A zsidó vallásban a szombati pihenőnap rendjét szigorú
törvények szabályozták. Jézus korában a rabbik 39 tevékenységet tiltottak:
szombaton tilos volt például terhet vinni, 1000 könyöknyinél nagyobb távolságra
menni vagy a halálveszélyt kivéve orvosi tevékenységet folytatni. Ezek az előírások
eredetileg Isten dicsőítésének és az ember pihenésének előmozdítását célozták.
A farizeusok azonban "megfeledkeztek" e törvények szelleméről: csak
az előírások betűjét tisztelték, és valamiféle kereskedői szellemtől vezérelve
úgy gondolták, hogy e törvények betartása automatikusan Isten áldását
eredményezi.
„Az írástudók és a farizeusok figyelték Jézust…” A
farizeusok és az írástudók várakozása arra enged következtetni, hogy
valahányszor Jézus szembekerült egy beteggel, sosem maradt közömbös, hanem
összeszedte minden erejét, hogy segítsen rajta, s ha lehetséges, meggyógyítsa.
„Kérdem tőletek:
Szabad-e szombaton jót vagy rosszat tenni, életet menteni, vagy pusztulni
hagyni?”
A jó és a rossz, a gyógyítás és a pusztulni hagyás nem
ugyanaz a dolog, sőt egymással ellentétes valóságok. Az ellentét nem a jó
megtétele és a semmittevés között húzódik, hanem a jótett és a gonosztett
között. Az embert betegen hagyni nem lehet közömbös dolog; a rossz ellen fel
kell lépni. A "beteg" embernek segítségére kell sietni, mert
pusztulás fenyegeti; s meggyógyítani őt annyi, mint egyszerűen megmenteni.
Jézus az iménti
kérdéssel nemcsak azt kérdezi meg, hogy törvényes-e szombaton gyógyítani,
hanem azt is, hogy mire való a szombat. Ha Isten azért adta népének a
szombatot, hogy javukat szolgálja, akkor vajon nem kellene egy igazhívő
zsidónak rossz helyett jót cselekednie szombaton? Így feltéve a kérdést Jézus
arra utal, hogy az is rosszat cselekszik, aki nem tesz jót, amikor jót tehetne
- mert hagyja, hogy egy ember szükségtelenül szenvedjen.
Amikor Jézus megszegi a szombatra vonatkozó előírásokat, nem
a törvény szellemét vonja kétségbe, hanem a farizeusok lélektelen és a törvény
betűjéhez ragaszkodó gyakorlatát bírálja. Elutasítja a kereskedői szellemet, és
arra mutat rá, hogy az ember akkor dicsőíti igazán Istent, és csak akkor
találja meg belső békéjét, ha önzetlenül segít bajbajutott embertársán.
A farizeusi
gondolkodásmód bennünket is megkísért. Ha segíteni kell valakin, vagy éppen
az igazságosság elve alapján meg kel fizetni valakinek azt, amiért
megdolgozott, azt, ami neki kijár, mindjárt ezernyi kifogást találunk. "Ettől
eltekintve" azonban eljárunk a templomba, fizetjük az egyházi adót,
ájtatossági gyakorlatokat végzünk, talán a világ szeme láttára még
jótékonykodunk is, és ezek után úgy gondoljuk, hogy Istent mindezzel
végérvényesen leköteleztük…
Megfeledkezünk
arról, hogy a kereszténység alapja a tevékeny szeretet. A mai napon azért
fohászkodjunk Istenhez, hogy irtsa ki belőlünk a farizeusi szemléletet, és
tegye lehetővé, hogy vallási gyakorlatunk mindig az Isten és a felebarát iránti
tevékeny szeretetre épüljön, és ebből a szeretetből táplálkozzék.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése