Közzétéve: 2013.03.16. - 20:47
Enzo Bianchinak, a bosei monasztikus közösség elöljárójának írása Ferenc pápa megválasztása kapcsán
Szent Ignác egyik fia, akinek Ferenc a
neve. Ez az egyedülálló párosítás is része annak a mosolyfakasztó
meglepetésnek, amelyet Bergoglio bíboros Róma püspökévé választása
jelent. Itt van egy jezsuita – az első a történelemben –, akit Péter
utódának választanak, és ő Assisi szentjének nevét választja magának –
evangéliumi merészség ez, hiszen ezt még a távoli múlt négy ferences
pápája sem merészelte megtenni. De mi a közös az ignáci lelkiségben és a
ferences karizmában? Kimerítő választ erre nyilván maga a március 13-án
elkezdődött péteri szolgálat fog adni, de valamit talán már most is
mondhatunk.
Mindenekelőtt úgy vélem, hogy mind
Loyolai Szent Ignácban, mind Assisi Szent Ferencben megvan az igény és a
képesség arra, hogy a lényegre tapintson, az evangéliumi üzenet szívéig
hatoljon: az Isten igéje iránti odaadásával, engedelmességével, Isten
igéjének élet- és viselkedésszabályként való elfogadásával. Minden mást –
karizmákat, tanulmányokat, eszközöket, szavakat és tetteket – ennek
kell alávetni, hogy utánozhassa Krisztust, követhesse őt, bárhová is
megy és bárhová is kéri, hogy tanítványai menjenek. A Szentírásnak ebből
az első helyre tett szeretetteljes hallgatásából, a mezítelen
evangéliummal való mindennapi érintkezésből születik meg a szilárd
eltökéltség az örömhír hirdetésére mindenkinek: nem megfutamodva a
nehézségek vagy a legfájdalmasabb helyezetek elől, nem engedve, hogy
másodlagos célok eltérítsenek, s nem tévesztve össze saját akaratunkat
Isten akaratával.
Továbbá szorosan kapcsolódik ehhez a
szenvedélyes küldetéstudat: „khrisztoforoszokká”, Krisztus-hordozókká
válni, elvinni Krisztust oda, ahová ő szeretné, hogy elvigyük: akár a
szaracénok közé, akár a föld legtávolabbi keleti vagy nyugati csücskébe,
befogadva és megértve a különféle kultúrákat, és a fegyvertelen
egyszerűség egyetemes nyelvén beszélve. És a távollevőknek ebben a
megkeresésében ott van a szilárd belegyökerezettség a saját evangéliumi
identitásba, mely egyben az élharcosok magányát is jelenti Szent Ignác
fiai számára, illetve a kettesével, pénz és erszény nélkül elküldött
tanítványok sugárzó szegénységét Assisi szentjének követői számára.
Vagy egy még nyilvánvalóbb dolog, ami
összeköti az ignáci lelkiséget Ferenc nevével: Xavéri Szent Ferenc,
Loyolai Szent Ignác egyik első társa, a Távol-Kelet misszionáriusa, aki
képes felismerni a nagyszerű kihívást, mely a keleti népeknek Isten
igéjével való találkozása jelent, aki úttörő szerepet vállaló ember, aki
képes búzaszemként meghalni azért, hogy az evangélium magja kikeljen az
oly termény és távoli földeken is.
Olyan vonások ezek, amelyeket mind
megtaláljuk Ferenc pápa első gesztusaiban, sőt ezeket megelőzően is,
püspöki mottójának megválasztásában: „Miserando et eligendo” – együtt
érző szívvel lehajolni az elesettekhez, és kiválasztani, hívni őket
Jézus követésére. Ezért nem meglepő, hogy Ferenc – egyedülálló pápai
neve a szokásos számozás „királyi” jellegétől is lemeztelenítve –,
amikor először hagyja el a Vatikánt s elmegy a Santa Maria
Maggiore-templomba, elsőként azt kéri: „hagyják nyitva a templomot”,
hogy bemehessenek az egyszerű emberek, a hozzá hasonló zarándokok, utána
pedig, amikor üdvözli a gyóntató atyákat, háromszor is kéri tőlük, hogy
legyenek irgalmasak. Igen, ez a keresztény néppel való együtt járás, a
püspöknek és a népnek ez a „szinódusa”, szün-hodosza, együtt járása és
az irgalom gyakorlása az a „gyógyszer” az egyház számára, amelyre már
János pápa is rámutatott; és ez az „elesettekért dobogó szív”, a
kicsinyeknek és a szegényeknek a választása jellemzi már
félreérthetetlenül e Ferenc nevű csodálatos jezsuita szolgálatát.
Enzo Bianchi
Fordítás: Tőzsér Endre SP
Forrás: Avvenire, 15 marzo 2012.
Forrás: Avvenire, 15 marzo 2012.
Forrás: Gratuitas
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése