A Szentatya (Rosarium Virginis Mariae c. apostoli
levél) javaslatai szerint
A pápa hívja a plébániákat, a közösségeket és az
egyéneket a Szentolvasó imádkozására. Különösen hívja a családokat, hogy
imádkozzák együtt az olvasót. „Az együtt
imádkozó család együtt marad.” - Figyeljünk
arra, hogy ne megszokásból imádkozzunk, hanem Isten jelenlétében. „A rózsafüzér
mondása természete szerint nyugodt, szinte késleltetetten lassú ritmust
igényel, ami elősegíti az imádkozóban az elmélkedést” (12.p). „A csak
megszokásból mondott rózsafüzér elveszti eredeti értelmét” (28).
A) A Szentolvasó elején el szoktuk imádkozni a Hitvallást. Gondoljuk át, mit
mond arról, hogy hogyan kapcsolódik egymáshoz a három személy; hogy kicsoda a
Szentháromságban Jézus, és hogy miként kapcsolódik a Szentháromság és a
megtestesülés titkába Szűz Mária. A szentolvasó teológiai megalapozása lesz így
a Hitvallás (még részletesebben fogalmaz a Nicea-konstantinápolyi hitvallás)
B) A Miatyánk
elkezdése előtt mondjuk be, illetve gondoljuk át a titkot! Pl. akit Te
szent Szűz a Szentlélektől fogantál. A pápa és a szentek arra hívnak, hogy szemléljük
lelkünkben a titkokat (2, 5, 9-13, 25, 28-29, 32.p); azaz: képzeljük el, ami a titokban történik! - Pl. lássuk Máriát, amint
Igent mond Isten meghívására; s a Lélek eltölti őt. És lélekben boruljak le a titok előtt: A Végtelen Ige, Isten testet
ölt egy emberben. Közben gondoljuk át: mit mond ez számomra? - Azzal kapcsolatban,
hogy számomra mit mond a titok: segítséget kapunk a következő oldalon levő
összeállításban: ahol minden titok mellett olvashatunk egy gondolatot arról:
mit jelen számunkra a titok.
C) Amikor a MIATYÁNKot imádkozzuk a tizedek elején, ne csak
eldaráljuk ezt az imát, hanem imádjuk az Atyát. Gondoljuk át, hogy minden titok
az Atya terve szerint valósul meg! (vö. Ef 1,3-10; Kol 1,15-17). Ő teremtette Szűz Máriát is,
hogy befogadhassa az Igét, és ő tervezett bennünket is úgy, hogy Jézus bennünk
éljen, hogy mi is Mária példája szerint kövessük Jézust. (32.p)
Hasonlóan imádkozzuk a tized végén a DICSŐSÉGet
(és ez se csak egy kis
odaillesztett imádság legyen): Jézus egész élete, minden „titok” a Szentháromság
dicsőítésére szeretne elvezetni minket. – A MIATYÁNK és a DICSŐSÉG így egy fenséges keretet ad a tizednek. „A
DICSŐSÉG nem rövid záradék, hanem” (34.p), megérkezünk általa a Szentháromság
„közösségének” titkába – a mennybe.
D) A
tizedek imádkozásakor figyeljünk az alábbi szempontokra:
1) A titok középpontja mindig Jézus: Pl. az
első titok esetében: Őt imádjuk, aki testet ölt egy teremtményben. Máriában. E
titokban csodáljuk hogy a mi keresztény hivatásunk is ugyanez: hogy Jézus
testet öltsön bennünk.
– Az Üdvözlégyek súlypontja is Jézus és
az Ő titka. „Ha sietve imádkozzuk – mondja a pápa – ez a súlypont eltűnik, s
vele együtt elvész kapcsolat is Krisztusnak azzal a titkával, amelyikről éppen
elmélkedünk. Pedig épp Jézus nevének és az ő titkának hangsúlyozása jellemzi a
rózsafüzér tartalmas imádkozását.” Amint már VI. Pál biztatott, II. János-Pál
is javasolja, hogy a Jézus neve után minden
Üdvözlégyben mondjuk ki a titkot is. Ez jobban „kifejezi a
Krisztusba vetett hitet”, a Jézus-központúságot (33.p.) és a tized lényegére
irányítja lelkünk tekintetét.
2) Szűz Máriával együtt imádjuk Jézust.
Senki nem csodálta, és senki nem követte Őt a földön úgy, mint Mária. Pl.
csodáljuk Isten végtelen szeretetét, hogy testet ölt, Máriában, egy emberben.
(10-17.p.) Csodáljuk Mária titkát – az ő hűségét Isten akaratához és Jézushoz.
3) A titkokat szemlélve mindig fel kell tennünk a
kérdést: mire hív ez engem? (25, 26, 28.p.) Szűz Mária útja, az Egyház
útja, a mi utunk! Én is Mária útját járhatom. – Az 1. titok esetében pl. ez azt
jelenti: hogy Isten bennem is testet akar ölteni: s ennek feltétele, hogy
IGEN-t mondjak hívására! Szeretnék most rögtön IGEN lenni Isten számára.
E) A DICSŐSÉG
után nem szükséges elmondanunk
mindig ugyanazt az imácskát,(pl. hogy Ó Jézusom...) – mondja a
Szentatya. „Gyümölcsözőbb, ha minden tizedet olyan imádsággal zárnak,
amely az adott titok fölötti elmélkedés gyümölcseit kéri” (35.p.).
Lehetséges, hogy (amint a tized elején valaki megfogalmazta a titok
mondanivalóját), a tized végén más valaki rövid imában hálát ad a titok
mondanivalójáért, pl. hogy mit mondott az számára. Családokban vagy kisebb csoportokban
meg lehet beszélni, mire hív minket ez a titok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése