Isten
kinyilatkoztatása Jézus Krisztusban teljesedett be. A Jézusban
megvalósult Újszövetség végleges és „nem kell várnunk semmiféle új,
nyilvános kinyilatkoztatást” Urunk Jézus Krisztus dicsőséges
eljöveteléig (A Katolikus Egyház Katekizmusa, 66) – írja a katekizmus,
idézve Keresztes Szent János szavait: „Ha valaki még az Úrtól
kérdezősködne, valamiféle látomásra vagy kinyilatkoztatásra vágyódna,
megsértené Istent”.
Az egyház azt tanítja, hogy a
Kinyilatkoztatás véget ért az utolsó apostol halálával. Másrészt azonban
látjuk, hogy vannak olyan hitigazságok (pl. Mária mennybevételének
dogmája), amelyek mai formájukban nem voltak jelen az evangélium
hirdetésének kezdetén. A katekizmus elmagyarázza, hogy „a
kinyilatkoztatás, bár befejeződött, még nincs teljességgel kibontva”
(66. pont). Jézus személyében és történetében Isten mindent
kinyilatkoztatott számunkra, de az egyház feladata, hogy a
Szentlélekkel, aki elvezet a teljes igazságra (vö. Jn 16,13)
„fokozatosan feltárja teljes jelentőségét a századokon át” (66. pont).
Ebben
a távlatban érthetjük meg az ún. magánkinyilatkoztatások valódi
értelmét. Ezek közül néhányat elismert az egyház is, mint például
Lourdes és Fatima esetében. Szerepük, ahogyan azt a katekizmusban
olvassuk, nem az, hogy „javítsák”, vagy „kiegészítsék” Krisztus
végérvényes kinyilatkoztatását. Inkább abban segítenek, hogy ezt
teljesebben megéljük egy „adott történelmi korszakban” (67. pont). Egy
magánkinyilatkoztatás tehát nem kötelező jellegű a hívek számára.
Előfordul,
hogy a hívek, követve különféle magánkinyilatkoztatásokat, túlságosan
lelkesednek azokért. Emlékeztetnünk kell rá: bár az ilyen
kinyilatkoztatások segítségünkre lehetnek, Isten mindenekelőtt a Biblia,
a Hagyomány és az egyházi Tanítóhivatal révén ismerteti meg magát. A
Hit évében tehát arra kaptunk meghívást: ahelyett, hogy újabb
kinyilatkoztatásokra várnánk, olvassuk inkább a Katolikus Egyház
Katekizmusát.
(vm)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése