A mai vasárnap szentírási részeinek középpontjában
Isten törvénye, parancsa áll. Az első olvasmány a törvény iránti hűséget az Istennel kötendő szövetség lényeges
feltételeként mutatja be. Ez a hűség válasz Isten szeretetére, aki oly közel
került népéhez, aki meghallgat minden hozzá folyamodót, aki elérhető az öt
keresők számára, sőt a szentáldozásban, az Élet Kenyerének vételében, egyesülni
lehet Vele.
Az isteni
törvény célja nem az ember rabságba
döntése, hanem emberségének kibontakoztatása, ebbe a felelősségteljes munkába akar
segítséget nyújtani az Úr. Isten az
ő törvényei által az ember javát akarja, az ő barátságában gyökerező új élettel
akar megajándékozni, életutunkat biztonságossá és szabaddá tenni, hogy
kellőképpen Célba jussunk – miként teszik ezt a közlekedési szabályok, az
útjelző táblák az autós biztonságos célba jutásának érdekében.
Ugyanis, akinek a szívében az Isten lakik, annak a bensejébe vésődik az
Isten törvénye, amelynek gyakorlása megnemesíti az embert és biztosítja
arról, hogy az igazság és a jó útján halad, megadja neki a reményt, hogy eljut
Istenhez. „Uram, ki lakhat a te
hajlékodban?” – kérdezhetjük a zsoltárossal. Aki a jót teszi…, akinek nyelve nem szór rágalmakat…, aki nem okoz
szenvedést.
A szent
leckében Jakab apostol a törvény bensőséges jellegét hangsúlyozza. Az
igazság szavaként mutatja be, amelyet az Isten oltott az ember szívébe, hogy
elvezesse az üdvösségre. „Fogadjátok
tanulékony lélekkel a belétek oltott tanítást – buzdít az apostol – ez képes megmenteni lelketeket”(1,21). Az ember szívébe életnormaként és
vezetőként ugyanaz az isteni szó van belevésve, mint ami létbe hívta. Az ember
feladata tehát az, hogy szívében meghallgassa ezt a szót, majd hűséges
„végrehajtója” legyen.
Saját magát csapja be, az, aki beéri az isteni tanítás, az isteni
parancsok ismeretével, de elhanyagolja azok gyakorlati megvalósítását. Az
apostol tanítása szerint a felebaráti szeretet Isten igazi szeretetének konkrét
kifejezése. „Az Isten és az Atya szemében
ez az igazi, tiszta vallásosság: meglátogatni nyomorukban az árvákat és az
özvegyeket, és tisztán maradni a világ szennyétől”(1,27).
Kt. Az
evangélium az előbbi, törvénnyel
kapcsolatos gondolatot mélyíti el. Mózes ezt mondta: „Ahhoz, amit mondok, ne tegyetek hozzá semmit, és ne vegyetek el belőle,
hanem tartsátok meg az Úr parancsait”(Mtörv 4,2) – amelyek a két kőtáblán,
10 pontba vannak összefoglalva.
Mégis, az
idők folyamán bizonyos helytelen
buzgóság, aprólékos előírások seregével halmozta el a törvényt, olyannyira,
hogy az alaptörvények szinte eltűntek. Jézus korában mintegy 615 tiltó, és
parancsoló előírás szabályozta a hívő ember életét, ezek közé tartozott például
az egyébként tiszta poharak, korsók, rézedények újbóli leöblítés, vagy
szombaton hány lépést szabad megtenni, ahhoz, hogy ne sértsék meg a szombati
munka tilalmat.
Az Úr Jézus tanítása szerint a bűn gyökere nem az ószövetségi
parancsolatok körül kialakult előírások, megtartásában, vagy meg nem tartásában
van, hanem a mi megosztott szívünkben.
Hitünk
szerint a bűn szabad döntés Isten
ellen. Ez a döntés azonban nem a pillanat műve. A nagy bűnök is kisebb árulásokkal, csalásokkal kezdődnek, amelyek
aztán egymásra épülnek, olyan értelemben, hogy lerontják a lelkiismeret éberségét: a nagydolgok is lassan kicsikké válnak,
illetve elhanyagolhatónak tűnnek, amikkel kilehet egyezni, megalkuvást lehet
kötni.
Júdás nem azért árulta el Jézust, mert gyűlölte volna Őt, hanem
mert jobban szerette a pénzt; árulása
korábbi apróbb csalásokkal, lopásokkal kezdődött… Péter sem azért tagadta meg Mesterét, mert nem szerette, hanem
azért, mert félt, mert fontosabbnak tartotta saját, veszélybe került életét,
mint Mestere sorsát. A testvér, vagy
szomszéd sem azért megy késhegyre, vagy törvényszékre egy barázda földért, egy
arasznyi erdőért, mert gyűlöli testvérét, szomszédját, hanem mert jobban
ragaszkodik az anyagi javakhoz, mint embertársához. Pedig „Mi haszna van az embernek, ha az egész világot
megszerzi is, de lelke kárát vallja? Mit is adhatna az ember cserébe a
lelkéért?” (Mt 16, 26) – teszi föl az elgondolkodtató kérdést az Úr
Jézus.
A lelki életben fontos ügyelni az apró hazugságokra,
megalkuvásokra, az anyagiakhoz való rendetlen kötödéshez, a kisebb törvények
elhanyagolására, mert utána a fontosabb dolgokban is lazaság fog beállni.
Nincs értelme ezért külső körülményekre hivatkozni, vagy másokat
okolni bűneinkért, gyarlóságunkért, hanem őszintén bele kell néznünk szívünk
mélyébe, és el kell ismernünk, hogy bűnösök és gyarlók vagyunk, ezért
szükségünk van megtérésre, Isten bocsánatára.
Jézus erőteljesen helyteleníti a külsőségeket hangsúlyozó, a csupán
erre alapozó gondolkodásmódot: „Képmutatók,
az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz
ragaszkodtok”- mondja.
Elítéli azt a magatartásformát, amely csupán a törvény
betűjét tartja szem előtt. Félretolja a kívülről származó tisztátalanság
fogalmát és a belső, a szív tisztaságára
irányította a figyelmet. A hegyi beszédben ezt mondja: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent” (Mt 5,8).
Isten a tiszta szívűeknek mutatja meg önmagát. Még akkor is, ha talán koszos,
mosatlan a kezük. Ugyanis, „kívülről semmi se kerülhet be az emberbe, ami beszennyezhetné, hanem ami belőle
származik, az teszi az embert tisztátalanná”.
Képmutatás, ha valaki csak a törvény betű szerinti megtartására
törekszik, aki csak a külsőségre, a látszatra ad, arra, hogy mit szólnak az
emberek, vagy túlzott fontosságot tulajdonít bármi más külsőségnek, ugyanakkor
szíve tele van bűnnel.
Azt hiszem ma is, sok esetben igazat adhatunk India nagy
bölcselőjének Mahatma Gandhinak, aki egy alkalommal ezt mondta: „A képmutatásnak és az őszinteség hiányának a
korában élünk. Bármely valláshoz is tartozzanak az emberek, csupán a vallás
külsőségeivel törődnek. Annak alapvető elveire ügyet sem vetnek”.
Éppen ezért az embernek belső világát kell megtisztítani először,
tanítja Jézus, mivel „az ember szívéből
származik minden gonosz gondolat…”. A szív megtisztítása nélkül nem lehet
megtartani Isten törvényeit sem, mivel a törvényeknek pontosan az a céljuk,
hogy kiszabadítsák az embert a káros
szenvedélyek szolgaságából, a bűn, az anyagvilág rabságából, és így szabaddá, s
alkalmassá tegyék Isten és a felebarát szeretetére.
Igaz,
olyan társadalomban élünk, amelynek a megbecsülését ki
kell érdemelnünk
ahhoz, hogy elmondhassuk magunkról, hogy értékesek vagyunk. Hiszen „vittük valamire” – mindegy, hogy becsületes, vagy
becstelen módon. Ezt tesszük például
a ruházatunkkal, az autónkkal, a házunkkal. Ezzel szemben ugyanakkor nehezünkre esik
értékünket a bensőnkből megindokolni. Nehéz önmagunkban a lelket megtalálni.
Olyan társadalomban élünk, amelyik egyre többet vár el, egyre többet akar,
folyton úgy érzi, hogy neki ennél több járna. Ám minél többet birtokolunk, érdekes módon annál kevésbé tudunk örülni neki. Hány és hány szülő, testvér és szomszéd
állítja, hogy békében, szeretetben és egyetértésben éltek, míg vissza nem
kapták a földeket, erdőket, de miután visszakapták, miután osztozkodni kell
föllőtte, megszűnt a béke, ádáz ellenségekké lettek…
Hogy miért van ez így, azt már 800 évvel ezelőtt Szent Ferenc
atyánk megfogalmazta, azért, mert: „Nem
mi birtoklunk, hanem a tulajdonunk, a vagyonunk birtokol bennünket”.
Ez
a paradoxon, ellentmondás rejlik minden anyagi vagy szellemi jó birtoklásában.
Mennél inkább az anyagi javakra vágyódunk, annál több dolog hiányzik a
megelégedettségünkhöz. Ugyanakkor annál kevesebb időnk marad Istenre és
embertársa egyaránt.
Újabban, nagyon sok „időmegtakarító” kényelmi eszköz van
forgalomban, az emberek mégis folyton rohannak, és soha sincs idejük.
Kt. Ha a lélek kifelé
tevékenykedik,
kevesebb idő
marad a bensőre, a lélekből forrásozó szeretetre, és így természetesen a másik ember észrevétlenül fogyasztási cikké silányul.
Mit tud ez az ember tenni értem - kérdezzük
szinte magunk előtt is titokban, hogy lehet
hasznos a számomra? Vajon tudja-e gazdagítani az én önmagamról alkotott képemet? Hozzá fog-e járulni ahhoz, hogy erősebbnek érezzem magam?
Így aztán kevés tapasztalatunk van az önmagában indokolt, önzetlen, igaz barátságról, amelynek a kapcsolaton kívül nincs más
érdeke, hátsó gondolata. Ezek után
nem lephet meg,
hogyha már sejtelmünk sincsen a szellemi,
a lelki életről, mert Isten is már fogyasztási cikké
lett, a saját önzésünk tulajdona.
Ezzel szemben Jézus olyan
társadalmat akart,
ahol az ember van
az első helyen, és
utána jönnek a dolgok. Az embereket szeretni,
a dolgokat pedig használni kell. A mi társadalmunk azonban pont a fordítottját teszi:
a dolgokat szereti, és az embereket használja.
Szent
Bonaventúra, a ferences hittudós
mondja: „Lenni és jónak lenni egy és
ugyanaz!” Ugyanis az igazi szabadság abban áll, hogy az ember örömét leli a
jóban, kedve telik Isten akaratának teljesítésében és az emberek boldogításában,
a nekik való örömszerzésében.
Az Isten
akarata: szeretni. Egyébként az Úr
Jézus az ószövetségi törvényt, az Isten és a felebarát iránti szeretett
parancsában teljesítette be. Aki
pedig szeret, az semmit sem tesz szívesebben, mint éppen azt, hogy szeret.
Ezért mondja Pál apostol, hogy a belénk öntött Szentlélek szívünk „törvényévé”
lesz, úgyhogy aki a Lélek szerint él, beteljesíti a törvényt (Róm 8,2-4).
„Higgy és
szeress!” – ezt parancsolja az ószövetségi törvény beteljesítője, Jézus
Krisztus, s erre ösztönöz a Szentlélek is. Minden más törvény, parancs, előírás
nem más, mint ennek az alaptörvénynek az aprópénzre váltása.
Kt. Akiben a Szentlélek tüze ég, az fogja átélni igazán Szent
Ágoston híres mondásának igazságát: „Szeress
és tégy, amit akarsz!” Ha szeretsz, mindig azt teheted, amihez kedved van,
mert soha nem fogsz rosszat tenni, soha nem fogsz olyat tenni, amivel árthatnál
embertársadnak. S ha mégis ártasz, fájdalmat okozol, akkor ez azt jelenti, hogy
nincs meg benned az igazi, a krisztusi szeretet.
Az az
igazi jó ember, akinek kedvére van jónak lenni, másoknak örömet
szerezni; aki nem muszájból, félelemből, gyávaságból „jó”, hanem azért, mert
örömét leli benne. Az ilyen emberben Isten is kedvét leli, és majd egykor azt
fogja mondani: lépj be Urad örömébe. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése