Ez az evangéliumi
szakasz, amely csak Lukácsnál található, azt tanítja a tanítványoknak, hogy
Jézus együtt érző, de nem tutyimutyi. Megköveteli, hogy a tanítványok tanulják
meg mások váratlan halálából, hogy meg kell térniük, míg nem késő és készen
kell állniuk az ítéletre,
Természeti katasztrófák, balesetek mindig voltak, ma is
vannak: ezek figyelmeztetések akarnak lenni, mert nem tudjuk sem a napot, sem
az órát, amikor azok bekövetkeznek, és akit kiszólítanak az életből, annak
számot kell adnia, arról, teljesítette-e, és hogyan teljesítette küldetését.
Az evangélista
szándéka a leirt katasztrófákkal feltehetően csak az, hogy felhívja a figyelmet
a megtérés sürgető voltára, ezzel kapcsolatban mindenkit lebeszéljen a
lustaságról, a halogató magatartásról, mert (anélkül, hogy Isten megtagadná
segítségét) nem biztos, hogy lesz még megfelelő alkalom a jó útra térésre. S
akkor valami olyasmi történhet, mint ami a fügefával, amely terméketlen maradt,
és ezért idő előtt a tűzre került.
A megtérésben az
embernek gyökeresen meg kell változtatnia gondolkodását és életvitelét, hogy
átvehesse Isten gondolkodásmódját, aki azt akarja, hogy az emberek barátok,
egyenlők és testvérek legyenek.
Kétségtelen, hogy
a megtérés az Isten mélységeibe és az ő elgondolásához való visszatérés, egyben
azonban elkerülhetetlenül az emberhez való visszatérés is, aki az isteni
törődés és gondoskodás középpontjában áll. A helytelen utak, amelyekről az
embernek vissza kell térnie, az önzés ösvényei, s ugyanakkor rá kell térnie az
ország útjára, és ennek ügyéhez kell hozzájárulnia. Ily módon a társadalmi és
politikai eszmény, amelyért a Pilátus által lemészároltatott galileaiak
meghaltak, újra visszatér az evangéliumi üzenetbe. A megtérés ugyanis csak
színlelt fordulat, ha nem foglalja magába az isteni terv egészét, vagyis ha nem
kötelezi el a hívőt az isteni elgondolás valamennyi területén.
A megtérés és
ennek elutasítása közötti választás azonos az élet és a halál között
választással. A csapásokat, amelyek talán egyik pillanatról a másikra érik majd
a nemzetet (s amelyek az evangélium írásának idején feltehetően már be is
következtek) a nép bűnei váltották ki.
Olykor a katasztrófáknak vannak túlélői. Számukra nagyon
hatékony figyelmeztetés a katasztrófa. Bölcs ember, aki nem várja meg az ilyen
figyelmeztetéseket, hanem idejében termőre fordítja addigi meddő életét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése