vasárnap, szeptember 16, 2012

Vasárnapi gondolatok: Ki számomra, számodra Jézus? - Évközi 24. vasárnap



Manapság népszerű műfaj a közvélemény-kutatás, különösen egy-egy politikai választás előtt. Gyakoriak a felmérések különböző témákkal kapcsolatosan. Máskor egy egész országot szavaztatnak le döntő kérdésekben. – 2000 évvel ezelőtt Jézus is közvélemény-kutatást rendezett saját személyére vonatkozólag: „Kinek tartanak engem az emberek?”- kérdezte apostolaitól. Az evangélista közli az eredményt is. A liturgia pedig elénk tárja a mai vasárnappal. Azzal a célzattal, hogy a mai keresztényeket, vagyis bennünket is döntés elé állítson. A kérdés: ki a mi számunkra Jézus Krisztus?
Nagyon fontos ennek a kérdésnek a tisztázása. Fontos, mert ettől függ keresztény azonosságunk megőrzése, sőt földi és örök boldogságunk is. Hiszen ha Jézus valóban a Messiás, ahogy Péter apostol vallja a mai evangéliumi szakaszban, vagy az élő Isten fia, ahogy Szt. Máté evangélista fogalmaz, akkor el kell döntenünk, hogy mihez kezdünk ezzel a tudással, engedjük-e hogy hatással legyen az életünkre, hogy újjá teremtsen bennünket, vagy sem?
Visszatérve a kérdésre: „Kinek tartanak engem az emberek?”
Az ellenséges világ kritikáját tapintatosan elhallgatták a felmérést végző tanítványok. Az evangéliumok egyéb helyeiből azonban könnyen összeállíthatjuk a fölsorolást: „falánk és borissza ember…, Belzebub cinkosa…, törvényszegő…, forradalmár…, lázító…, istenkáromló…” Ezek nemcsak tekintélyét kezdték ki, de a halálos ítélet meghozatalához is elegendők voltak.
Viszont a jószándékúak véleménye kevésbé volt sértő a Mesterre. Keresztelő Jánossal…, Illéssel…, Jeremiással hasonlították össze. Közös vonás ezekben: prófétának, nagy embernek, szentnek, de csak embernek tartják.
Az apostolok gyanútlanul ismételgették mások véleményét. Téves észrevételek, hamis felfogások voltak ezek? Nem teljesen, hisz megvizsgálva találhatunk hasonlóságot a felsorolt személyek és Jézus között.
Azonban bármennyire is elemeznénk a hasonlóságokat, mégis sokkal kirívóbbak a különbségek. Érezte is ezt biztosan mindegyik apostol, de a kérdésre, hogy „hát ti kinek tartotok engem? - nem találtak megfelelő választ.
Egyedül Péter válaszolt a többiek nevében is: „te vagy a Messiás.” Sokkal egyszerűbb volt mások véleményét ismételgetni, azok észrevételét sorolgatni. Annál nehezebb feladatnak bizonyult valami olyant mondani, ami a mélyről jön, ami személyes, ami tökéletesen fedi a valóságot.
Mert az Úr nem arra volt pusztán kíváncsi, hogy jól tudják-e a leckét, hogy képesek-e mint egy kis iskolás, megismételni, amit tőle hallottak. Azonosulniuk kellett vele, különben hogyan is válhattak volna a későbbiekben apostollá?
Jézus kérdése, bennünket is sürget, nekünk is válaszolnunk kell e kérdésre. Sokkal egyszerűbb lenne elmondani azt amit a hittanórán tanultunk, vagy mások véleményét ismételgetni. Azt, hogy mit mondtak a szentek Jézus személyéről, vagy épp a történészek. Mit mondanak az ellenségei, mit tart Jézusról az utca embere, az értelmiségi és így tovább.
Azonban a kérdés sokkal személyesebb, ma az Úr az én személyes véleményemet szeretné hallani. A hitem szavát, az életem és tettem hitvallását várja az Úr. És itt nem lehet mellébeszélni, nem lehet kitérni a válasz elől. Olyan választ kell adnom, amelyet csak én adhatok és senki más, mélyről jövőt és személyeset, olyat, ami mögött tartalom, elkötelezett élet van.
Kt. Itt figyelembe vehetjük Péter apostol vallomását, aki a mennyei Atya kinyilatkoztatását foglalta szavakba: „te vagy a Messiás”, vagy Szt. Máté evangéliumában: „Te vagy Krisztus az élő Isten fia". De úgy tűnik, hogy ez a vallomás nélkülözi a személyes jelleget, ti. "az én számomra kicsoda Jézus Krisztus?" Nos, erre Tamás apostol válaszolt a legszemélyesebben. Amikor kételkedése után újra megjelent az apostoloknak és köztük neki is a feltámadt Krisztus, akkor térdre roskadva ennyit mond: „Én Uram, én Istenem".
Tamás apostol azzal, hogy Krisztust Urának és Istenének vallotta, egy egész életre elkötelezte magát mellette. Ettől a pillanattól kezdve Tamás életében minden egészen megváltozott. A Krisztus istenségébe vetett hit megvilágította egész emberi létét, új értelmet és célt adott neki. Olyannyira mély volt ez a Krisztus melletti döntés, hogy később, amikor életét menthete volna, ha megtagadja Krisztust, ő nem tette. Inkább választotta a halált, mert Krisztus nélkül az életet értelmetlenek találta.
Kt. Mindannyiunk súlyos kötelessége a Krisztusba vetett hitet nemcsak megvallani, hanem tovább adni, ahogyan tette Tamás és a többi nagy Krisztuskövető. Krisztus arra küld bennünket, hogy szerepünk a kovászé legyen, vagyis, belülről alakítsuk át, szenteljük meg azt a világot, amelyben élünk.
Ránk vár az a kényes feladat, hogy az élet minden területére és állapotába elvigyük az evangélium örömhírét: „Isten úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta érte, hogy mindaz, aki hisz benne, annak örökélete, örök boldogsága legyen”. Azonban e feladatnak csak akkor tudunk eleget tenni, ha hitünk alapja nem a szokás, nem a hagyomány, hanem a személyes meggyőződés. „Hiszek, mivel meggyőződtem az igazságról”.
Ne feledjük, ha hitünk alapja a személyes meggyőződés, az öntudatos hit, akkor igehirdetésé válik az életünk és mindenkori magatartásunk. Ez azt jelenti, hogy nem fogjuk véka alá rejteni - igaz nagydobra verni se -, hogy mi Krisztus követői vagyunk, és hogy ez boldoggá tesz bennünket. Lényünkből és viselkedésünkből fog sugározni az a tény, hogy „az Úr nekünk édes Istenünk” és vidám dolog Őt szolgálva szeretni, mert Ő olyan jó Pásztorunk, aki ki tudja elégíteni szívünk, lelkünk éhségét, boldogság utáni vágyát.
Magatartásunkon pedig meg fog látszani az, hogy Istennel szeretet viszonyba, élő, személyes kapcsolatba kerülni olyan csodálatos élmény, hogy tőle kedvünk kerekedik magunkhoz ölelni az egész világot, és jónak lenni mindenkihez.
Kt. A történelem véres lapjai között mindig ott derengett a remény fénye: a Jézus Krisztusról szóló evangélium jelenléte. Mindig voltak emberek, akiket megérintett a jézusi tanítás, akik megélték az evangéliumot, mert az Úr Jézussal való találkozás annyira valóságos volt, hogy bele szerettek és érte képesek voltak mindent megtenni.
Gondolok itt a szamariai asszonyra, aki ott hagyja korsóját Jákob kútjánál, mert hírül akarja adni a település lakóinak, hogy találkozott a Messiással. Assisi Szt. Ferenc atyánkra, aki mindenét elhagyva szegénységben követte Krisztust, s ezzel egy olyan forradalmat indított el, amely belűről reformálta meg az egyházat. – Vagy Árpádházi Szt. Erzsébetre, aki a szegényekben, a szenvedő betegekben, a társadalom kivetettjeiben szolgálta Krisztust. - Illetve boldog Apor Vilmos vértanú püspökre, akinek ereklyéjét itt őrizzük a szentélyben, s aki az üldözöttek, a zaklatottak védelmére kelve áldozta életét Krisztusért, vagy boldog Kalkuttai Teréz anyára, aki minden idejét, s energiáját Isten imádására, s a felebarát szolgálatára fordította. Ilyen volt számukra a Jézussal való találkozás hatása, az Úr Jézusba vetet hit megvallása.
S ma mintha mindez feledésbe ment volna. A kívül állok számára, úgy tűnik, mintha mi keresztények sem vennénk elég komolyan Krisztus tanítását.
Kt. Külső és belső csendet kellene teremtenünk, magunkba szállnunk és elgondolkodnunk a már mondottak segítségével. Vajon miért van az, hogy mi, akik hívőknek valljuk magunkat, olyan élettelen magatartást tanúsítunk, olyan az életvitelünk, hogy az egyáltalán nem vonzó, sőt olykor taszító. Úgy tűnik, mintha belefáradtunk volna a Krisztus-követésbe. Sokszor a mindennapi életünk olyan, mintha sohasem találkoztunk volna Vele.
Talán nincs olyan vasárnap, hogy elmaradnánk a szentmiséről, mert „mi nem olyan családból származunk”, vagy éppen tagjai vagyunk a plébániavezető testületének, illetve valamely lelkiségi csoportnak, de a szürke-hétköznapok közepette, akár mint munkaadók, akár mint munka vállalok, amikor egy kis anyagi érdek, könnyű gazdagodási lehetőség van a háttérben, úgy viselkedünk, mintha sohasem hallottunk volna az Úr Jézus tanításáról, evangéliumáról.
Vajon nem azért van ez így, mert a kérdésre: hogy „az én számomra kicsoda Krisztus?"- helytelen, olcsó, felszínes választ adtunk, vagy egyáltalán nem válaszoltunk rá, közömbösök maradtunk?
Kt. Akkor végül is: Ki számomra, számodra Jézus? Talán egy ideológia? Az ideológiák elmúlnak…
Talán egy vezéregyéniség? Az ilyeneket nagy lelkesedéssel szokták követni. Milyen lelkesedéssel követed te Jézust?
Talán egy tanító? A tanítókat figyelmesen és engedelmesen hallgatják. Te hogyan figyelsz és hallgatsz Jézusra?
Talán egy barát? A barátok megosztják egymással saját életük mélységeit is. Milyen a te kapcsolatod Vele, mennyire mély és személyes?
Talán Urad, Istened Ő? Az Úrnak, Istennek engedelmeskedni, szolgálni szoktak; az ember odaajándékozza neki a szívét. Ki, mi foglalja el a te szívedet? Mi a te kincsed? Hol van a te szíved?
Még egy kérdés: Mit kér tőled Jézus, ha őt Uradnak, Istenednek vallod? Ne feled, Jézus mindent kér, mert mindent neked adott a kereszten. Ezért tiszta szívet kér tőled, melynek közepében Ő áll.  Egy szegény és szabad szívet kér, amelyben ő lesz a te gazdagságod. Egy engedelmes és rendelkezésre álló szívet kér, amelybe az Ő akarata befogadást és az Ő szava meghallgatást nyerhet. Azt kéri, hogy – amint Mária, a názáreti Szűz, a szabad, szegény és engedelmes szívű lány – te is hittel mondjad: „Íme, itt vagyok, legyen nekem a te igéid szerint…”
Mit kér tőled Jézus abban a konkrét élethelyzetben, amelyben élsz, akár mint munkaadó, akár mint munkavállaló: a családban, a munkahelyen, az iskolában, a szórakozó helyen, az utcán?
És most, amikor már tudod, hogy kicsoda számodra Jézus, és azt is, hogy mit kíván tőled az elkötelezett, öntudatos Krisztus-követést: Fáradt vagy? “Kelj föl és egyél…- mondta az angyal a menekülő, fáradt Illés prófétának - vegyétek és egyétek, ez az én testem… - ismétli a pap minden szentmisében Krisztus szavait –, mert még hosszú út vár rád” (1Kir 19,7).
Gyengének érzed magad és erőtlennek? Jézus azt mondja az apostol által: „Elég neked az én kegyelmem.” (2Kor 12,9)
Mások kinevetnek? Pál apostolhoz hasonlóan neked is így kell felelned: „tudom, hogy kinek hittem” (2Tim 1,12) és „Mindent elviselek abban, aki erőt ad nekem”(Fil 4,13).
Lehetetlennek tűnik ma az öntudatos, elkötelezett keresztény élet? „Istennél semmi sem lehetetlen”(Lk 1,37). Így hát, aki meg akarja menteni (földi) életét, elveszíti azt, de aki elveszíti életét értem és az evangéliumért, meg menti azt, (az örök életre).
Félsz? Nyisd ki életed kapuját Krisztusnak, aki azt mondja: „ne félj, mert én veled vagyok minden nap a világ végezetéig. ”

Nincsenek megjegyzések:

Reggeli üzenet

  Kaptam egy üzenetet, amit szívesen megosztok, gondolom másnak is jól jön: "Jó reggelt kívánok! Ma arra szeretnélek bátorítani, hogy m...