Szentatyánk, XVI. Benedek pápa csütörtökön meghirdette
a Hit évét, amely 2012. október 11-től 2013. november 24-ig, Krisztus
Király ünnepéig tart. 50 évvel ezelőtt, 1962. október 11-én nyitotta meg
ugyanis, az immár Boldog XXIII. János pápa a II. Vatikáni Zsinatot.
Ez a nap akkor Szűz Mária Istenanyaságának ünnepe volt.
Ehhez a dátumhoz kapcsolódik egy másik fontos esemény is, amelyre a Szentatya
hivatkozik. Boldog II. János Pál pápa 20 évvel ezelőtt adta ki a „Katolikus
Egyház Katekizmusát”, mint a II. Vatikáni Zsinat egyik gyümölcsét, „hogy a hit szépségét és erejét minden
hívőnek bemutassa” (Porta fidei, 4).
Mit szeretne elérni a Szentatya a Hit évével? „A
hit kapuja” kezdetű apostoli
levelében írja, hogy „Újra fel kell fedeznünk a hit útját, hogy egyre
világosabban meg tudjuk mutatni a Krisztussal való találkozás örömét és mindig
megújuló életerejét” (Porta fidei, 2). Ugyanis – ahogy írja – „nem
fogadhatjuk el, hogy a só ízét veszítse, sem azt, hogy véka alá rejtsük a
világosságot” (Porta fidei, 3).
A Szentatya kiemelte: ha ma az Egyház új hit évét és
új evangelizációt indít, akkor ezt nem azért teszi, hogy megemlékezzen egy
évfordulóról, hanem azért, mert ma még nagyobb szükség van rá, mint ötven évvel
ezelőtt, ugyanis az utóbbi évtizedekben előrehaladt a spirituális
„elsivatagosodás”, az Isten nélküli életvitel. Isten nemcsak a társadalmi életvitelből szorult ki, hanem sajnos
sok esetben a családok és az egyes keresztény emberek életéből is.
„Hogy mit jelentene egy Isten nélküli világ,
azt már – 50 évvel ezelőtt – a zsinat idején is lehetett tudni a
történelem tragikus fejezeteiből, de ma sajnos minden nap látjuk magunk körül.
Elterjedt az üresség. Azonban éppen
ennek a sivatagnak, ennek az űrnek a megtapasztalásából kiindulva fedezhetjük
fel ismét a hit örömét, életbevágó fontosságát a mai emberek számára. A
pusztaságban felfedezzük azokat az értékeket, amelyek alapvetően fontosak az
élet számára. Napjainkban számtalan jele van az Isten, az élet végső értelme
iránti szomjúságnak… A sivatagban
főleg olyan hívő emberekre van szükség, akik saját életükkel jelölik meg az
Ígéret Földje felé vezető utat és így életben tartják a reményt. A megélt hit megnyitja szívünket Isten
kegyelmének, aki megszabadít bennünket a borúlátástól, (az anyagvilághoz
való rendetlen kötödéstől). Ma, sokkal inkább, mint valaha,
evangelizálni annyit jelent, mint tanúságot
tenni Istenben megújult életünkkel jelölve meg az útirányt” – mondotta
a Szentatya a hitévének megnyitása alkalmával.
A Szentatya
arra biztat bennünket, hogy az
evangéliumból forrásozó, Istenben megújult és tanúságtevő életünkkel jelöljük
meg az útirányt, mely az örök üdvösségre, az örök boldogságra vezet. Ne feledjük életünk csak akkor lesz igazi
tanúságtétel, ha komolyan vesszük és meg is éljük Krisztus Urunk tanítását, ha
óvakodunk a kétszínűségtől, a két éltűségtől, a vasárnapi látszat
kereszténységtől és a hétköznapi Isten nélküliségtől.
„Jó Mester! Mit
tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?”
A mai evangéliumi szakaszban Jézushoz jön egy buzgó fiatalember, aki minden parancsot
megtartott kora ifjúsága óta. Örök életet, örök boldogságot szeretne. Jézus megkedveli, szeretné, ha
csatlakozna hozzá, ezért felszólítja, hogy adja el mindenét és kövesse őt, de a
fiatalember a kérés hallatán „elszomorodott
és leverten távozott, mert nagy vagyona volt”. Ekkor Jézus
tanítványaihoz fordul és elmagyarázza nekik, hogy a nagy vagyon birtoklása
majdnem leküzdhetetlen akadályt jelenthet,
ha Isten országát akarják megszerezni. Ezen a tanítványok nagyon csodálkoztak,
és azt hiszem, hogy a mai ember szintúgy meglepődik Jézus itt elhangzó
felhívásán.
Annál is inkább, mert az Ószövetségben
a földi gazdagságot úgy tekintették, mint Isten áldó kezének ajándékát, míg a
szegénységet büntetésként fogták fel. Az Újszövetség ezzel szemben,
Isten országának fényében, egészen ellentétesen vélekedik a gazdagságról. A
vagyonra éhező ember mindig ki van téve annak a veszélynek, hogy
elszakadjon Istentől, hogy életének középpontjába az anyagi javakat, egyéni
ambíciókat állítson Isten helyébe.
Pál apostol mondja az efezusi híveknek: „semmiféle
paráznának, tisztátalannak, kapzsinak, vagyis bálványimádónak nincs öröksége
Krisztus és az Isten országában” (Ef 5,5)! A kapzsinak tehát azért
nincs helye Isten országában, mert bálványimádó, azaz nem Istenben bízik, hanem
a vagyonában! És így mindenki gazdag, aki az Istenbe vetendő bizalmát bármilyen
anyagdarabba helyezi!
Egy házat, egy autót lehet birtokolni, mint közömbös,
szolgáló eszközt, és lehet benne, vele és érte élni! Tőlem függ, hogy
lélektelen tárgy lesz-e a kezemben, vagy véremet szívó bálvány felettem! Akinek
azonban egy tárgy igénybe veszi egész életét, vagy akár csak egy döntő
pillanatban, de akkor minden bizalmával és energiájával feléje fordul, és rajta
csüng, az bizony ennek a tárgynak értékétől, erejétől, vagy
jelentéktelenségétől függetlenül, szívéből származóan, bálványimádó, akinek
ezért nincs része Isten országában.
Ezzel a felismeréssel
természetesen egyetlen „gazdagot” sem lehet becsempészni a mennyekbe, de arra
biztosan jó, hogy felébressze azokat is, akik földi kincsek híján csak egy
primitív agyagbálványt imádnak szívük rejtekében, vagy hordanak rongyaik alatt,
és amely rongyokat - magukat ámítva - vitathatatlan belépőjegynek hiszik az
Isten Országába!
A gazdag
ifjú történetének van egy utóirata is.
Az ifjú távozása után Jézus így szól: „Fiaim!
Bizony nagyon nehéz az Isten országába jutni azoknak, akik a vagyonban bíznak!”
Figyeljünk fel arra, hogy ez az ifjú
minden parancsolatot megtartott. Ebből következik, hogy nem elég a
parancsolatok megtartása. Neki és a hozzá hasonló gondolkodásúaknak címzi Jézus
a következőt: „Könnyebb a tevének átmenni
a tű fokán, mint a gazdagnak bemenni Isten országába.”
Kt. Ebből következik, hogy nem elég
megtartanunk Isten parancsait. Krisztus megszállottságra, azaz az evangéliumi
radikalizmusra kötelez minket. Ehhez a radikalizmushoz kell folytonosan
megtérnünk. Avilai nagy Szent Teréz
ezt az evangéliumi részt kommentálva azt mondta, hogy a gazdag ifjúból
hiányzott a megszállottság magja. Az ő helyzetében valóban megszállottnak
kellett volna lennie, hogy el tudja fogadni, ha az emberek azt mondják majd
róla, elment a józan esze, mint ahogy később, a gazdag posztókereskedő fiáról, Assisi
Ferencről is mondták, - elhagyni mindent, kiszolgáltatni magunkat
Istennek, minden ügyünkben egészen ráhagyatkozni a Gondviselő Istenre, nem is
olyan egyszerű. De nem megvalósíthatatlan, példa erre Szent Ferenc, aki
a püspök jelenlétében még a magán lévő ruhát is visszaadja atyjának, mert ettől
a pillanattól egészen a mennyei Atyára akar hagyatkozni, aki felkelti napját
jókra és gonoszokra egyaránt.
Az evangéliumi ifjú, aki Istenre nyitottnak
látszott, a világi dolgok rabságában élt, rabja volt a vagyonának és társadalmi
pozíciójának. Szent Lukács mondja, hogy előkelő, főember volt, tehát valami
fontos pozíciót töltött be. (Lk 18,18). Ha mindez Isten és ember közé áll,
akkor oly nagy akadályt jelenthet, hogy az ilyen embernek nagyon nehéz lesz
üdvözülnie. Az evilágiakhoz
való kötődés, ahhoz, amit Isten alkotott, ami csupán az ő ajándéka, de nem Ő
maga, megakadályozhatja, sőt lehetetlenné is teheti üdvözülésünket, ha e
kötődések rabságában élünk. Jézus ezért mondja, hogy csak az jut be a mennyek
országába, aki kész Istenért mindent elhagyni, mindent feláldozni, miként tette
Ábrahám is.
Bizonyár visszaemlékezünk az ószövetségi történetre, melyben hitünk atyja Ábrahám csodálatos
ajándékot kapott; késő öregségére, Ábrahámnak és Sárának gyermeke született. Számukra
ez volt a legnagyobb boldogság, az emberi értékek közül a legnagyobbat kapták –
egy fiút, egy utódot. A szülők általában
kisajátítják a gyerekeiket, talán Ábrahámot is megkísértette ez a gondolat.
Mégis, amikor Isten azt mondta Ábrahámnak, hogy fia életét kéri, Ábrahám
beleegyezett. Sőt, azt is elfogadta,
hogy a kapott ajándékot a számára legdrámaiabb módon adja vissza.
Érdemes
eljátszani a gondolattal, vajon mi történt volna, ha Ábrahám nem akarta volna visszaadni a fiát? Ha
fellázadt volna és megmaradt volna saját meggyőződésében, hogy Isten utasítása
túl kegyetlen? Mi történt volna akkor? Minden
bizonnyal Izsáknak meg kellett volna
halnia. Nem fontos, hogy milyen körülmények között, hogy betegség
következtében-e, vagy valamilyen harcban, hadjáratban, vagy vadállat tépte
volna szét. Ábrahámnak
mindenféleképpen el kellett volna veszítenie a fiát, aki Isten és Ábrahám közé
állt volna. Izsák akadállyá vált volna, hogy Ábrahám a hitben teljesen
átadhassa magát Istennek. Fia visszaadásának a visszautasítása azt jelentette
volna, hogy kisajátította őt magának. Az
ajándék kisajátítása pedig egyet jelent annak megsemmisítésével, olyan,
mintha ütést mérnék önmagamra és magára az ajándékra is. Ábrahám, átadva a fiát,
nemcsak, hogy visszakapta őt, de a kegyelmet megsokszorozva nyerte vissza.
Kt. Mindannyian
meghívást kaptunk a megszállottságra, az evangéliumi radikalizmusra. A
megszállottság magja nélkül nem követhetjük az Urat a végsőkig. Hiszen előbb,
vagy utóbb kénytelenek leszünk mindent elhagyni, mindentől elszakadni. A
legnehezebb akkor lesz ez számunkra, ha mindent életünk végére hagyunk. Úgy
akkor kell ezt majd megtennünk, de szörnyű kínok közt, s az Úr szeretne
megkímélni ezektől a kínoktól. Szeretné a saját érdekünkben, ha már most
elhagynánk minden „gazdagságot”, azaz szeretné, ha felszámolnánk minden
fajta kötödést, ragaszkodást, ami bűnös élethez, földi javakhoz, szellemi
értékekhez, egyéni ambíciókhoz, s nem magához a teremtő Istenhez kötnek.
Megdöbbenhetnénk, hogy az Úr ilyen sokat követel
tőlünk, de ez a követelés Istennek a mi szabadságunkra és javunkra irányuló
vágyából fakad. Az evangéliumi megszállottság lényege abban áll, hogy mi
mindent átadunk Istennek, ami a miénk, és Ő cserébe odaad nekünk mindent, ami
az Övé. Mi odaadjuk a mi szegényes, emberi mindenünket, Ő pedig nekünk adja az
Ő csodálatos mindenét, az Ő isteni mindenét.
Ennek megvalósítását
eltanulhatjuk a
Boldogságos Szűz Máriától, aki a mi mintaképünk. Ő valóban mindenét átadta az
Úrnak, amikor az angyali üdvözlet alkalmával ki merte mondani: Íme, az Úr szolgálóleánya
vagyok, történjék velem a te igéid szerint, és a végsőkig követte az Úr
akaratát.
Kt. Valószínű, hogy a Szentatya ezért ajánlotta a most elkezdődött
hit évét Mária oltalmába mondván: „Szűz
Mária ragyogjon mindig csillagként az új evangelizáció útján. Segítsen
bennünket, hogy megvalósíthassuk a gyakorlatban Pál apostol buzdítását: 'Éljen
bennetek elevenen Krisztus igéje. Tanítsátok és intsétek egymást nagy
bölcsességgel… Bármit szóltok és tesztek, mindent az Úr Jézus nevében tegyetek
s adjatok hálát általa Istennek, az Atyának”(Kol 3,16-17). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése