péntek, április 18, 2025

Nagypénteki keresztúti ájtatosság: A szeretet nem fél a kereszttől – mert a kereszt a szeretet legmélyebb arca.

Nyárádremetei kereszt - Sz. arch.

Ajánlom ezt a keresztutat
a „Nagyböjti lelkizarándoklat a húsvéti öröm felé” 
résztvevőinek,

a Szilveszter Barát Blog olvasóinak,
plébániai közösségem minden tagjának,
azoknak, akik fájdalmat hordoznak,
akik csendben keresik a vigaszt és a választ,
akik újrakezdésre vágynak,
és azoknak is, akik szeretnének mélyebben találkozni

a kereszt titkában az isteni szeretettel.

Legyen ez a nagypénteki keresztút számunkra
az elcsendesedés, az imádság és a szeretet útja,
amely nem a halál sötétségében ér véget,
hanem a feltámadás világosságában teljesedik be.

Járjunk együtt Krisztussal,
hogy vele együtt átléphessünk a húsvét fényébe!


Bevezető ima

Urunk Jézus Krisztus,
ma a te keresztutad áll előttünk, amelyet értünk, bűnös emberekért vállaltál. Nem kényszerből mentél, hanem szeretetből.
A kereszt nem a vereség jele, hanem a szeretet győzelme.
A kereszt nem pusztán egy kínzóeszköz – hanem a te szíved nyitott ajtaja, ahol újra találkozhatunk veled.
Segíts, hogy most rád figyelve, veled együtt járjuk végig ezt az utat, és szívünk mélyén megértsük:
a kereszt által mentettél meg minket – és a kereszt vezet el a feltámadásig.
Ámen.


1. állomás – Jézust halálra ítélik

„De hát mi rosszat tett? Semmi halált érdemlő dolgot nem találtam benne.” (Lk 23,22)
Jézust a világ ítélete sújtja: hamis vádak, félreértett szavak, megfélemlített emberek, elferdített igazság. Pilátus megmossa kezeit, de a felelősséget nem tudja lemosni. A világ Isten Fiát halálra ítéli, mintha ő lenne a bűnös. Jézus mégis némán tűri az ítéletet, mert tudja: ezt az utat önként vállalta, értünk. Ő nem áldozata a körülményeknek, hanem ajándék – aki életét adja, hogy mi éljünk.

Fohász:
Jézusom, add, hogy igazságtalanság idején is megmaradjak a szeretetben!


2. állomás – Jézus vállára veszi a keresztet

„Ő pedig keresztjét hordozva kiment az úgynevezett Koponyahelyre, amelyet héberül Golgotának hívnak.” (Jn 19,17)
A kereszt nem csupán két gerenda – benne van az egész emberiség nyomorúsága, a bűnök súlya, a fájdalmak árnyéka. Jézus nem tiltakozik, nem menekül, nem cserél ki semmit. A vállára veszi mindezt, mert az ő szeretete erősebb minden szenvedésnél. Isten nem a távolból figyel – belép az emberi gyötrelembe, és magára veszi annak minden terhét. A kereszt útja nem a kárhozat, hanem az irgalom útja – minden lépés ajándék, minden seb szeretet.

Fohász:
Uram, adj erőt, hogy saját keresztjeimet türelemmel viseljem!


3. állomás – Jézus először esik el a kereszt alatt

„Pedig a mi betegségeinket ő viselte, és a mi fájdalmainkat ő hordozta.” (Iz 53,4)
A terhek súlya alatt Jézus először zuhan a földre. Isten lehajol a porig – nem csupán testben, hanem szeretetében is. Ő, aki mindeneket hordoz, most maga is terhet visel – a mi terhünket. Ezzel megmutatja, hogy nem a tökéletesekhez jött, hanem azokhoz, akik már nem bírják tovább. A kereszt nem elválaszt, hanem közel hoz: Isten és ember összeérnek a porban. És Jézus nem marad lent – felkel, hogy utat nyisson mindannyiunk számára.

Fohász:
Jézusom, amikor elbukom, ne engedd, hogy a reményemet elveszítsem!


4. állomás – Jézus találkozik édesanyjával

„Jézus keresztje mellett ott állt édesanyja.” (Jn 19,25)
Az út egyik legfájdalmasabb pillanata: anya és fia találkozik a szenvedés útján. Egy anya mindent érez, amit fia átél – és most ez a fájdalom kimondhatatlan mélységeket jár be. Mária nem roskad össze, nem rendez hisztérikus jelenetet, nem kér számon, csak jelen van – teljes szívével. A szeretet itt némává lesz, és ebben a némaságban ott van minden együttérzés, minden hit, minden remény. Jézus számára ez a tekintet erő – a szív, amely vele dobban, még a szenvedés mélyén is.

Fohász:
Mária, taníts minket Jézus mellett maradni a szenvedésben is!


5. állomás – Cirenei Simon segít vinni a keresztet

„Kényszerítették, hogy vigye Jézus keresztjét.” (Mt 27,32)
Simon nem magától indul el – kényszerítik, hogy segítsen. Talán zavarban van, talán idegennek érzi magát – de a kereszt útján ez megváltozik. Amint keze a fához ér, és Jézus szemébe néz, valami mélyen átalakul benne. Már nem csak segít – részesévé válik a Megváltás művének. Isten így használja a mi kelletlen szolgálatainkat is: ha nyitottá válik a szívünk, akkor eszközzé leszünk az ő kezében.

Fohász:
Uram, alakítsd át belsőleg is, amit külsőleg már megteszek érted!

6. állomás – Veronika kendőt nyújt Jézusnak

„Nem volt szép alakja, sem ékessége, hogy megnézzük őt, a külsejére nézve nem volt vonzó.” (Iz 53,2)
Veronika kilép a tömegből, és kendőt nyújt a szenvedő Krisztusnak. Egy mozdulat csupán, de benne van minden együttérzés, minden bátorság. Nem tudja letörölni a fájdalmat, csak a vért és a port, de mégis ezzel az apró tettével örökre beleírja magát az Evangélium csendes hősei közé. A szeretet nem a nagy tettekben él elsősorban, hanem az együttérző odafordulásban. Jézus hálája nem szavakban, hanem egy lenyomatban mutatkozik meg: arcát ajándékozza Veronikának – és minden együttérző szívnek.

Fohász:
Jézusom, formáld arcomat a te képedre!


7. állomás – Jézus másodszor esik el

„Őt a mi gonoszságainkért szúrták át, a mi bűneinkért törték össze.” (Iz 53,5)
Ismét porba zuhan a Megváltó. A gyengeség nem szégyen, hanem valóság: Jézus nem játssza el az emberi szenvedést, hanem igazán átéli. A második esés azt is megmutatja, hogy az élet nem egyszerű – néha ismétlődnek a fájdalmak, a bűnök, a bukások. De Krisztus példája által megtanuljuk: Isten a visszaesőt sem hagyja el. Felkelni mindig lehet – és ő segít ebben.

Fohász:
Uram, ha elesem, taníts újra felállni és továbbmenni!


8. állomás – Jézus vigasztalja a síró asszonyokat

„Ne engem sirassatok, hanem magatokat és gyermekeiteket!” (Lk 23,28)
A fájdalom közepette Jézus másokra figyel. Nem önmagát sajnáltatja, hanem a jelenlévők lelki szemeit akarja megnyitni. A kereszt útja nemcsak külső szenvedés, hanem megtérésre hívás is. A síró asszonyok könnyei lehetnek igazi gyász könnyei – de ha csak a fájdalmat látják, és nem a szeretetet, akkor elmarad a megtérés. Jézus a szívek átalakulását akarja – a szánalom helyett hitet.

Fohász:
Adj, Uram, érzékeny szívet mások szenvedése iránt!


9. állomás – Jézus harmadszor esik el

„Amikor megkínozták, alázatos maradt, nem nyitotta ki száját. Mint a bárány, melyet leölésre visznek,” (Iz 53,7)
Ez az esés már szinte az összeomlás. Jézus teste teljesen elgyengült, emberileg elfogyott az erő. És mégis: a szeretet benne tovább él, tovább küzd, nem adja fel. Ez az a pont, ahol az emberi végesség és az isteni kegyelem találkozik. Amikor már semmi nem marad – akkor nyilvánvalóvá válik, hogy az Atya ereje tartja meg őt.

Fohász:
Jézusom, adj hűséget a nehézségek között is!


10. állomás – Jézust megfosztják ruháitól

„elosztották maguk között ruháimat, és köntösömre sorsot vetettek.” (Zsolt 22,19)
Jézust lemeztelenítik. Nemcsak testi ruháitól fosztják meg, hanem méltóságától is – a világ szemében. De ő nem válik üressé: megaláztatásában is királyi. Aki mindent odaadott, annak már nincs mitől félnie. Ebben a lecsupaszítottságban nyilvánul meg az igazi szabadság – azé, aki már csak Istenre bízza magát.

Fohász:
Uram, taníts lemondani önzésről, hiúságról, birtoklásról!


11. állomás – Jézust keresztre feszítik

„A harmadik óra volt, amikor keresztre feszítették őt.” (Mk 15,25)
Elérkezik a fájdalom tetőpontja: a szegek belehasítanak a testbe, és rögzítik a testet a fához. A Megváltó most már nem mozoghat – csak szerethet. Minden seb, minden fájdalom kiáltás a világért: „Ennyire szeretlek!” A kereszt Jézus trónusa lesz, ahol nem uralkodik, hanem önmagát adja. Itt válik nyilvánvalóvá: a szeretet nem ér véget a szenvedéssel – hanem ott teljesedik be.

Fohász:
Köszönöm, Uram, hogy ennyire szeretsz!


12. állomás – Jézus meghal a kereszten

„Jézus pedig hangosan felkiáltott és kilehelte lelkét.” (Mk 15,37)
A halál pillanata csendbe borítja a világot. Meghal az Isten Fia – de ez nem vereség, hanem beteljesedés. A bűnnek nincs többé hatalma: Krisztus szeretete legyőzte a halált. A kereszten elhangzik az utolsó szó: „Beteljesedett.” Nem a kudarcé, hanem a megváltásé az utolsó szó.

Fohász:
Uram, add, hogy halálod gyümölcse legyen az én örök életem!


13. állomás – Jézus testét leveszik a keresztről

„Aztán levette, gyolcsba göngyölte…” – Jézus testét. (Lk 23,53)
Jézus teste mozdulatlanul fekszik – a föld ismét befogadja azt, akit az ég küldött. Mária karjaiban ott van a Fiú – most már nem sírként, hanem hitként hordozza őt. A szeretet nem engedi el a halott testet sem – mert hisz abban, hogy Isten nem mondta ki még az utolsó szót. Az emberi gyász csendje mögött ott dobog a húsvét szíve.

Fohász:
Mária, taníts minket csendben, reményben szeretni a keresztnél!


14. állomás – Jézust eltemetik

„Egy sziklába vágott sírba helyezte, amelyben még senki sem feküdt.” (Lk 23,53)
A sír zárva – de a történet nem ért véget. Az ember azt hiszi, győzött a halál, de Isten már készíti a hajnalt. A sötétség alatt egy új világ készül – a feltámadás világa. A sír nem a lezárás, hanem a kezdőpont – ahol a hit túllép az emberi logikán, és rábízza magát az isteni ígéretre.

Fohász:
Uram, taníts hinni akkor is, amikor minden sötétnek tűnik!


Befejező ima

Urunk Jézus Krisztus,
végig kísértünk téged a kereszt útján. Láttuk szenvedésedet, leborultunk szereteted előtt, és hagytuk, hogy a te irgalmad megérintse a szívünket.
Köszönjük, hogy végig jártad ezt az utat értünk, helyettünk, velünk.
Kereszted számunkra az irgalom, a remény, a gyógyulás és az új élet forrása.
De tudjuk: nem a keresztnél van a végpont – hanem az üres sírnál.
A te halálod nem a befejezés, hanem az élet kezdete.
Kérünk, segíts, hogy kereszted titkából élve mi is eljuthassunk a feltámadás öröméhez, és új szívvel szolgáljunk másokat.
Mert te élsz, és uralkodsz mindörökkön örökké.

Ámen. 

Nincsenek megjegyzések:

„A pásztor közel jön – gyógyító irgalom és remény” - advent 1. hete, szombat – Szent Miklós püspök – rorátés reggel

📖 Bibliai alap : Iz 30,19-21.23-26és Mt 9,35–10,1.6-8 A mai olvasmányok különösen szépen illeszkednek Szent Miklós alakjához, aki a gond...