Ma, amikor Szent Ferenc atyánk stigmatizációját ünnepeljük,
az Egyház elénk állítja a kereszt titkát: a szenvedő, keresztre feszített, de
szeretetében diadalmaskodó Krisztust. Ferenc egész életének középpontjában nem
más állt, mint a Megfeszített iránti lángoló szeretet. És ez a szeretet annyira
betöltötte őt, hogy végül testén is viselte Jézus sebhelyeit, a keresztre
feszített Krisztus jegyeit.
1. Szent Pál szavai ma különös erővel szólnak
hozzánk: „Én azonban nem akarok mással dicsekedni, csak Urunk Jézus Krisztus
keresztjével.” A világ más dolgokban keres dicsőséget: vagyonban, sikerben,
elismerésben. Ferenc azonban, Pál apostolhoz hasonlóan, a keresztben találta
meg élete értelmét és erejét.
Amikor Assisi gazdag ifja mindenét szétosztotta a szegények
között, amikor koldusként élte mindennapjait, nem gyengeségből tette, hanem
abból az erőből, amelyet a keresztből merített. A kereszt lett számára a
szabadság, a szeretet és a béke forrása.
A kereszt hordozása nem csupán szenvedést jelent, hanem
szeretetet. Ferenc imája erről szól: két dolgot kért: átélni Krisztus
szenvedését – és átélni Krisztus szeretetét. Mert a kettő elválaszthatatlan:
aki igazán szereti embertársát, az vállalja a másik terhét, a másik sebét is.
3. 1224. szeptember 14-én, Szent Kereszt ünnepén
Ferenc a La Verna hegyen egy látomásban találkozott Krisztussal. Nem félelmet,
hanem szeretetet érzett: „Örvendett annak a kedves tekintetnek, amellyel
Krisztus őt nézte, de a keresztre feszítés a résztvevő fájdalom tőrével az ő
lelkét is átjárta.”
Ez a találkozás nem elméleti volt. Krisztus szeretete
annyira átjárta, hogy teste is jelet kapott: Krisztus sebeit hordozta kezén,
lábán és oldalán. Ezek a sebek nem gyógyultak be, hanem a kereszt titkát
hirdették: hogy Isten szeretete erősebb minden fájdalomnál, és hogy a kereszt
nem a vég, hanem az élet forrása.
4. Mit üzen nekünk Ferenc stigmája?
Ferenc sebhelyei nem arra hívnak minket, hogy testi jeleket
várjunk. Hanem arra, hogy lelkünkben hordozzuk Krisztus szeretetének és
áldozatának jegyét.
- Amikor
megbocsátunk a nehéz pillanatokban, Krisztus sebét hordozzuk.
- Amikor
türelemmel viseljük a betegséget vagy a keresztjeinket, Ferenc nyomdokában
járunk.
- Amikor
önzetlenül segítünk másokon, a megfeszített Krisztus szeretete él bennünk.
Ferenc stigmája a kereszt evangéliumát hirdeti: „Csak az
nyeri el életét, aki elveszíti értem.” (vö. Lk 9,24).
5. Ferenc imája a stigmatizáció előtt világítja meg a
lényeget: nem a szenvedést kereste önmagáért, hanem azt a szeretetet, amely
átformál. Ő nemcsak együtt szenvedett Krisztussal, hanem együtt szeretett
Krisztussal. Ezért lett élete és teste élő igehirdetés.
Napi útravaló:
„A kereszt nem a vég, hanem a szeretetből fakadó új élet
kezdete.”

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése