A következőkben a mai, első szombati Mária-köszöntőelmélkedésből
teszek közre részleteket, egyébként ma este 7 órától a Mária Rádióban hallható
lesz.
Október lévén, a Boldogságos Szűzanya honapjának első
szombatján, és amikor nem rég ünnepeltük Szent Ferenc atyánk tranzitusát, égbe
költözését, arra gondoltam, hogy a Boldogságos Szűzanya Assisi Szent Ferenc életében játszott
szerepéről, avagy Szent Ferenc
Mária tiszteletéről elmélkedjünk.
Mária az emberekhez való küldetése miatt kelti fel Szent Ferenc
atyánk csodálatát, gyöngédségét és bizalmát. Innen kiindulva a ferencesség
egész történelme folyamán különös figyelmet és nem lankadó szeretetet tanúsít
Isten Anyja iránt.
Szt. Ferenc számára a Boldogságos Szűz Mária egyszerre volt anya, közbenjáró és királynő. Tiszteletét
a ferences egyháztudós, Szt. Bonaventúra
szavai tanúsítják mikor így beszél a Ferencről szóló életrajzban:
„Az Úr Jézus
Krisztus anyját kimondhatatlan szeretettel övezte azért, hogy a fölséges Urat
testvérünkké tette s általa irgalmasságot nyerünk. Krisztus után benne bízott legfőképpen, s őt mind
maga, mind övéi ügyvédjének rendelte…” (Leg. Maj. IX. 3.) …
Az
életrajzíróinak munkáin keresztül
tudjuk, hogy Ferenc buzgó tisztelője volt Szűz Máriának, mely intenzívebb volt,
mint amennyire az abban az időben szokásos volt.
Ez a
rajongás nem annyira a teológiai
megfontolásokból, mint inkább a Mária titkáról és a megváltás történetében
elfoglalt kiemelkedő helyéről való ima és elmélkedés gyümölcse volt. Lényeges
megjegyeznünk, hogy Szent Ferenc a legtöbbet az imáiban írt Máriáról és
nem más írásaiban…
Kt. Ahhoz, hogy
Jézus Krisztusnak, az emberré lett Isten Fiának igazi ismeretében és szeretetében
növekedjünk, gyengéd odaadással kell fordulnunk édesanyja, Mária felé, ahogy a
régi mondás tartja: Per Mariam ad Iesum! – azaz Mária által, Márián keresztül
Jézushoz! Ennek alapja az, hogy Mária valóban osztozott Jézus életében, együtt volt vele Betlehemben
és Názáretben, de ami még fontosabb, a Kálvárián is.
Szent Ferenc felismerte azt a különleges kapcsolatot, mely Máriát
a mi megváltásunk fényében fűzte Szent Fiához. Ezért
hagyta meg követőinek, hogy mint királynőjüket
és édesanyjukat szeressék…
Természetesen ez a nagy, Szűz Mária iránti tisztelet, nem alaptalan
és minden ok nélküli. Ennek a
ragaszkodásnak az alapja, forrása Isten Szavában, a Szentírásban található.
Elég gondolnunk az Angyali üdvözletre, Mária kiválasztásának és Igenjének evangéliumi leírásaira. Vagy idézhetjük a 12 éves Jézus
megtalálását a templomban (Lk 2,41-52), illetve a Kánai menyegzőn betöltött
szerepét Máriának (Jn 2,1-12) és az Apostolok Cselekedeteiben szereplő
mozzanatot (1,12-14), amikor Mária együtt imádkozik az apostolokkal a
Szentlélekre várva.
Mind a Szentírás,
mind pedig az Egyházi nyilatkozatok
kiemelik, hogy a Boldogságos Szűz Máriának milyen fontos szerepe volt az
üdvösség tervében…
A várakozás hosszú időszaka után, az idők teljessége benne
elérkezik, Sion felmagasztalt Leánya és vele az Üdvösség új terve jelenik meg,
mikor az Isten Fia tőle emberi természetet
vesz, míg titokzatos módon, a bűntől mentes marad (LG
55).
Szent Iréneusz mondja: „Engedelmessége által vált valóra az üdvösség saját maga és az egész emberi
nem számára”.
Az ősatyák
igehirdetésükben mondják: „Éva
engedetlenségének kötelékét Mária engedelmessége oldozta fel: amit Éva
bizalmatlanságával összekötött, azt Mária hitével feloldotta”.
Máriát és Évát összehasonlítva őt az Élők Anyjának
szólítják és gyakori a gondolat: „Éva
által jött a halál, Mária által az élet”. (LG 56)…
Máriának az
Istenanya, görögül a Theotokos, azaz Isten
hordozója címet adta az Efezusi Zsinaton 431-ben. Ez azt jelenti, hogy ez a
legrégebbi megszólításunk Mária felé, és az egyetlen, amit a keleti Egyház is
mind a mai napig használ.
A
megnevezést a Krisztus Urunkról
vallott hitigazságok fényében kell látnunk. Krisztus valóságos Isten és
valóságos ember. Születése Máriától emberi természetének bizonysága. De mert
Jézus valóságos Isten, a Második Isteni Személy, azért illeti meg Máriát az
Isten anyja elnevezés, ahogy ezt a zsinat leszögezte…
Azokból a jelzőkből, melyekkel imáiban Ferenc Máriát illette,
kitűnik, hogy milyen szeretettel, hódolattal és csodálattal volt az Istenanya
iránt. A leggyakrabban használt
megszólítások, amelyekkel Ferenc Máriához fordult „A Boldogságos Szűz üdvözlése” című imában, arról szólnak, hogy ő magában hordozta az Isten Fiát. Az megnevezések,
amelyeket Ferenc adott Máriának a dicséreteiben, jelzik, hogyan látta lelki
szemeivel, hogyan értette és tisztelte az Isten Fiának titkát Máriában.
Egyik legcsodálatosabb megszólítás: „ki szűz lévén
templommá lettél – más fordítás
szerint egyházzá lettél”, de hasonlóan szép az „Isten
palotája”, “lakóháza”, „palástja”, vagy a „sátra” kifejezések. Mindez arra utal,
hogy Mária testileg-lelkileg magába fogadta az Isten Igéjét, vagy, ahogy
az efezusi zsinat fogalmazott, egyszerűben: Istenanya. Ha egy kissé tovább
játszunk a gondolattal, akkor érdekes dolgokra jöhetünk rá.
Mert Szent
Ágoston azt tanítja, hogy Jézus
Krisztus Teste három formában van jelen: a Megtestesült
Jézus, aki a Keresztre volt feszítve és megdicsőült a menyben. Az
Eukarisztikus Jézus, amely Kenyér és Bor Szinében van jelen. És a Misztikus
Test, amely maga az Egyház. Mivel Jézus
Teste egy, akármit is mondanak a három forma egyikéről az muszáj, hogy igaz
legyen mindhárom formára. Így, ha a Boldogságos
Szűzanya a Megtestesült Jézus Édesanyja, ő ugyanakkor az Eukarisztia Édesanyja
és az Misztikus Test Édesanyja is…
A ferencesek
Mária tiszteletéről tanúskodik világszerte
az a sok Mária kegyhely is, amelyeknek gondozását és őrzését Szent Ferenc
utódai, a ferencesek látják el.
Kt. Az Úr Jézus
iránti szeretetünk magában foglalja
szent Anyjának szeretetét is. Szent Ferenc elkötelezett fiúként szerette
Máriát. Mert, mint a Szentlélek
jegyese, nemcsak hogy Jézust, az Isten Fiát tette testvérünkké, de – ahogy
Ferenc ezt felismerte – osztozott Fia szegénységében és szenvedésében is.
Ferenc Máriát az Úr első követőjének és tanítványának nevezte. Példáját őszintén követte. Minket
is arra buzdít, hogy ugyanezt tegyük…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése