Szeptember 4. Palermói Szent
Rozália napja
A
szentek nem a legendák világába tartozó személyek, hanem olyan embertársaink,
akik valóságos földi életet éltek, s az egyház napjainkig szentként tiszteli
őket. Kultikus tiszteletük motivációja többrétű. Elsősorban és mindenekelőtt
azért kapják ezt meg, mert életükben kimagasló módon tudtak Jézus Krisztushoz
csatlakozni, hitüket megélni, életüket is feláldozva érte akár vértanúsággal –
még a legutóbbi időkben is, nem csak az ókorban –, akár csöndes tanúságtétellel.
Másrészt erkölcsileg is kimagasló életet éltek, és ezáltal követendő példát
adtak minden kor minden emberének. Továbbá azért, mert a mennyei dicsőségbe
jutva hathatósan tudnak közbenjárni a földön élő embertársaikért.
Szent Rozália van-dyck |
Rozália
nemesi családból származott. Édesapja, Sinibaldi fejedelem, a normann király
vazallusa volt, akinek a király hatalmas birtokokat juttatott, így hatalma
kiterjedt nem csak a palermói, hanem az agrigentói provinciára is. Édesanyja
Maria Viscardi a normann királyi rokonságból származott. A nemes és rendkívül
szép leány a családi palotában jó nevelést kapott, komoly keresztény alapokkal.
Hamarosan Margit királynő udvarhölgyévé lett. Szülei nemesi házasságot szántak
neki, s ő kezdetben ezt nem is ellenezte. A hagyomány szerint azonban, egy látomás
alapján másképpen döntött. Azon a napon, amikor a számára választott Balduin
lovaggal kellett volna találkoznia, a tükörben a saját képe helyett a
töviskoronás Jézus arcát látta meg. Ez a látomás késztette arra, hogy döntsön:
Krisztus jegyese akar lenni egész életében. Elhagyta tehát a királyi palotát,
és a remeteélet mellett döntött.
A
remeteségbe nem vitt magával semmi mást, csupán egy kis ezüstkeresztet,
valamint egy kezdetleges rózsafüzért, melyből néhány szemet meg is találtak a
holtteste mellett, s ezeket ma a palermói székesegyház kincstárában őrzik. A
remete leány egy sziklákkal körülvett piciny barlangban húzódott meg, amely a
külvilág elől zárt és teljesen észrevehetetlen volt. Tizenkét hosszú évet
töltött itt a teljes magányban. A barlang falán a puha kőbe véste
elhatározását. A latin nyelvű feliratot 1624. augusztus 25-én találták meg,
negyven nappal holttestének a pellegrinoi hegy barlangjában való felfedezése és
csaknem ötszáz évvel a halála után. A kilenc szabálytalan sorban, kétujjnyi
magas betűkkel írt felirat szövege a következő: „Én, Rozália, Sinibaldinak,
Quisquina és Rose urának leánya, elhatároztam, hogy az én Uram, Jézus Krisztus
szeretetéből ebben a barlangban lakom”.
Hogy
miért hagyta el ezt a helyet, valójában nem lehet tudni. Valószínűen azért,
mert amikor a szicíliai grófok és bárók fellázadtak a normannok ellen, Rozália
édesapja is meghalt, a birtokait pedig elkobozták, nem maradhatott a családi
birtokon. Amikor őt is halálra keresték, egy tölgyfa odvában rejtőzött el, így
menekült meg. A veszély elmúltával a Monte Pellegrino-hegyre ment, melynek 606
méter magasba nyúló mészkősziklái biztos menedéket nyújtottak már a rómaiak és
a szaracénok ellen is, soha nem tudták elfoglalni. Rozália ebben a zord
környezetben élte le életének hátralevő részét egy barlangban. „Napjai teljes
szigorúságban, mindenről való lemondásban, vezeklésben és a Krisztushoz való
folytonos imádságban teltek. Teste felemésztődött, mert a szent remetének nem
volt más gondolata vagy vágya, mint a Megfeszített. De tudta, hogy ez volt az ő
szentség felé vezető útja.”
Nem
lehet pontosan tudni, mennyi időt töltött Rozália remeteként a barlangban, csak
a halála dátuma ismert, amely 1160. szeptember 4-én következett be, mintegy
harmincöt éves korában.
Szent Rozália holteste |
A
halál nem váratlanul érte a szentéletű remetét, nem is szenvedések közepette
tört rá. Az öt évszázaddal később megtalált holtteste ezt igazolja. Nem volt
senki, aki mellette állt volna a halál órájában, egyedül készült fel rá.
Jobbját kispárnaként helyezte a feje alá, baljával pedig a keblére szorította a
keresztjét.
Rozália
holttestét senki nem temette el, ám a természet gondoskodott erről is. A
barlangban lecsepegő, meszet tartalmazó víz mintegy kagylóval vette körül
testét, és meg is kövesítette. Így találtak rá tizenöt lábnyi mélységben a
felszín alatt.
Rozália
életszentsége már a kortársai előtt is ismeretes volt. Egy emberöltő után
azonnal elkezdődött a tisztelete, s vele együtt a holttestének felkutatása is.
1589-ben egy Benedek nevű ferences remete látomásban részesült. A szent azt
mondta neki: „Bármennyire is kerestek, addig nem találhattok meg, amíg a
városom, Palermo nem szenved el egy nagy szerencsétlenséget”. Rozália
tisztelete közben egyre nőtt, amit a tiszteletére épített kápolnák igazolnak.
„De a legfontosabb tanúbizonyság Szent Rozália tisztelete azonnali
elterjedésének az a szent ikon, amit 1170-ben neki szenteltek a palermói
Martorana bizánci templomban, s Antiochiai György, a király admirálisa építtetett
1143-ban”.
A
palermói nép sok kéréssel és könyörgéssel fordult Rozáliához közbenjárásért, s
így megjelenései és csodái hamarosan bekövetkeztek. Először 1348-ban jelent meg
egy mosólánynak a Bivona melletti folyónál. Megígérte neki, hogy megszűnik a
pestis, ha egy kápolnát építenek a tiszteletére. Egy nemesember megígérte a
kápolna felépítését. Miután kész lett, a pestis megszűnt. Egy másik csoda,
hasonló eseményhez kötődik. Ekkor Palermo városa szenvedett pestisben. Miután a
város szenátusa 1474-ben restauráltatta a Monte Pellegrinón lévő, romlásnak
indult kápolnát, ismét megszűnt a szörnyű betegség. Aztán egy tizenhét
esztendős, Domenica nevű, születésétől néma leány, miután annak a helynek a
közelében hívta segítségül Rozáliát, ahol remeteségének első periódusát
töltötte, visszanyerte beszélőképességét.
Szent
Rozália 1623 októberében fehér szerzetesi öltözetben jelent meg Geronima lo
Gatto, 47 esztendős asszony előtt, aki a kórházban halálán volt. Azt hitte,
hogy egy ápolónő, ezért kérte, nedvesítse meg kiszáradt ajkait. Amint a fehér
ruhás szerzetes közeledett hozzá, a szomjúsága azonnal megszűnt. Így ismerte
fel Rozáliát, aki eltűnése előtt ígéretet tett neki: „Hagyj fel minden
félelemmel, mert hamarosan meggyógyulsz, ezért tégy fogadalmat a Monte
Pellegrinón!” Két nap múlva csodálatosan meggyógyult az asszony. Néhány hónap
elteltével, 1624. május 26-án két másik asszonnyal el is zarándokolt a hegyre.
Itt újabb látomásban és ígéretben részesült: „Eljöttél, hogy beváltsd megígért
fogadalmadat, most menj békével! Hamarosan megmutatom neked a pontos helyet,
hol nyugszik a testem: arra buzdítalak, hogy azonnal kezdd meg a keresést és
értesítsd a város püspökét, hogy elérkezett az idő!”
Rozália
előre kinyilvánította, hogy egy nagy vész folyamán fogják megtalálni. S
elérkezett az idő. A Geronima lo Gattonak tett ígéret után ötven nappal
megtalálták azon a helyen, amit megmutatott neki. Négy szerzetes és kilenc
világi ember vasbunkókkal tört szét egy sziklát, amely gátolta a további
kutatást. Ekkor – 1624. július 15-én – rendkívüli látvány tárult eléjük: a
szent teste megkövesedve egy nyílás nélküli sziklába volt zárva, mint egy
kagylóba. A hatalmas kőtömböt egyetlen ember felbírta emelni.
Az
igazi csodás esemény, amely a szent holttestének megtalálását kísérte, a
Palermóban dúló pestis megszűnése volt. A feltalálást követő tizenkettedik
napon, július 27-én a város szenátusának elöljárója az egész nép nevében
javaslatot tett arra nézve, hogy Szent Rozáliát Palermo város legfőbb
patrónájává nyilvánítsák; megígérte egy gazdag kápolna építését, valamint azt,
hogy mire megtörténik a földi maradványok végleges azonosítása, egy ezüst
tartót készítenek az ereklyék számára. Szeptember 4-én pedig a város – a pestis
miatti hosszú elzárkózás után – fényes körmenetet tartott, amelyben még nem az
ereklyéket vitték (mivel a hivatalos eljárás még nem fejeződött be), hanem a
szent szobrát.
Az
azonosítási eljárás viszonylag hosszú időt vett igénybe. Doria bíboros egy
szakértőkből és orvosokból álló bizottságot hozott létre, amely először nem
tudott eredményes munkát végezni, azonban 1625. február 25-én végül egy újabb
bizottság megállapította a földi maradványok kétségen kívüli hitelességét. Ezt
maga a szent erősítette meg, mégpedig előzetesen. Ugyanis egy – a nép által „Vadász”-nak
nevezett – ember (Vincenzo Bonello) a halálos ágyán árulta el, hogy neki is
megjelent Szent Rozália, mégpedig akkor, amikor a pestisben elhunyt ifjú
felesége miatti elkeseredésében le akarta vetni magát egy szikláról. A szent
elvezette a holttestét rejtő barlanghoz, s kérte, mondja meg az érseknek, hogy
a földi maradványok valóban az övéi. Aztán előre jelezte, hogy hamarosan meg
fog halni pestisben, és hozzáfűzte: „Azon a napon, amelyen csontjaimat
győzedelmesen hordozzák körül ünnepélyes menetben, a városban megszűnik a
pestis”.
Ugyanebben
az esztendőben június 7-én – Onofrio Paruta krónikás aprólékos leírása szerint
– soha nem látott hatalmas ünnepség kezdődött a városban; július 12-én a
nemesek lovas felvonulása követte, majd az első tűzijáték Szent Rozália
tiszteletére. Végül a szent ereklyéinek ünnepélyes körmenete következett 1625.
július 15-én. Ezt a dátumot, a holttest megtalálásának első évfordulóját
nyilvánították a pestis végleges megszűnésének napjává.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése