Erdélyi ferencesek szentmiséje a Porciunkula kápolna előtt |
Ferenc
számára Porciunkula volt az a hely, ahol végre megértette az evangéliumot,
mert már nem elméletekkel és magyarázatokkal bástyázta azt körül, hanem szó
szerint akarta élni. Felismerte ugyanis, hogy ezek nem a múlt szavai,
hanem személy szerint neki mondott szavak, és bebizonyította, hogy teljességgel
meg lehet élni az evangéliumot, mint a létnek értelmet adó életformát.
A Porciunkula
mindenekelőtt egy kis templomocska, de Assisi Ferenc által a lélek és a hit
valóságává lett, mely érzékelhetően kötődik a kis templomhoz és maga is olyan
hellyé válik, ahová, mint a hit történetének még mindig hatékony erőterébe
léphetünk be.
Az a
körülmény, hogy a Porciunkula nemcsak egy megtérés régmúlt, nagy eseményére
emlékeztet, és nem csupán egy eszmét képvisel, hanem még mindig a bűnbánat és a
kegyelem élő kapcsolatába von bele bennünket, az lényegileg az úgynevezett Porciunkula-búcsúval
függ össze, melyet helyesen porciunkulai bűnbocsánatnak neveznek.
Mi van
mindennek a hátterében? Az Assisi mellett épült Angyalos Boldogasszony
temploma, más néven Porciunkula, Szent Ferenc atyánk legkedvesebb szentélye,
ennél fogva máig a ferencesek lelki központja, hiszen Ferenc itt hívta létre a
rendet, Assisi Szent Klára befogadásával és beöltözésével itt vette
kezdetét a klarisszák története, amely a férfi rend evangelizációs feladatát
imáival szolgálta, majd itt halt meg a Poverello, Isten szegénykéje.
A legenda
szerint egy alkalommal itt jelent meg Jézus és Szűz Mária Ferencnek, s
felszólította: kérjen valami nagy kegyelmet. A Szeráfi Atya azt kérte, hogy aki
e kis templomot meglátogatja, teljes búcsút nyerjen. Krisztus Urunk jóváhagyta
a kérést, és a pápához utasította szentünket.
Ferenc
1216 júliusában felkereste az éppen akkor megválasztott III. Honorius pápát és
a jelenés értelmében arra kérte őt, hogy mindazoknak, akik a
Porciunkula-kápolnába eljönnek, és ha már meggyóntak és megbánták bűneiket,
engedélyezze, az egész addigi életükben elkövetet bűnök teljes bocsánatát, és
az azokért járó büntetés elengedését. A pápa teljesítette Szent Atyánk
kívánságát és augusztus elsejének naplementétől a következő nap nyugtáig minden
esztendőre teljes búcsút engedélyezett.
Mivel
Ferenc éppen a személyesebb, bensőségesebb istenkapcsolatot emelte ki azzal,
hogy nem magát a zarándoklást, hanem a szentségi jelleget, vagyis a bűnbánatot
és az Eucharisztia vételét állította középpontba, a porciunkulai búcsút később
az összes ferences templomra és végül minden plébániatemplomra is
kiterjesztették augusztus 2-i időponttal.
Ferenc, kérésének
előterjesztésekor azokra az egyszerű, súlyosan megterhelt emberekre gondolt,
akik nem rendelkeztek a szentföldi zarándoklathoz szükséges anyagiakkal,
akiknek nem volt másuk, mint a hitük, az imájuk, s az a készségük, hogy
szegénységüket az evangélium szerint éljék meg.
Ebben
az értelemben a porciunkulai búcsú az élettől agyonterheltek vezeklése, akikre
már a puszta létük is éppen elég vezeklést ró ki. Ezzel kétségkívül együtt járt
a vezeklés gondolatának a bensőségesebbé válása is, miközben ennek a szükséges,
külső kifejeződése sem hiányzott. Ehhez ugyanis mindig hozzátartozott az
egyszerű és szerény Porciunkulába vivő zarándoklat, melynek mindig az
evangélium radikalizmusával való találkozásnak is kellett lennie, úgy, mint
ahogy ezt Ferenc ezen a helyen megtanulta…
A vezeklés
felfogásában bekövetkezett fordulat, mely a Porciunkulában kezdődött, ehhez a
végkövetkeztetéshez vezetett: lelkileg sem él senki sem csupán önmagáért. A
saját lelki üdvösségünkért való aggódásunk csak akkor szabadul meg a félelemtől
és önzéstől, ha a mások üdvösségéért való aggódássá válik.
A Porciunkula
és az ott szentesített búcsú tehát azt a feladatot rója rám, és ránk
mindannyiunkra, hogy a másik ember üdvösségét az enyém elébe helyezzem és így
találjam meg önmagamat is. Már nem azt kell kérdeznem, hogy üdvözülök-e, hanem
hogy mit kíván Isten tőlem ahhoz, hogy mások üdvözüljenek: a
családtagjaim, a szeretteim, a többi ember? A búcsú a szentek
közösségére utal, a helyettesítés titkára, és az imádságra, mint a Krisztussal
és az Ő érzületével való azonosulás útjára. Ő arra hív fel minket, hogy vegyünk
részt az új emberiség patyolatfehér ruhájának szövésében, mely ruha éppen
egyszerűségében jelenti az igazi szépséget.
Kt. Porciunkula
ünnepe, mint láttuk, segít eljutni az egészen egyszerűhöz: az imádsághoz,
amellyel a szentek közösségébe csöppenünk bele, hogy velük együtt a jó többletteremtésén
munkálkodjunk a rossz látszólagos mindenhatósága ellenében, annak tudatában,
hogy végül is minden kegyelem! …”
Részletek a
2008, Porciunkula ünnepén mondott kaplonyi, beköszönő szentbeszédből
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése