„Imádunk Téged, legszentebb Urunk Jézus Krisztus, itt és
a világon lévő minden templomodban, és áldunk Téged, mert szent Kereszted által
megváltottad a világot!”
1. Az ima szerkezete: egy hármas mozdulat
Ez az ima három mozdulatot tartalmaz, amelyek a ferences
lelkiség három alappillérét tükrözik:
- Imádás
– "Imádunk Téged..."
- Hálaadás
és dicséret – "Áldunk Téged..."
- Megváltás
misztériumának elismerése – "...mert szent Kereszted által
megváltottad a világot."
Mindez mélységes Istenre irányuló odafordulás, hódolat,
alázat és szeretet kifejeződése, amely Isten jelenvalóságát nemcsak az
Oltáriszentségben, hanem minden templomban, mindenütt a világon felismeri és
dicsőíti.
2. Az imádság üzenete és lelki mélysége
a) „Imádunk Téged, legszentebb Urunk Jézus Krisztus” – A
szentségi jelenlét elismerése
Ez a megszólítás mély bizalmat és tiszteletet sugall. Az
"imádunk" szó nem pusztán külső gesztust jelent, hanem egész
létünkkel való meghódolást Krisztus előtt. Ez az imádás különösen az Oltáriszentség
előtt válik elevenné: Jézus Krisztus valóban jelen van, rejtetten, de
valóságosan. A szentségi jelenlét hite, a „reális jelenlét” szinte
kézzelfoghatóvá válik ebben a fohászban.
b) „Itt és a világon lévő minden templomodban” – A
katolicitás és közösség tudata
Ez a rész a katolikus egyetemességet fejezi ki. Az
imádás nemcsak személyes, hanem egyházias is. Egyesülünk minden hívővel
a világon, akik ugyanazon az Uron keresztül imádják Istent. A ferences lélek
itt megéli a testvériség egyetemességét, ahogy Ferenc minden teremtményt
testvérként szólított meg – és minden templom Krisztus otthona, az Atya háza,
ahol újra és újra az Eucharisztiában találkozhatunk Vele.
c) „És áldunk Téged, mert szent Kereszted által
megváltottad a világot” – A kereszt misztériuma
Ez a mondat az egész megváltás történetének sűrítménye.
Ferenc számára a kereszt nem borzalmas tragédia, hanem az isteni szeretet
legnagyobb kinyilatkoztatása. A kereszt által – vagyis Krisztus szenvedése
és halála által – megnyílt az út az üdvösség felé, és ez örök hálára
indítja a hívőt. Ez a mondat nemcsak Krisztus áldozatának elismerése, hanem a
válasz is: áldás, hála és szeretet a megváltás művéért.
3. Hatása az Isten és ember kapcsolatban
a) Kapcsolatépítő ima
Ez az ima híd Isten és ember között. Nem elvont
eszmékről beszél, hanem konkrét, közvetlen és személyes párbeszédet indít az
ember lelkében a Szentségi Jézussal.
- Az imádásban
meghajlik az emberi szív, felismerve saját kicsinységét és Isten fölségét.
- Az áldásban
és hálaadásban a szív válaszol Isten jóságára, nem kényszerből, hanem
szeretetből.
- A keresztre
tekintés által pedig az ember felismeri: nem csak nézi Krisztust,
hanem belekapcsolódik az ő szenvedésébe és szeretetébe.
b) Személyes viszony és élő kapcsolat
Szent Ferenc nemcsak egy áhítatos formulát hagyott ránk,
hanem egy élő kapcsolati nyelvet. Ez az ima megtestesíti a ferences
spiritualitás szívét: Isten nem távoli és elérhetetlen, hanem köztünk
lakik, templomainkban jelen van, és a kereszt által szívünket is elérte. A hívő
ezzel az imával megszólítja az Urat, és meghallja szívében a válaszát:
„Nézd, mennyire szeretlek.”
4. Az Oltáriszentség előtt hódoló személy számára: egy
ima, ami megnyitja a szívet
Ez az ima kiváló alap az adorációhoz, mert:
- elmélyíti
az Isten jelenlétébe való belépést,
- segít
elcsendesedni és imádó jelenlétbe helyezkedni,
- kapcsolódási
pont a testvérekkel, az Egyházzal és a megváltás egész misztériumával.
Az imádkozó személy így nemcsak nézi a Szentséget,
hanem belép az isteni szeretet titkába, amely Jézus testében és vérében
tárul fel előtte. Ez a belső mozdulat válhat az imádság legszemélyesebb
aktusává, ahol a szív szívet szólít:
„Uram, én is itt vagyok. Imádlak Téged, mert Te vagy a
legszentebb. Áldalak, mert a kereszted által engem is megváltottál. Szeretlek,
mert Te előbb szerettél.”
5. Zárógondolat – A lélek válasza a Megváltásra
A ferencesek mindig hangsúlyozták: nem elég hinni a
kereszt titkában – válaszolni kell rá. Ez az ima éppen erre indít: hála,
hódolat, jelenlét, szeretet.
Aki ezt az imát mondja, az nem pusztán szavakat ismétel,
hanem részesévé válik egy misztériumnak – Krisztus jelenlétének, a
megváltás kegyelmének, az Egyház imádságos életének.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése