péntek, április 18, 2025

Nagypéntek délutáni elmélkedés – A kereszt csendjében


„Nézzétek, diadalmaskodik a szolgám… megdicsőül.”
(Iz 52,13)

 Nagypéntek délutánján valami egészen más történik, mint a hétköznapok forgatagában.

A harangok nem szólnak. A templomban nincs ünnepi dísz, nincs szentmise, nincs áldozati liturgia, nincs szentségi átváltoztatás.
Csak a kereszt van előttünk. A kereszt és a csend.

És mégis: ebben a csendben nem idegesítő tompa üresség van, hanem jelenlét.
Egy titokzatos jelenlét.

A Megváltó jelenléte. Azé, aki önként vállalta, hogy meghaljon értünk.
A Szolgáé, akiről Izajás próféta már évszázadokkal korábban azt mondta: „Megvetett volt, emberektől elhagyott, fájdalmak férfija, betegség ismerője…”
De ugyanő mondja: „diadalmaskodik… megdicsőül.”

Ez a kettősség áll előttünk ma: szenvedés és dicsőség.
Halál és győzelem.   

Csend és beteljesedés.


Jézus egyszerűen nem csak meghalt, hanem odaajándékozta Ő magát, az életét. Nagypénteken nem csupán emlékezünk, hanem újra megéljük a szeretet legnagyobb titkát.
Ma a kereszt misztériumához közeledünk: nem a vereséghez, hanem a győzelemhez, mert Jézus nem egyszerűen meghalt – hanem önként, szabadon odaajándékozta magát értünk.

Sokan a keresztre úgy néznek, mint egy borzalmas kivégzőeszközre.

És valóban az.
De mi, hívők tudjuk, tudnunk kell: a kereszt nem csupán halál – a kereszt a szeretet trónja.

A János-evangélium passiója nem azt akarja érzékeltetni, hogy Jézus szenved, mint egy áldozat. Hanem azt mutatja be, hogy Jézus uralkodik – még a szenvedés közepette is.
Ő az, aki maga lép elő a katonák elé, és azt mondja: „Én vagyok.”
Aki megvédi a tanítványait, és elrejti őket a veszély elől.
Aki a kereszten is másokra gondol: Édesanyját Jánosra bízza, és Jánost Mária fiává teszi – így születik meg a kereszt lábánál az Egyház.


És amikor minden emberi erő elfogy, amikor már mindenki elfordul tőle, és csak néhányan maradnak ott a kereszt alatt – Jézus akkor sem háborog.
Nem vádolja az ellenségeit, nem szitkozódik, nem kér számon.
Csak annyit mond: „Beteljesedett.”

Egy szó.
De ebben az egy szóban minden benne van: a küldetés, az engedelmesség, a szeretet, a győzelem. Hiszen a Megváltás nem csak megtörtént – be is teljesedett az Atya akarata szerint.


Izajás próféta úgy írja le őt, Jézust, mint egy „bárányt, amelyet leölésre visznek, és nem nyitja ki a száját.”
Őt nem kényszerítették.

Ő nem akart bosszút állni.
Nem akart megalázni senkit.

Ő csak szeretni akart.
És ez a szeretet volt a legnagyobb erő.

Ezért mondhatjuk: a kereszt nem vereség, hanem a szeretet győzelme.

Aki szeret, az nem veszít – akkor sem, ha szenved.
Mert a szeretetben van az isteni élet.


És most meg kell kérdeznünk:
Mi hogyan állunk a kereszt előtt?

Odaállunk talán, mint Péter:

heves szívvel, hősködő, fogadkozó szöveggel,

de gyenge hittel.
Először kardot ránt, aztán tagad.
Aztán sír – de nem menekül el végleg.
Odaállunk talán, mint János, aki nem ért mindent, de szereti őt, a Mestert – és marad mellette.
Vagy mint Mária, aki nem szól, csak jelen van.

Ott van.

És ez elég.
Nem mindig kell beszélni.

Elég, ha ott vagyunk.

A Zsidókhoz írt levélből ezt olvastuk Jézusról:
„Olyan főpapunk van, aki képes együtt érezni gyöngeségeinkkel.”
Ez azt jelenti: Jézus nem kívülről nézi a mi fájdalmainkat, hanem belülről átéli őket.
Ő nem elméletből ismeri az emberi szenvedést.
Ő végigment a sötétségen.
Az áruláson, a megtagadáson.
Az elhagyatottságon.
A testi fájdalmakon.
Az isteni elhagyatottság érzetén.
És ebből a sötétségből hozott világosságot.


Ezért ma, amikor a keresztet fölmutatjuk és azt mondjuk:
„Íme a szent keresztfa, melyen a világ Üdvözítője függött” –
akkor ne csak egy tárgyat lássunk.
Lássuk meg benne az Üdvözítőt.

A minket mindhalálig Szerető Barátot.

A Testvért.

A Főpapot.

A szent liturgia ma elcsendesedik.
A végén nincs áldás, mint ahogy az elején sem volt.
Mert ma Isten áldása a csend.
Ma Isten szól – a hallgatásban.

Ez a csend nem üres.
Ez a csend a szeretet csendje.
A szombat előtti elcsendesedés – ahol már a feltámadás dobogása is hallatszik.

Most nincs mit tenni.

Nem kell szavakat keresnünk.
Nem kell teljesítményt felmutatnunk.

Nem kell érvekkel magyaráznunk.

Csak jelen lenni.

A kereszt előtt.

A szeretet előtt.

És kimondani:

„Köszönöm, Uram, hogy ennyire szeretsz.”

Álljunk meg, csendesedjünk el, és merítsünk erőt abból a szeretetből, amely a kereszten is életet ajándékoz.

Majd…

maradjunk csendben.

Mert a csendben szólal meg, történik majd meg a feltámadás.

Nincsenek megjegyzések:

„A pásztor közel jön – gyógyító irgalom és remény” - advent 1. hete, szombat – Szent Miklós püspök – rorátés reggel

📖 Bibliai alap : Iz 30,19-21.23-26és Mt 9,35–10,1.6-8 A mai olvasmányok különösen szépen illeszkednek Szent Miklós alakjához, aki a gond...