Az elmúlt vasárnap arról elmélkedtünk, hogy a
Szentírás számunkra nem lehet csupán egy könyv a többi közül, hanem életünk
részévé kell válnia. Mindennapjainkat
annak fényében kell megélnünk,
életvitelünket, magatartásunkat, gondolkodásmódunkat, döntéseinket hozzá kell
igazítanunk.
A pápa álma a düledező egyházról |
Márpedig ezzel kapcsolatosan Ferenc legfőbb törekvése,
legforróbb vágya az volt, hogy mindenütt és mindenben megtartsa a szent
Evangéliumot, és tökéletesen, teljes éberséggel, teljes odaadással, elméjének
teljes megfeszítésével és szívének minden rezdülésével kövesse a mi Urunk Jézus
Krisztus tanítását és utánozza életpéldáját, mert tudta, hogy Krisztus Urunk az a szegletkő, akire érdemes ráépíteni életünket, jövőnket, s örök
boldogságunkat.
Ferenc, akit sokan második Krisztusnak tartottak, mert annyira
tökéletesen megélte az evangéliumot, 1182-ben született Olaszország egyik kis
városában, Assisiben. Mindössze 44 évet élt és 1226 okt. 3-án halt meg.
Kt. A
nagyravágyó fiatalembert, az
assziszibéli fiatalok vezéregyéniségét nem elégítette ki a nagy gazdagság, a
sok pénz, az állandó szórakozás. Kereste
helyét a világban, s életének értelme után kutakodott, amikor 27 éves korában, a szentmisében a
következő szentírási részt olvasták: „Menjetek és hirdessétek: közel van a
Mennyek országa. Gyógyítsátok meg a betegeket, a halottakat támasszátok fel, a leprásokat tisztítsátok meg,
a gonosz lelkeket űzzétek ki…” (Mt 10,7-20).
Ferenc,
amikor ezt hallotta, mintha hályog
hullott volna le a szeméről. Alig, hogy vége lett a szentmisének, megkérte a
papot olvassa fel neki még egyszer és magyarázza meg a hallottakat. A pap meg
is tette. Egy csapásra véget ér a
keresés, ami Ferenc életének utóbbi szakaszát jellemezte.
A
felolvasott szövegben Isten akaratát
fedezi föl életére vonatkozóan: "Ezt
akarom, ez az, amit keresek! Teljes szívvel ezt akarom tenni!" - mondta
boldogan és azonnal hozzá lát tettekre váltani a hallott igéket. Egy percnyi késedelmet
nem tűrt, csakhogy minél előbb tettel is megvalósíthassa azt, amit az imént
füllel hallott. Ezért lábáról haladéktalanul leoldotta a sarut, kezéből eldobta
a botot, és beérte egyetlen köntössel, melyet bőröv helyett kötéllel szorított
össze.
Kezdetben bolondnak tartják az emberek, később azonban fordul a
kocka és kezdenek hozzá csatlakozni, mások is úgy akarnak élni, mint ő.
Az első
Bernát volt, a tekintélyes kereskedő,
aki ezzel a kérdéssel fordult Ferenchez: "Mit tanácsolsz, egész vagyonomat, amit az Úr adott, mire fordítsam?"
Ferenc válasza: „Holnap reggel elmegyünk
a templomba, és az Evangéliumból meghalljuk mit parancsolt az Úr tanítványainak."
Másnap egy harmadik társukkal mentek el a templomba. Ott Ferenc kérte Istent,
hogy a Biblia felnyitásakor mutassa meg szent akaratát. Háromszor nyitották fel
a Bibliát és a következőket olvasták: "Ha
tökéletes akarsz lenni, menj, add el, amid van és árát oszd szét a szegények
között" (Mt 19, 21). Majd: „Semmit
se vigyetek az útra, se botot, se tarisznyát, se kenyeret, se pénzt"
(Lk 9, 3). És végül: „Ha valaki utánam
akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövesen engem."(
Mt 16,24)
Ferenc lelkesedéssel kiált fel: „Testvéreim! Ez a mi életünk, ez a mi szabályzatunk, a miénk és
mindazoké, akik hozzánk akarnak csatlakozni".
Kt. Mint
látjuk Ferenc és első társainak életében
az igazi fordulópontot a Szentírás, Isten szava jelenti, amelyet komolyan
vesznek, és amiben Isten akaratát ismerik fel. Ezért ő és társai az Evangélium szerint akarnak élni.
Közben Ferenc az Evangélium fényénél rájön a korábbi San
Damianoi hang: "Menj, építsd föl
Egyházamat, látod, romba dőlt" - helyes értelmére is. Ezek szerint az
"Egyházam" nem a kis út
menti templomra vonatkozik, nem az épületre, hanem magára az Egyházra, a
Krisztus alapította közösségre. S ez
Ferenc korában azért omladozott, és ma is azért omladozik, mert az emberek
nem éltek és nem élnek az Evangélium szerint. Ennek megakadályozására Ferenc
egyszerű módot talált: valakinek el kell kezdenie az Evangélium szerinti
életet.
Ő és társai vállalják az Evangélium apró pénzre váltását. Hogy mennyire
komolyan törekedtek Krisztus tanításának a megélésére, azt igazolja a következő
kis történet: Koldusasszony állított
be egyszer az Assisibeli testvérekhez. - Mit
adhatnánk anyánknak – kérdezte Ferenc Pétert, a házfőnököt? - Semmink sincs, nézett körül Péter, ha csak
nem az Evangéliumos könyv, melyet a zsolozsmánál használunk. - Adjuk
oda anyánknak, szólt a szent. Ételt, meg ruhát vehet az árán. Istennek tetszőbb, ha odaadjuk, mintha
csak olvassuk. Erre tanít a Könyv.
És mi a
helyzet ma az Egyházzal? Hans Groëer bécsi bíboros szerint: „Soha nem volt még ennyi megkereszteltje az Egyháznak, és soha nem élt
még ennyi hitetlen ember az egyházban."
Mindezt, mi templomba járó vagy nem járó keresztények a
fiatalok rovására szoktuk írni, mondván mi mindent megtettünk a nevelésük érdekében
és ők mégis elhanyagolják a hitet, a vallást. Azonban Emánuel Meunier véleménye
egészen más és érdemes elgondolkodni fölötte, szerinte: „A mai általános hitehagyás következményeit nem háríthatjuk az új generációra:
nem ők kapják majd a büntetést az Ítélet napján, hanem mi, akik hamis tanuk
voltunk.
Mert milyen
tanúnak bizonyulnak azok, akik
büszkén vallják, hogy a katolikus egyháznak a tagjai, templomba járnak,
szentségekhez járulnak és a szürkehétköznapok közepette úgy élnek mintha semmi
közük se lenne az egészhez. Milyen
példát adnak azok, akik gyermekeik előtt életvitelükkel igazolják, hogy
manapság az „ember embertársának farkasává lett?
Nem rég, az egyik közismerten többségében katolikusokból álló
község hetilapjának címoldalán olvastam a hírt, hogy a helyiség vezető testülete
„felvállaltan
bosszúszerű rendkívüli tanácsülést tartott” – ismétlem „felvállaltan
bosszúszerű rendkívüli tanácsülést tartott” – bizonyára, gondolom én, „valami elvetemült gonosztevő” fölött
kellett pálcát törniük. Még akkor
is, ha ez tényleg így lenne, megdöbbenve vettem tudomásul, hogy ilyesmi is
megtörténhet egy olyan helyiségben, ahol a hívek több mint 50 százaléka
rendszeresen templomba jár, sokan közülük élnek a bűnbánat szentségével és
szentáldozáshoz is járulnak. Nem beszélve
arról, hogy egy közösség vezetőinek elsődleges feladata, gondolom, nem a bosszúállás, nem a másként gondolkodók becstelen módon
való kiiktatása, hanem a jónak, a közösség javának az előmozdítása.
A mai szentírási részek a házasságra, a férfi és a nő Isten akarta
szentségi közösségére irányítják a figyelmünket, annak egységét és békéjét
védik. Az egyik kis történet szerint
az apa elviszi a kamaszkorból felserkenő fiát a paphoz és ott elmondja, hogy
nem bír vele, tisztelet tudatlan, szófogadatlan, rendetlenül öltözködik,
kicsapongó, züllött, erkölcstelen életet él. S a fiú reagálása az egészre: Igen, apa te jól nevelt vagy, rendesen viselkedsz,
és szépen öltözködsz, nyakkendőt hordasz és úgy követed el a házasságtörés
bűnét, úgy csalod meg édesanyát nagyon gyakran, akivel csak tudod.
Vajon az
ilyen felnőttek az ellenség
szeretetet, a megbocsátást, a házassági hűséget hirdető Krisztus mellett,
milyen tanuknak bizonyulnak gyermekeik, fiataljaik előtt? Ha a szülök, nem veszik komolyan Krisztus tanítását, a szentségeket,
akkor milyen címen várhatják el a fiataloktól, hogy ők elkötelezett, példaadó hívő
keresztények legyenek? Akkor csodálkozhatunk
azon, hogy nem kérnek a szülők által megélt hitből, vallásból, Isten kapcsolatból,
Egyházból? Akkor miért vagyunk
megdöbbenve, ha inkább a züllést választják, az erkölcstelenséget, az alkoholt,
a kábítószert vagy éppen a sátánizmus követői lesznek?
Mi a
megoldás? Az, ami Szt. Ferenc atyánk
idején is volt, amikor düledezett az Egyház: vagyis olyan emberekre van
szükség, akik vállalják az Evangéliumot, akik Isten szavát komolyan veszik,
akik mernek és akarnak is az Evangélium tanítása szerint élni, Krisztust
követni.
Kt.
Mindannyiunk, papok és világiak
számára itt az idő, hogy együtt tegyünk az evangélium terjedéséért. Különösen a most kezdődő hit évében
tartsuk fontosnak a hit növekedését, legalább a magunk és szeretteink, fiataljaink
életében, hiszen valódi növekedést hozhatunk – ha keményen dolgozunk érte, ha
komolyan vesszük és meg is éljük Krisztus Urunk tanítását, ha óvakodunk a
kétszínűségtől, a két éltűségtől, a vasárnapi látszat kereszténységtől és a
hétköznapi pogányságtól.
Szent
Ferenchez hasonlóan arra kaptunk
meghívást, hogy élő evangéliummá váljunk, képessé arra, hogy Krisztushoz
vezessük a körülöttünk lévőket; mindig
készen kell lennünk arra, hogy elveszítsük életünket Krisztusért és az
Evangéliumáért, hogy több gyümölcsöt teremjünk ebben a modern, a kísértéseiben
fuldokló és bosszúálló világban.
A jelenkori kísértések nagyon különbözőnek tűnnek Ferenc korához
képest. Néhány dologban mégis hasonlítanak. Ezek az emberi önzésben,
gyarlóságunkban rejlő kísértések. Szükségünk
van arra, hogy megtanuljuk, hogyan jöjjünk ki egymással, hogyan gyógyuljanak be
az egymásnak okozott sebek, és dolgozzunk egy igaz keresztény közösségért, egy
kölcsönös tiszteletben és szeretetben élő emberi közösségért.
Kt. Ma még
inkább, mint valaha, az Egyházunk
arra hív bennünket, hogy a Biblia üzenetét vegyük komolyan, s vigyük el a körülöttünk
élő emberekhez, éljük a szeretet parancsát, Szent Ferenchez hasonlóan életpéldánkkal
hirdessük Jézust a világnak, amelynek szüksége van az együttérzésünkre, amely
éhezik a szeretetre, a megértésre és az igazságra.
Igen, ma alapvető
szükség van próféták megjelenésére, férfiakra és nőkre, apákra és édesanyákra,
akik felkelnek, és Isten nevében hirdetik és életükkel bizonyítják, hogy
érdemes elkötelezett keresztényként járni az élet útját, és hogy van remény az
evangélium szerinti újjászületésre, új keresztény azonosságunk megtalálására.
Ebben segítsen bennünket a Háromszemélyű Egy Isten, a Csíksomlyói
Segítő Szűz és Szent Ferenc atyánk közbenjárására. Ámen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése