vasárnap, augusztus 03, 2025

Évközi 18. vasárnap – „Gazdagodni Istenben – az élet értelme és egyensúlya”


 Boldog ember, akinek sokra nincsen gondja,

aki a kedvet vesztő pénznek nem bolondja.

Boldog, aki kevéssel meg tud elégedni, 

aki, ha nincs is néki, el tudja szenvedni.”

A mai vasárnap evangéliuma egy ember kérésével indul: „Mester, mondd meg testvéremnek, hogy ossza meg velem az örökséget!” (Lk 12,13). Olyan kérés ez, amely sokunk szívében is ott motoszkál: legyen igazság, legyen egyenlőség, jusson nekem is! De Jézus válasza eltereli a figyelmet a külső problémáról, és a lényegre mutat rá: nem az számít, mit birtokolsz, hanem hogy mi van a szívedben.

Ez a gondolat végig vonul mindhárom mai szentírási szakaszon – a Prédikátor könyve fájdalmas sóhajától: „Mert hiábavalóság minden fáradozás” – Préd 2,23, Pál apostol tanításáig a kolosszeieknek: „Keressétek azt, ami odafönt van” – Kol 3,1, egészen Jézus evangéliumi példabeszédéig a kapzsi emberről.

De miről is van szó valójában? Arról, hogy az anyagi javak önmagukban nem rosszak – a kérdés az, hogyan viszonyulunk hozzájuk.


1. Nem egyszer halljuk emberektől – akár ismerősöktől, akár hírekből, főleg a reklámokból – hogy „aki gazdag, az boldog”. Vagy: „pénz nélkül nem lehet élni”. És valóban, ma, amikor háború, infláció és gazdasági bizonytalanság nehezedik ránk, egyre többen érzik azt, hogy a pénz a boldogulás kulcsa.

De Jézus mást mond. Nem azt, hogy a pénz rossz, hanem hogy „nem a vagyonban való bővelkedéstől függ az ember élete”. Az anyagi javak önmagukban sem nem jók, sem nem rosszak – csak eszközök. Ha Istentől kapott ajándékként kezeljük őket, és mások javára is tudunk belőlük adni, akkor áldássá válnak. Ha azonban önzés, irigység, birtoklási vágy és biztonság-keresés forrásává lesznek, akkor bálvánnyá emeljük őket.

Ahogy a prédikátor írja: az ember egész életén át gürcöl, robotol, de közben nyugtalan a szíve, mert nem látja az értelmét. Miért? Mert a vagyon, a karrier, az elért eredmények nem képesek választ adni a legfontosabb kérdésre: mi az életem értelme?


2. Gyakran hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ezzel Jézus a gazdagokat akarja „helyre tenni”. De figyeljük csak meg: a példabeszédet a tömegnek mondja – egyszerű, hétköznapi embereknek, akik valószínűleg nem dúskáltak a vagyonban.

Ez figyelmeztetés: a kapzsiság nemcsak a gazdagok bűne, hanem a szív betegsége.

A szegény is lehet kapzsi – ha nem tud megosztani, ha mindenhez görcsösen ragaszkodik, ha a másik sikerét irigykedve figyeli, sőt kész keresztbe tenni, lejáratni, rágalmazni. A bűn nem a pénztárca méretében van, hanem a szív hozzáállásában.

A kapzsiság mindig többért kiált, de soha nem elégszik meg. Ez az a hang, ami azt suttogja: „ha még ezt megszerzed, boldog leszel…”de sosem ad nyugalmat. Ezért mondja Jézus, hogy őrizkedjünk minden kapzsiságtól.


3. A példabeszéd gazdag embere minden eshetőségre felkészült – csak egyre nem: hogy az élete véges. Felhalmozta a termést, megtervezte a jövőt, megépítette az új csűröket – de elfelejtette Istent. És vele együtt: elfelejtette az élet igazi értelmét.

Mit jelent tehát Istenben gazdagodni?

  • Először is: Rábízni magunkat Istenre. Nem a biztosítási kötvények, nem a bankszámlák, nem a piaci árfolyamok, hanem az Isten iránti bizalom az, ami biztonságot ad. Ő nem inflálódik, nem értéktelenedik el, és nem csap be.
  • Másodszor: Olyan javakat gyűjteni, amelyek az örök életbe is elkísérnek. Ezek a szeretet cselekedetei, az irgalmasság, az igazságosság, a megbocsátás, a hűség, az önmegtagadás, a másik emberre való odafigyelés.
  • Harmadszor: Tudni lemondani, ha arra van szükség. Tudni osztozni, ha a másik rászorul. Tudni nemet mondani a mohóságra, az önzésre, a reklámok harsány hazugságaira, amelyek azt sugallják: „akkor vagy valaki, ha többet birtokolsz”.

4. A mai világ zajában, amikor minden az élvezetről, birtoklásról és sikerességről szól, különösen fontos, hogy meghalljuk Jézus csendes, de határozott figyelmeztetését. A szomszédban háború dúl, a gazdaság ingatag, az emberek félelemben élnek.

Mit mondhatunk erre, mi keresztények?

Azt, hogy van remény. Hogy Isten ott van a hírek mögött is. Hogy a világ zűrzavara nem törli ki az örök élet ígéretét. És hogy a szív békéje nem az árfolyamok stabilitásától függ, hanem attól, hogy mennyire vagyunk közel Istenhez.


5. A mai tanítás nem csak elmélkedésre hív, hanem tettekre ösztönöz. Konkrét lépésekre, amelyek által olyan kincseket gyűjthetünk, amik megmaradnak az örök életre.

Nézzük meg, mit tehetnénk:

  • Kész vagyok-e időről időre átgondolni, mihez ragaszkodom túlságosan?
  • Tudok-e örülni annak, amim van – és nem csak annak, amit még megszerezhetnék?
  • Meg tudok-e osztani valamit a szegényebbel, a magányossal, a rászorulóval?
  • Helyet adok-e Istennek a napjaimban – nem csak az ünnepeken, hanem a hétköznapokban is?

Ha ezekben apró lépéseket teszünk, elkezdjük gyűjteni azokat a kincseket, amelyeket nem rág meg a moly, nem emészt föl a rozsda – és amelyeket az örökkévalóságban találunk majd viszont.


Befejezésül álljon újra előttünk a prédikáció mottója, Pálóczi-Horváth Ádám szavaival:

Boldog ember, akinek sokra nincsen gondja,
aki a kedvet vesztő pénznek nem bolondja.
Boldog, aki kevéssel meg tud elégedni,
aki, ha nincs is néki, el tudja szenvedni.”

Ez a boldogság nem szegénység, hanem szabadság. Aki így él, már itt a földön gazdag. Istenben gazdag. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

✦ „A látás ajándéka” - Rorátés üzenet – Advent 1. hete, péntek reggel ✦

📖 Bibliai alap : Iz 29,17–24;Mt 9,27–31 A mai reggelen Isten Igéje a látás csodájához vezet minket. Izajás próféta arról beszél, hogy e...