Advent
harmadik vasárnapján a
szentmise kezdő éneke így szól: "Örüljetek
az Úrban szüntelenül, újra mondom, örüljetek, mert az Úr közel van"
(Fil 4,4). A régiek erről a bevezető énekről ezt a vasárnapot az öröm
vasárnapjának nevezték.
Azt hiszem nincs a világon még egy olyan vallás, mint
a katolikus, amely a böjti, a bűnbánati időben is az örömre hívja fel követőinek
figyelmét. De sajnos ma, amikor annyi szenvedés, annyi megpróbáltatás, annyi
sok baj és szomorúság éri az emberiséget, és közte a keresztényt is, úgy tűnik,
mintha ez a felhívás süket fülekre találna. Éppen ezért érdemes röviden
áttekintenünk az egyház történetét, hogy lássuk ez a felhívás az őskeresztények
és a későbbi korok keresztényeinek életében, hogyan érvényesült.
Az Apostolok
Cselekedeteiben arról olvashatunk, hogy a jeruzsálemi őskeresztények: „Egy szívvel-lélekkel mindennap összegyűltek
a templomban. A kenyeret házaknál törték meg, s örömmel és egyszerű szívvel vették magukhoz az ételt” (2,46).
Jézus első követőinek az összejövetelét az öröm
jellemzi, különösen az Eukarisztia, a szentmiseáldozat ünneplését. Az egyháznak
az örvendezők közösségének kellett lennie, amely Jézus szeretetét sugározta, és
szeretetét terjesztette szét.
Az
igazi keresztény lelkiség
megőrizte mindig az örömnek ezt a lelkületét. Ez különösen megnyilvánul a
szentek életében, akik a krisztusi törvények leghűségesebb követői voltak. Kepler volt német püspök mondotta, hogy
a szentek „az örvendező emberek
galériáját alkotják”.
Hamis
az a felfogás mely szerint a
szentek világunt, szomorkodó, besavanyodott lelkek lennének. Ellenkezőleg a
szentek jellegzetes tulajdonsága az öröm. Az állandó változatlan öröm, amelyet
szüntelenül kisugároznak környezetükre. Fényt és derűt árasztanak a világba.
Gondoljunk csak a nemzetek apostolára Szent Pálra, aki a damaszkuszi
jelenéstől kezdve végig járta a szenvedések véres útját, akárcsak Mestere. Bejárta a görög - római világot és
mindenütt az örömet hirdette: „Örüljetek
az Úrban szüntelenül! Újra csak azt mondom, örüljetek”(Filip 4,4). „Legyetek derűsek. Adjatok hálát mindenért,
mert Isten ezt kívánja mindnyájatoktól Krisztus Jézusban”(1 Tessz 5,16).
Még a római fogságból, bilincsekbe verve is örömre buzdít! Mert ez a keresztény
eszmény.
Gondoljunk az első századok dicső vértanúira! Derűs, mosolygós arccal néznek szembe a kínzó
szerszámokkal és az amfiteátrumban az öröm himnuszát zengik az Úrnak, aki
méltónak tartotta őket a szenvedésre. - Egy
második századi keresztény írás (Hermas Pastor-a) arra buzdítja a
keresztényeket, hogy „tegyék le a
szomorúságot, amely a kétségnek, kételynek s a haragnak a testvére, s elűzi
magától a Szentlelket. Inkább fogadják
be az örömet, amely mindig kedves Isten előtt”.
Sienai Szent
Katalin szokta mondani: „Hagyjátok,
hogy azok, akik az ördöghöz tartoznak, lehajtott és melankolikus fejjel
járjanak. Mihozzánk öröm illik és
ünneplés az Úrban...” És
sorolhatnánk tovább a szentek életéből vett példákat. Mert nem hiányozhat
egyetlen igazi szent életéből sem az öröm. Még a legszigorúbb aszkétákból, a
bűnbánat legridegebb hirdetőinek életéből sem.
Az
öröm ugyanis az életszentség
fényének első sugara. A szenteknek, s nekünk mai keresztényeknek abban is
Krisztus igazi tanítványainak kell lennünk, hogy általunk sugározhassék az
emberek felé a Teremtő jósága, szeretetreméltósága és a keresztény vallás
nagyszerűsége. Egyébként az örömtelen, egykedvű keresztények
olyanok, mint a rossz kereskedelmi ügynökök, akik lakásról lakásra járva
mindenkit lebeszélnek az általuk kínált portéka megvásárlásáról.
Ha
van valami, amivel
felkelthetjük mások érdeklődését hitünk, vallásunk iránt, az éppen a belülről
sugárzó öröm, amely az Istennek való átadottság gyermeki bizalmából fakad.
Szent Ferenc atyánk felfedezi, hogy a kereszténységgel az öröm áradt szét a
földön. Általa Karácsonykor az Élő Isten tör be közénk, aki a Húsvét
hajnala óta új életet kínál elámult testvéreinek a lélekben, a békében, a
megbocsátásban.
Az
öröm Isten ajándéka, a feltámadt Krisztus Lelkének gyümölcse. Épen ezért az
öröm nem az megelégedett lelkialkat
vagy jó emésztés kérdése. Nem olcsó
szólás: „mindenki szép, mindenki jó!”
A keresztény öröm annak tapasztalata, aki szeret, és aki tudja hogy szeretik
úgy, ahogy van; a hívő emberé, aki tudja hogy irgalomból megmentették és
megszabadították a rossz és a halál sorsszerű végzetétől. Az öröm az a tudat szívünk mélyén, hogy Isten gyöngédsége ott van
mindenkinek az életében. Ez a bizonyosság a legkeményebb megpróbáltatásban is,
hogy az élet és a szeretet végül is győz.
Éppen
ezért a kereszténység egyedül Istenben kutatja az öröm titkát, és
forrását. Az öröm elválaszthatatlan Istentől, mert szentségének,
igazságosságának és végtelen tökéletességének a gyümölcse. Így az igazi öröm elengedhetetlen feltétel Isten keresése. A Hozzá való simulás. Akaratunknak az Ő
akaratához való igazítása. Az evangéliumi törvény szerint élt élet... Így
megtisztul az öröm és megtermékenyül. Közben rádöbbenünk arra, hogy csak az
egészen keresztény lélek tud igazán és teljesen boldog lenni.
Érdemes
elgondolkodnunk azon, hogy
Isten az emberek sokaságát - akik belekeseredtek önszeretetükbe, akik önmaguk
uraiként, s mégis a gazdátlan kutya riadt tekintetével élik le életük legjavát
-, őket is éppen rajtunk, a mi örömünkön
keresztül szeretné magához vonzani.
De hogy
lehetnénk mi Isten örömének ügynökei, amikor elborult tekintettel,
kimerültségtől és Istennek át nem adott gondoktól megkeseredett szívvel magunk
is elveszett bárányoknak számítunk? Nem
tehetünk mást, minthogy újra és újra Reá hagyatkozunk.
Felsokasodott gondjainkat gyermeki bizalommal adjuk át
ismét Neki, hogy felszabadulhasson bennünk az öröm, mely hitünk védjegye. Fontoljuk meg és éljük a ferences
világi rend tagjainak adott életszabályzat felszólítását: „Mint a tökéletes boldogság hírnökei, minden körülmények között azon
fáradozzanak, hogy másoknak örömet és reménységet adjanak”(FVR regula, 19).
Meg
kellene értenünk, hogy a
Boldogságok Krisztusát követni öröm, hisz Ő maga mondta: „Azért jöttem, hogy életük bőségben legyen. Ahogy az Atya szeretett
engem, úgy szerettelek én is titeket. Azért mondom ezt, hogy az én örömöm
legyen tibennetek, és örömötök teljes legyen” (Jn 10,10; 15,9-11).
Szent
Ferenc atyánk: „azt
tartotta, hogy az ellenség ezer ármánya és cselvetése ellen legjobb gyógyszer a
lelki öröm. Ezt szokta mondani: ’Az ördög
akkor örül legjobban, ha Isten szolgájában sikerül kioltania a lelki örömet...
De ha lelki öröm tölti el a szívet, akkor
hiába ontja halálos mérgét a kígyó. Ha ellenben szomorúságra hajló, csüggeteg
és levert a lélek, könnyen búskomorságba merül, vagy pedig hiú örömök
keresésére tér át.’ Ezért a Szent
különös igyekezetet fordított arra, hogy szíve mindig vidám maradjon, s megőrizze
a lélek kenetét és az öröm olaját. A rosszkedv gonosz betegségétől a lehető
legnagyobb gonddal óvakodott, és ha csak futólag is érezte közeledését, menten
imádságba merült.'' (2Cel 125)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése