Caravaggio: Máté elhívása |
Szent Máté életéről, fiatalkoráról, családjáról nagyon keveset tudunk,
szinte semmit. Gazdag vámos volt, amikor Jézus meghívta, a héber Lévi nevet
használta, Kafarnaumban lakott, és Alfeus fia volt. Valószínűleg a jómód
mellett művelt lehetett,
hiszen nagyon jól beszélt görögül is.
Foglalkozása nem tette
rokonszenvessé honfitársai szemében, a vámosok nem csak a kiszipolyozó, sokszor
hatalmával visszaélő adóbehajtó embertípusát, de az elnyomó római zsarnokság
hazaáruló képviselőjét is megszemélyesítették. Sok volt a vámosok között a nyereséget hajszoló,
lelkiismeretlen ember. A zsidók bűnös és megvetett embernek tekintették őket,
kerülték a társaságukat, gyűlölték a vámosokat.
Jézus talán már korábban
megismerte, nem kételkedett jószándékában és becsületességében, ezért előítélet
nélkül hívta meg tanítványnak Lévit, aki aztán készségesen áll fel
a pénzváltó asztaltól, mégpedig azonnal és a nagy megtiszteltetés örömére meghívta házába
vendégségre az Urat, és elhívta vámszedő társait is, hogy felhívja
figyelmüket a Megváltóra. A farizeusok ezt látva zúgolódni kezdtek. Jézus nem
vitatta, hogy ezek az emberek valóban bűnösök. "Betegek"-nek nevezte
őket. Végtelen egyszerű igazságot kapcsolt ehhez a megnevezéshez: „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Menjetek és tanuljátok meg, mit jelent: Irgalmasságot akarok, nem
áldozatot. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket.”
(Mt. 9:12-13)
„Miért eszik mesteretek
vámosokkal és bűnösökkel?” – kérdezik a farizeusok. Gyorsan rájár a
szánk, hogy megvető, kárhoztató ítéletet mondjunk felebarátainkról, és azután
így is viselkedjünk velük. Az emberek tetteiről alkothatunk véleményt, de magát
az embert végérvényesen soha nem ítélhetjük el. Igazán ítélni ember nem képes,
és nem is feladata
Talán még a Máté nevet
is az Úr adta Lévinek, ezzel is jelezve mekkora ajándék Jézus tanítványának
lenni. A tizenkét apostol közé került Máté, alázatosan, nagy-nagy örömmel
követte Mesterét mindenhova. Krisztus feltámadása után ő is Galileában várta az
Urat, ott volt a hegyen, amikor Jézus minden nép tanítására küldte őket.
Pünkösd után először Galileában tanította honfitársait és nagyon példamutató,
böjtölő életet élt.
Később az apostolok az
üldözések hatására elszéledtek a szomszédos vagy távolabbi tartományokban. Máté
is a pogány népek közt hirdette az evangéliumot, erről azonban nincs pontos
adatunk. A hagyomány szerint Etiópiában, Perzsiában, talán még Macedóniában is
térített.
Evangéliumát a zsidó
honfitársai számára írta anyanyelvén,
arámul. Célja a Messiásra vonatkozó jövendölések beteljesedésének bizonyítása
volt, ezért gyakran hivatkozik így: ... hogy beteljesedjék, amit a próféták
jövendöltek .... Tanítását az első század ötvenes éveiben írhatta le, hamarosan
görögre is lefordították, talán maga Máté. Ez a fordítás maradt fenn, az arám
nyelvű sajnos elveszett. Evangéliuma azonban megőrizte Jézus imáját a kereszten,
anyanyelvükön: Éli, Éli, lámmá szábáktáni? vagyis: Én Istenem, én Istenem!
Miért hagytál el engem? (Mt 27, 46;
Zsolt 21,
1)
Általános hagyomány
szerint vértanúságot szenvedett, ennek azonban sem helyéről, sem idejéről nincs
adatunk. Többféle vértanúságot írnak le ezek a hagyományok, máglyahalált,
karddal történő kivégzést. Regényes leírását adja vértanúságának egy apokrif
irat, ami szerint egy etióp királylány, Ifigénia, Máté igehirdetése nyomán
szüzességet fogadott, és határozottan elutasította Hirták király házasságát. A
király bosszúból megölette Mátét. A legenda szerint maradványai a szalernói
székesegyházba kerültek.
Példája: Bűnös
ember is lehet Isten szentje, Istennél nincs előítélet!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése