Türelmes Isten, sürgető idő!
Képzeljük el,
hogy egy gazda nap mint nap körbejárja szőlőjét vagy gyümölcsösét. Egyik fája
évről évre nem terem semmit. Már a harmadik esztendő telik el így. A gazda
bosszús. Mennyi idő, gondoskodás, földművelés – és semmi eredmény! „Vágjuk
ki” – mondja jogos felháborodással. De a vincellér így szól: „Adj
még egy évet! Megkapálom, megtrágyázom – talán terem jövőre!”
Ez a rövid történet a mai
evangéliumból (Lk
13,1–9)
nem csupán egy szép példázat, hanem a mi életünkről szól. A mi terméketlen
időszakainkról. A mi új esélyeinkről. A mi megtérésünk sürgető
szükségességéről. Mert igen: az Isten türelmes – de az időnk nem végtelen.
Vajon az Isten Szava,
amit vasárnapról vasárnapra hallunk, kifejti-e bennünk újjáteremtő erejét? Vagy
visszapattan rólunk, mint kemény szikláról a vízcsepp? Mi kellene ahhoz, hogy
végre termést hozzon az életünk?
Az első olvasmányban (Kiv 3,1–8a.13–15) Mózes meghívásának történetével találkozunk. Egy teljesen hétköznapi pillanatban történik – Mózes őrzi apósa juhait a pusztában, amikor Isten megszólítja őt egy égő, de el nem égő csipkebokorból. Isten kinyilatkoztatja: „Láttam népem nyomorúságát (Egyiptomba, a szolgaság földjén) … hallottam kiáltását… ismerem szenvedését… leszálltam, hogy megszabadítsam őket.”
Ez az Isten bemutatkozása:
Ő nem távoli, közönyös vagy passzív. Ő jelen van, lát, hall, érez – és
cselekszik! De nem varázsütésre, hanem embereken keresztül – ez a nagy
kihívás. Mózesnek, aki épp egy kényelmesebb, békés életet kezdett, azt
mondja: „Menj, küldelek téged!” – vissza Egyiptomba, ahonnan a
fáraó haragja elől elmenekült. Mózes, mint sok mai hívő, nem érzi magát
alkalmasnak, fél, tiltakozik: „Ki vagyok én, hogy…?” – de Isten nem a
tökéleteseket hívja, hanem azokat, akik hajlandók engedelmeskedni.
És amikor
Mózes megkérdezi mit mondjak a népnek: „Ki küld engem?”, Isten így
válaszol: „Vagyok, aki vagyok.” Ez az önkinyilatkoztatás a zsidó nép és
minden hívő számára azt jelenti: Isten él, jelen van, és nem szűnik meg
cselekedni a történelemben.
Mit jelent ez ma?
Sokan
ma úgy érzik: Isten hallgat. A világ igazságtalan, a gyengék eltipródnak, a
keresztényeket kigúnyolják, a gyerekeket, fiatalokat más irányba viszi a világ.
De Isten most is látja népe nyomorát. És ma is azt mondja: „Leszálltam,
hogy megszabadítsam…” – de a Mózesek mi vagyunk. Az elhívottak,
a küldöttek, akik nem menekülhetnek el a felelősség elől. Minden hívő ma
is választhat: hallgat a hívásra, vagy bezárkózik a maga kis világába. Az
elkötelezett hívő nemcsak imádkozik a változásért – hanem tesz is annak érdekébe.
Ezért
a Szentlecke (1Kor 10,1–6.10–12),
arra figyelmeztet bennünket, hogy a kegyelem lehetőség, s nem garancia. Pál
apostol a Korintusiakhoz irt első levelében a választott nép történetével szembesít
minket. A pusztában mindannyian „részesedtek” Isten jeleiben:
átkeltek a Vörös-tengeren, mannát kaptak az égből, ittak a csodálatos
forrásból. Mégis sokan elpusztultak a pusztában. Miért? Mert nem
volt bennük hűség, hála, bizalom. Mert „zúgolódtak”, „bálványokat
követtek”, „elbizakodtak”.
Ez ma is
fájóan aktuális. A kereszténység nem jogosítvány, amit kiváltottunk, és
aztán rendbe minden, semmit se kell tennünk, mert minden automatikusan működik.
Nem elég, hogy meg vagyunk keresztelve, hogy járunk templomba, hogy
valljuk: „keresztények vagyunk”. Pál keményen fogalmaz „Nem
szeretném, ha elkerülné figyelmeteket, hogy atyáink mind ott voltak a felhő
alatt, mind átkeltek a tengeren, s mind megkeresztelkedtek… Mindnyájan ugyanazt
a lelki ételt ették, ugyanazt a lelki italt itták. Ittak ugyanis a lelki
sziklából, amely kísérte őket: a szikla pedig Krisztus volt. De legtöbbjükben
nem telt kedve Istennek, ezért odavesztek a pusztában.”: ezek az emberek
például adattak – intő példaként, hogy mi ne essünk ugyanabba a hibába.
Sok hívő
azt hiszi: elég, ha nem tesz rosszat. De a keresztény élet nem a bűn
kerüléséről szól, hanem a jóra való bátor elköteleződésről. A
szeretet aktív, tevékeny, nem passzív, nem tétlen. A hűség nem a
semlegesség. Isten folyamatosan táplál, vezet, de a kegyelemre
válaszolni kell: hittel, bizalommal, konkrét döntésekkel.
A mai világ
különösen is megkísért bennünket, hogy csak nézői legyünk a
hitünknek: hogy másoktól várjuk a változást, hogy kritizáljunk,
panaszkodjunk, de mi magunk ne tegyünk semmit. Pál üzenete világos: „Aki
azt hiszi, hogy áll, vigyázzon, hogy el ne essék!” Nincs kényelmes
hit. Az élő hit állandó éberséget, érettséget, alázatot és önvizsgálatot
kér.
Itt kapcsolódik gondolat
menetükhöz az evangélium (Lk 13,1–9), amelynek lényege, hogy:
a megtérés nem halogatható – a lehetőség ideje véges. Jézus itt
két korabeli eseményre, tragikus hírre reagál: egyikben Pilátus emberei
lemészároltak néhány áldozatbemutató galileai hívőt, a másikban
tizennyolc ember halt meg egy toronyomlásban. A hallgatók megdöbbenve kérdezhették:
„Mit vétettek ezek az emberek, hogy ez történt velük?” Jézus
világossá teszi: ezek a tragédiák nem annak jelei, hogy az áldozatok bűnösebbek
lettek volna bárki másnál – hanem figyelmeztetések számunkra.
A fő üzenet:
„Ha meg nem tértek, mindnyájan ugyanúgy elvesztek.” Nem tudjuk,
meddig élünk. Nem tudjuk, hány esélyünk van még. Ez nem
fenyegetés, hanem egy ébresztő, szeretetteljes figyelmeztetés. A megtérés
nem egy hosszú távú projekt, amit „majd egyszer” elindítunk. Isten
kegyelme most hív – és a halogatás veszélyes.
A példabeszéd
a terméketlen fügefáról ezt hangsúlyozza. Három éve nem terem. A gazda
azt mondja: „Vágjuk ki.” A vincellér közbenjár: „Adj még egy évet!
Megkapálom, megtrágyázom – talán terem jövőre.” Ez a vincellér Jézus
képe – közbenjár értünk, még esélyt kér.
De figyeljünk:
az esély nem örök. Isten türelme nem közömbösséget jelent. A „még egy év”
a kegyelem ideje – a most. Nem tudjuk, hány „évünk” van
még. Ezért nem lehet csak elmélkedni, gondolkodni, vagy „föl készülni
a változásra”. Lépni kell.
A mai elkötelezett
hívőnek ez különösen is kihívás. A világ azt mondja: „Ne vedd olyan
komolyan!” A környezet sokszor kicsúfol, hitetlen, vagy csak
közömbös. És még az egyházon belül is tapasztalunk fáradtságot,
hitetlenséget, megalkuvást, közömbösséget.
De Isten
nem azt kérdezi, mások mit tesznek. Hanem azt: te mit teszel? Te teremsz-e
gyümölcsöt? Ha igen, akkor remény vagy a közösségedben, a családodban, a
világban. Ha nem, akkor is szeret Isten – de sürgetően hív: „Adj még
egy évet…” Ne vesztegessük el.
Mit kezdjünk ezzel
a hétköznapokban?
A nagyböjt
ideje különösen alkalmas arra, hogy újra ránézzünk életünk gyümölcseire. Mit
termett az elmúlt évem? Szeretetet? Irgalmat? Figyelmet mások felé? Vagy inkább
közönyt, panaszkodást, haragot, önzést, rosszindulatú megszólást, rágalmat?
A mai üzenet nem vádolni
akar.
Sokkal inkább ébreszteni. Hogy ne ringassuk magunkat abba az illúzióba,
hogy „ráérünk még megtérni”. Nem tudjuk, mennyi „év”,
mennyi „nap” vagy „óra” adatott még nekünk. Lehet, hogy ez
az utolsó esély. De Isten kegyelme még most is munkálkodni akar bennünk
– „megtrágyázni”, „meglazítani” a talajt, vagyis helyzeteket
adni, embereket küldeni, szavakat, amelyek végre áttörnek a közöny falán.
Mit tehetünk?
- Vegyük
komolyan Isten jelenlétét: naponta legalább egyszer álljunk meg és
szólítsuk meg Őt. Ne csak „imádkozzunk”, hanem személyesen kapcsolódjunk
Hozzá.
- Kérdezzük
meg: mit akar ma tőlem Isten? Kivel kellene irgalmasabbnak, türelmesebbnek
lennem? Melyik kapcsolatomba kellene végre életet lehelni?
- Keressünk
lehetőséget a kiengesztelődésre: akár egy régi sérelem, egy elhanyagolt
barátság, vagy családi feszültség területén.
- És ha eddig
még nem tettük meg: gyónjunk meg. A szentgyónás nem „kötelező program”,
hanem a „megtrágyázás” legmélyebb módja – ahol a Lélek képes
átalakítani a szívünk talaját.
Végezetül, aki a nagyböjti
lelki zarándoklaton van, annak meg kell néznie: mi
akadályozza, hogy gyümölcsöt hozzon? A csend, az ima, a bűnbánat, az
irgalmasság gyakorlása – ezek nem „vallásos programok”,
hanem a termékenység útjai.
A hivő ember
a mai társadalomban nincs könnyű helyzetben. A világ nem kedvez a hitnek
– és sokszor még az egyházi közösségekben is eluralkodik a közöny, a kritika,
az elfordulás.
De ne nézzük
mások termését – nézzünk a saját fánkra, életünkre. Az Isten
velünk akar munkálkodni. Adjunk hát Neki teret. Ma. Most.
Ne várjunk
még egy évet – hiszen most kaptuk meg, de nem azért, hogy várjunk, hanem
hogy végre teremjünk.
Ha így élünk, ha így
éljük a nagyböjti szent időt, akkor egészen biztos, hogy Húsvét nem csak egy
ünnep lesz a naptárunkban – hanem életünk gyümölcsöző, megújult tavasza.
Ima:
Uram,
Jézus Krisztus,
Te nem ítélkezni jöttél, hanem életet adni,
és új esélyt minden meddő, gyümölcstelen fának.
Nézz most ránk türelmes szeretettel,
és ha kell, ásd körül a szívünket,
rázd meg, ébreszd fel, gyógyítsd és tápláld!
Ne engedd, hogy meddők, terméketlenek maradjunk,
de segíts, hogy életet hordozzunk,
szeretetet adjunk, és engedjük, hogy Te növekedj bennünk.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése