Bevezető gondolat – amikor a lélek kérdezni kezdAbortusz - eutanázia - pride - háború
Az utóbbi időben egyre többet hallani az abortuszról, az
eutanáziáról, a pride felvonulásokról és a világ különböző pontjain zajló
háborúkról.
A tegnap, barátainkkal való beszélgetésünk kapcsán
rádöbbentünk, hogy e négy jelenség látszólag különböző területeket érint –
egészségügyet, jogot, identitást, nemzetközi politikát –, ám mélyebben mégis
összekapcsolódnak.
Bennem egyre erősebben él a kérdés: lehet-e mindez
törvényes? És ha törvényes, akkor helyes is, az emberiség javát, az emberi élet
kiteljesedését, fennmaradását szolgálja?
Hogyan viszonyulhat ezekhez a természetes ész, az emberi
bölcsesség, egy hithű keresztény? Vajon ezek a jelenségek a kultúránk részét
alkották-e valaha is? És vajon garantálják-e az emberi élet jövőjét, fennmaradását?
Az alábbi gondolatmenet e kérdésekre keresi az őszinte
válaszokat, józan ésszel és hitből fakadó lelkiismerettel.
🔍 1. Mi a közös ezekben a
jelenségekben?
Közös bennük, hogy az ember önmaga ura kíván lenni,
elutasítva az Istentől kapott rendet és értelmet.
Ezekben az esetekben a „törvényes” kifejezés jogi keretet
jelent, nem pedig erkölcsi igazságot. Ami jogilag engedélyezett, az nem
feltétlenül erkölcsileg helyes.
⚖️ 2. Törvényes = helyes?
A történelem számos példát mutat arra, hogy az ember
által alkotott – Istentől független – törvény és az erkölcsi igazság nem
mindig fedik egymást. Az erkölcs magasabb rendű, isteni forrásból ered. Ezért
a törvényesség nem azonos az erkölcsi igazsággal. Ami jogilag engedélyezett, az
nem biztos, hogy jó, igazságos vagy emberséges. Gondoljunk csak a
rabszolgaságra vagy a faji megkülönböztetésre, amelyek egykor törvényesek
voltak.
Tehát az, hogy valami „törvényes”, még nem jelenti azt, hogy
az jó, hogy az az igazságot szolgálja, vagy hogy az az ember
méltóságát tiszteletben tartja, az élet fennmaradását biztosítja.
🌱 3. Hogyan viszonyulnak
ezek az emberi élethez?
Jelenség |
Az élethez való viszonya |
Abortusz |
Az élet kezdetének megtagadása, az ártatlan élet kioltása.
A legvédtelenebb emberi lény élethez való jogát veszi semmibe, elutasítja a kezdet.
|
Eutanázia |
Az élet végének mesterséges megrövidítése, siettetése,
gyakran szenvedésre hivatkozva, de a szenvedés értékének elutasításával. |
Pride |
A teremtettségi renddel, a férfi-női identitással való
küzdelem, a teremtett identitás felülírása. A testi és lelki önazonosság
relativizálása, az önértelmezés tetszőlegessé tétele. |
Háború |
Az emberi élet értékének tömeges semmibevétele, kioltása
politikai, ideológiai vagy gazdasági célokért, illetve gyakran hatalomvágyból.
|
Mindezek közös nevezője: az élet nem szent, hanem eszközzé válik – vagy megfosztható vagy felhasználható, vagy átértelmezhető. Az élet eszközzé válik, amely felett ember embernek ura, illetve farkasa lesz.
🧠 4. A természetes ész,
józan paraszti ész mit mond?
- A
gyermek nem bűn, hanem ajándék, ezért nem jó megölni az anyaméhben;
- A
szenvedő ember nem probléma, hanem lehetőség, hogy emberségünk próbáját
kiálljuk, ezért nem jó, ha a gyógyító orvos halált okoz;
- Az
identitás nem érzés, hanem valóság, ezért nem jó, ha tetszőleges érzésként
kezeljük, s nem biológiai és lelki valóságként;
- A
háború nem hősies dolog, hanem tragikus valóság, ezért nem jó, ha az ember
tömegesen irtja embertársait.
A hittől, vallástól függetlenül, egy természetes bölcsességgel rendelkező ember érzi, hogy ezek a jelenségek nem az élet kibontakozását, hanem annak korlátozását és deformálását jelentik. A józan ész azt súgja: az életet védeni kell, nem manipulálni, kioltani, továbbadását lehetetlenné tenni.
✝️ 5. Erkölcsi-teológiai
szempont: Hithű keresztény hozzáállása
A keresztény ember számára az élet Isten ajándéka és
szent titok. Az élet Istentől jön, és hozzá tér vissza. Egyedül Isten az
élet ura:
- Ő
adja (Zsolt 139,13–16),
- Ő
tartja fenn (Mt 6,25–34),
- Ő
hívja vissza a maga idejében (Jób 1,21).
A keresztény ember ezért:
- kiáll
az élet mellett a fogantatástól a természetes halálig;
- tiszteli,
segíti a szenvedőt, de nem a halálba;
- elfogadja
a saját és mások teremtettségi valóságát – férfiként vagy nőként;
- a
béke és megbékélés embere, nem a háborúé.
Ez a hozzáállás nem gyűlöletből, hanem szeretetből
fakad – az élet iránti szeretetből.
⏳ 6. Kultúránk része volt ez
valaha?
A háború viszont mindig is jelen volt, de a
keresztény tanítás (pl. „igazságos háború” elmélete) mindig is korlátokat
szabott, és a békére törekvést tartotta az alapnak.
Ma új értékrend épül – az egyéni szabadság nevében
tagadja meg a közös emberi méltóságot és az élet tiszteletét.
📌 7. Van-e jövő ilyen
„jogok” mellett?
Ez az emberiség legégetőbb kérdése, mert az élet védelme
nélkül nincs jövő. Aki a halál kultúráját törvényesíti, az hosszú
távon:
- a
demográfiai összeomlás felé halad,
- a
család és közösség szétesését kockáztatja,
- az
emberi méltóság alapjait és az élet tovább adásának lényegét ássa alá.
A demográfiai hanyatlás, a családok szétesése, a békétlenség
és identitásválság a halál kultúrájának gyümölcsei.
A jövő nem azoké, akik a halált választják, hanem azoké,
akik az életet szolgálják. Az emberiség akkor élhet tovább, ha
visszatalál az élet tiszteletéhez.
📣 Záró gondolat
Ez a hivatásunk:
„Válaszd az életet, hogy élj te is, és utódaid is!” (MTörv 30,19)
A kifejtés folytatása a következő megosztásban: Ima az élet kultúrájáért - „Mert Istennél semmi sem lehetetlen.” (Lk 1,37) - mottóval.
Imádkozzuk minél többen, lehetőleg naponta végezzük el.
Ima az élet kultúrájáért
„Mert Istennél semmi sem lehetetlen.” (Lk 1,37)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése