Ez a nap kettős arcot
mutat. Egyik kezünkben pálmaág – a győzelem, az öröm jele. Másikban a szív
csendje – a közelgő szenvedés sejtelme. Ünneplünk, ujjongunk, lobogtatjuk a
pálmaágakat: „Hozsanna Dávid Fiának!” – mintha minden rendben lenne. Aztán
néhány nap múlva ugyanaz a tömeg, ugyanazzal az erővel, csak most dühösen,
csalódottan, kiáltja: „Feszítsd meg őt!”
Mi változott? Az emberek?
A hangulat? A remények, amelyek nem váltak valóra?
Valójában semmi új nem történt. Az emberi szív nem lett más. Akkor sem, most
sem. Mert amit ott, Jeruzsálemben láttunk, az nem egyszeri történelmi esemény,
hanem újra és újra ismétlődő belső dráma.
Ma már nem személy
szerint Jézussal történik mindez – de újra meg újra vele történik, amikor az Ő
testének tagjai, választottjai – a pápa, a püspök, a pap –, vagy bármely hívő,
aki komolyan veszi Krisztust, elindul az Ő útján, és találkozik az emberek reakcióival.
A szívünkből fakadó
ujjongás gyorsan fordulhat közönybe, majd dühbe, végül vérfagyasztó gyűlöletbe,
ha nem azt kapjuk, amit reméltünk. Ha a Messiás nem hagyja jóvá beképzelt
igazságainkat, ha nem hoz azonnali gyógyulást, látványos eredményeket,
kényelmes megoldásokat – hanem inkább csak tükröt tart.
És mi nem mindig
szeretjük azt, amit benne látunk. Összehordunk tücsköt-bogarat, hibáztatunk
fűt-fát, bűnbakká teszünk mindenkit, aki az utunkba kerül – legyen az családtag
vagy vallási vezető –, csak hogy ki ne derüljön rólunk a meztelen igazság. Még
önmagunk előtt sem – nemhogy mások előtt.
Virágvasárnap
megkérdezhetjük magunktól: vajon én melyik hang vagyok ebben a tömegben? A
hozsannázó? A csöndes, bizonytalan szemlélő? A távozó? Az elvakult vádló? Az,
aki vélt sérelmei miatt mást lejárat, róla hamis képet terjeszt?
És vajon mit lát bennem
Jézus, amikor rám néz – és így lát? Rám is azt mondja, amit kivégzőire: „Nem
tudja, mit cselekszik”? Tudom-e vállalni Őt akkor is, amikor nem
győztesként jelenik meg, hanem sebezhetőként, alázatosként, meg nem értettként?
A szelíd Király
szamárháton jön, nem trónon. Nem villogó karddal, hanem meztelen alázattal. Nem
parancsol, hanem hív. Nem uralkodik, hanem szolgál. És nem ítél, hanem szeret.
Még akkor is, ha tudja, mi következik.
A virágvasárnapi pálmaág
nem trófea. Nem dicsekvésre való, hanem emlékeztető. Hogy győzelem és szenvedés
együtt jár. Hogy az igazi hit nem a hozsannák idején mutatkozik meg, hanem a
csendes hűségben, amikor senki nem tapsol, senki nem lát.
Ez az ünnep nemcsak
Jézusról szól, hanem rólunk is. A döntéseinkről. A ragaszkodásunkról. Arról,
hogy merjük-e követni Őt az ünneplésből a csendbe, a kenyértöréstől a keresztig
– hogy majd együtt örülhessünk a feltámadás hajnalán.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése