A mai evangéliumi szakaszban olyan emberi
magatartásról, életformáról szól Jézus, ami szöges ellentétben áll a mai divattal,
közfelfogással. Azzal a gyakorlattal áll ellentétben, amelynek hatása alatt
vagyunk mi keresztények is, s nemigen tudjuk megakadályozni, hogy valamilyen
formában ne hasson ránk. De ha öntudatos
kereszténynek valljuk magunkat, és hiszünk Istenben, ha Jézus Krisztust valóban
Urunknak és Istenünknek valljuk, akkor meg
kell valósítani ezeket az igéket. A
nehézség viszont az, hogy a mai evangéliumban Jézus által javasolt
életforma olyan, amit lehetetlen puszta ésszel belátni, főleg nem a
pragmatista, túlzottan anyagias ember eszével. Csak az érti meg ennek igazságát, csak az látja be értelmét, aki
elkezdi élni, megvalósítani ezeket.
Kt. Az
egybehangzó szinoptikus evangéliumok feljegyezték, hogy Jézus az idő előre haladtával
szükségesnek látta elmondani tanítványainak, hogy szenvedés és halál vár
rá, de fel fog támadni. Nyilván elő akarta készíteni tanítványait, hogy
amikor a fájdalmas események bekövetkeznek, ne rendüljön meg a hitük.
Érdekes azonban
megfigyelni, hogy hogyan reagálnak erre a fontos bejelentésre az apostolok. Első
alkalommal, amikor erről beszél
nagy a felháborodás és a tiltakozás: Péter megkísérli lebeszélni Jézust
arról, hogy mindezt vállalja (Mk 8,33). Második alkalommal, amiről a mai
evangéliumi szakasz szól, már egészen más a helyzet. A tanítványok nem is
foglalkoznak a dologgal, szinte eleresztik a fülük mellett a szenvedésről,
halálról szóló jövendölést. Ehelyett sokkal fontosabb megbeszélni
valójuk támad, mégpedig annak eldöntése, hogy ki a legnagyobb, a legelső
közöttük.
Elég fonák a
helyzet, nemde? Jézus arról beszél apostolainak, ami számára a
legnehezebb és legfájdalmasabb – életről, halálról van szó –, nekik azonban éppen azt kell egymás
között sürgősen tisztázniuk, hogy ki a legnagyobb, a legrangosabb közülük.
A hatalmi
törtetés földúlja az apostolok
közösségét, és ez sajnos ma sincs másként. Ez a hatalmi törtetés, a mások fölé
emelkedés vágya, és az "igazam van"
kórsága ma is megkeseríti a falusi, városi közösségek, olykor a családok és
szerzetes közösségek életét is, és elhomályosítja még Krisztus képét is (ahogy
ezt a történelem is tanúsítja). Holott Ő
azért jött, hogy szolgáljon, hogy a kicsinyek, a gyöngék, és az elnyomottak
oldalára álljon.
A versengés szelleme az élet szinte minden
területét áthatja. Mondhatjuk azt is, hogy megmérgezi, hiszen a mindenáron
való érvényesülés, az előbbre jutás és a karrier hajhászása háttérbe szorítja
az igazi emberi értékeket és tönkreteszi a személyek közti kapcsolatokat, legyen
szó akár munkahelyről, rokonságról vagy barátságról.
Jézus célja
azonban az, hogy tanítványait tanítsa, s ez által megértő társaivá,
munkatársaivá váljanak, vagy amint később mondja, „befogadják” őt.
Egy gyermeket közéjük állítva kijelenti: „Aki befogad egy ilyen gyermeket az én
nevemben, az engem fogad be. Aki pedig engem befogad, nem engem fogad be, hanem
azt, aki küldött engem.”
A befogadás itt elsősorban nem azt jelenti, hogy egy gyermeket kell
örökbe fogadni, hanem azt, hogy a gyermek lelkületét, lelkivilágát kell
elsajátítani. Mert milyen a gyermek?
Egyetlen szóval úgy jellemezhetnénk, hogy egyszerű. Egyszerű abban az
értelemben, hogy amit mond és gondol nem bonyolult, hanem világos könnyen
érthető. Egyszerű abban az értelemben is, hogy a tulajdonságai benne egységben,
harmóniában vannak. Nincs benne alattomosság,
kétszínűség. A gyermek nem tud színészkedni abban az értelemben, hogy saját
magát meghazudtoló, elrejtő módon viselkedik.
Jézus ezt a
lelkivilágot állítja elénk: aki
befogadja, elsajátítja ezt a magatartásformát, az Jézust fogadja be, s aki
Jézust fogadja be, az azt fogadja be, aki Jézust küldte, vagyis az Atyát. Tehát Jézusnak ezen példázata alapján,
a gyermek és Isten közé, akár egyenlőségjelet tehetünk. Annak okán is, mert az ember Isten képmása és a gyermekben ez a
képmás még lényegében ép, romlatlan, mert a bűn még nem rontotta meg. Az ember fejlődése aztán sajnos a
bűnben való előrehaladást is jelenti. Ezért a felnőtt már nem tükrözi
felhőtlenül vissza Isten képmását magában.
Meg lehet ezt figyelni abban a jelenségben, amikor egy gyermek
és egy felnőtt szemébe nézünk. Ahogy szokták mondani a szem a lélek tükre. Egy
gyermek szemrebbenés nélkül viseli el, ha a szemébe nézünk, vagy ő maga néz
merészen mások szemébe, mert nincs palástolni valója, úgymond nyílt lapokkal
játszik. De egy felnőtt azonban már egy ilyen hosszú kitartó pillantás elől
elkapja tekintetét, mert a lelkiismerete a bűn rontása miatt nincs egészen
rendben.
Képet
alkothattunk hát, hogy mit jelent
"befogadni" egy ilyen gyermeki lelkületet. Mennyire fontos volna
megvalósítani ezt ebben a mai, szomorú világban, amikor még a magukat gyakorló
keresztényeknek nevezők között is a kétszínűség, a színészkedés, az alattomosság,
a szembe mosolygás és a hátba szúrás, mind-mind a közvélemény által megengedett
eszközök arra, hogy valaki érvényesüljön, illetve ideig-óráig tartó hatalmát
éreztesse mások fölött.
Kt. Sajnos
ettől az egyszerű gyermeki lelkülettől
még messze járunk, és messze jártak a „ki a nagyobb közülünk” kérdés fölött
vitatkozó apostolok is. De Jézus nem
adta, és nem adja fel. Van elég türelme s szeretete ahhoz, hogy segítse és
alakítsa őket, s általa bennünket is. Most tehát – csalódását félretéve
– meg akarja őket tanítani arra, ami
bizony még nagyon hiányzik belőlük, s belőlünk: hogy hogyan érthetik meg és fogadhatják el, fogadhatják be Őt, s a
másik embert maradéktalanul és teljesen.
„Ha valaki első akar lenni, legyen mindenki között az
utolsó, és mindenkinek a szolgája” –
mondja nekik, feltárva az igazi nagyság titkát, egyben az embertárs
megismerésének és elfogadásának legbiztosabb útját. Jézus szerint az a
fontos, az a lényeges, hogy egymáshoz hogyan viszonyulunk, egymásra mennyire
figyelünk, egymást hogyan szolgáljuk.
„Ha valaki első akar lenni…” Éppen ezen a
ponton mutatkozik Jézus egészen másnak, mint amit elvártak tőle: arról
beszél, hogy az elsőbbség, a dicsőség helyett szenvedés és halál vár rá, és
ebben követői is részesülni fognak. Arról beszél, hogy Országában azok az elsők, akik másokat szolgálnak, hogy az Ő országában
nincs könyöklés, irgalmatlan, másokat letipró törtetés, mert nincs hatalom,
senki nem uralkodik, hanem arra figyel, amivel segítségére lehet másoknak.
Kt. A keresztény szolgálat lényege
abban áll, hogy akik szolgálnak,
azok az embertársban, főleg a legszegényebbekben, a társadalom szélére
szorultakban, a megfeszített és feltámadott Krisztussal találkoznak.
Az ilyen szolgálat
forrása Jézus magatartása és szenvedése, aki nem azért jött, hogy uralkodjon,
hanem, hogy övéinek szolgáljon, és lábukat megmossa.
A Názáreti
Jézusban Szent Ferenc atyánk Isten
titkát ismeri fel, emberségünk és törékenységünk testében az Atya
Igéjét. Ugyanis Isten számunkra nem, mint
mindenható és uralkodó tapasztalható meg, hanem mint alázatos és szelíd szívű szolga.
Nem uralkodni jött, hanem szolgálni.
Ő, aki a mindennél nagyobb, de Jézusban mindig a kisebbnek mutatatja önmagát,
lemond a hatalomról és uralomról, és az alázat, a szolgálat útját járja. Ezért egyetlen testvér sem állhat a másik felett, tanítja nagy
rendalapítónk, nem érezheti magát jobbnak és különbnek a másiknál.
Szent Ferenc atyánk azt akarja, hogy az ő
lelkiségét követők, az általa alapított rendi közösségek legyenek a hatalomtól
és az uralkodástól mentes szigetek, ahol csupa szolgáló és egymásra figyelő testvér
él, nem pedig parancsoló és hatalmaskodó úr. Ezt az alapvető magatartást fejezi ki a „minoritas”, a kisebb
szó, mely annyira fontos volt a számára, hogy ez lesz a rend neve is: ordinum fratrum minorum, azaz a kisebb testvérek rendje.
Kt. A szolgálat nem az érvényesülés útja, hanem
az igazi nagyság elérésének lehetősége. Aki szolgál, nem nézi azt, hogy kit
szolgál, mert nem előnyöket akar szerezni a maga számára. „Aki egy ilyen
gyermeket befogad az én nevemben, engem fogad be” – mondja Jézus (Mk 9,37).
Gyermeket állít tanítványai elé példaképpen, de lehetett volna az koldus,
beteg, vagy akár vámos is.
Az emberek szemében a szolgálat akár kívánatos
is lehet, ha nagy embert szolgálunk, s a szolgálattól így sokat remélhetünk. Jézus
szemében azonban a szolgálat annál értékesebb, minél elesettebb, kisebb,
kiszolgáltatottabb az, akit szolgálunk. Mert
a cél nem valami más, amit szolgálatunk által el akarunk érni, hanem a másik
ember megismerése, elfogadása, befogadása.
Ehhez azonban alázatra van szükség. Már pedig a föld porából teremtett
ember egyre magasabbra tör, míg a mindennél hatalmasabb Istenfia a
legnagyobb mélységekbe ereszkedik alá – értünk, szeretetből.
Igen, Isten iskolájában minden tananyag a Jézus által bemutatott alázatra épül, márpedig az ember számára ez a legnehezebb lecke. Hisz mindannyiunk igénye, hogy
észrevegyenek és értékeljenek bennünket; szinte mindenfajta e világi
fáradozásunknak ez az egyik mozgatórugója. Ennek ellenére, Jézus azzal a „képtelenséggel” áll elő, hogy „Ha valaki első
akar lenni, legyen mindenki között az utolsó, és mindenkinek a szolgája”
(Mk 9,35).
Ez a törekvés
teljesen idegen a mai ember természetétől. Ha igazán őszinték vagyunk, be kell ismernünk, hogy az embert
nagyon fájdalmasan tudja érinteni, ha nem kap elismerést, ha megfeledkeznek
róla, ha kihagyják a felsorolásból. Hiúsága
sebeződik meg, amire sértődöttséggel reagál; a sértődöttség haragot táplál, a
harag pedig rossz tanácsadó.
Valójában,
akár meg is kellene köszönünk, azokat az alkalmakat, amikor nem szándékosan, de
mégis megbántanak minket. Igazából, ezek az alkalmak nyújtanak lehetőséget a
krisztusi alázat tanulgatására. Olyan ez, mint a védőoltás: ellenállóbbá
tesz, és felszabadít a csip-csup ügyeknél való leragadástól.
Kt. Nekünk
nem lehet más tanító Mesterünk, csak egyedül Jézus. A tőle való tanulás
felsőfoka a kicsiségben rejlő nagyság
felismerése, amelyre személyesen adott példát nekünk. Aki e téren már némi
gyakorlatra tett szert, az tanúsíthatja, hogy mennyi áldás rejlik benne.
A gonosz lélek
minden lehetőséget kihasznál arra, hogy célba vegyen bennünket mérgezett
nyilaival. A legbiztosabb célpont a nagy felület. Mennél kisebb valami, annál
nehezebb eltalálni. Ezért is érdemes minden adódó alkalmat megragadni a kicsivé
alakulás gyakorlására. Lehet, hogy
éppen ennek a nehéz leckének a megtanulása jelenti majd a legnagyobb segítséget
életünk terheinek a hordozásához.
Egy kolduló szerzetesről jegyezték fel, hogy amikor az árvaház kis lakói
számára gyűjtött, valaki arcul köpte. A szerzetes letörölte az arcát, újra
kinyújtotta kérő kezét, és szelíden csak ennyit mondott: „Nos, én már
megkaptam a magam részét; most arra kérem, hogy adakozzon a gyermekeknek.”
– Bizonyára sokat gyakorolta már ezt a jézusi erényt, azért találta fel ilyen
jól magát a megalázó helyzetben.
Ne feledjük, kedves testvéreim. Az embert nem a másik ember rosszindulata, hanem a
saját hiúsága, érzékenykedése fosztja meg a legtöbb örömtől. Ragaszkodunk ahhoz, ami megítélésünk
szerint megillet bennünket. Ennek óhatatlan velejárója a csalódás, a
megkeseredettség. Pedig annyi szépség vesz körül bennünket, amelyet talán nem
is veszünk észre a folytonos méricskélésben, hogy mit adtunk, és mit kaptunk
érte cserébe. Az évek meg egymás
után suhannak el felettünk, míg mi balga módon csak a veszteségeinket és a
sérelmeinket számolgatjuk. Mindez azért van így, mert olyan nehezen
akarjuk megtanulni azt, amire tanítómesterünk, Jézus biztat: „Vegyétek magatokra igámat, és
tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, s bennem megtaláljátok
lelketek nyugalmát.”(Mt 11,29)
Bizonyára
jobban esett volna Jézusnak is, ha tanítványai nagyobb figyelemmel és
együttérzéssel hallgatták volna a szenvedéséről mondott szavakat. De nem
neheztelt, nem tett szemrehányást nekik. Nem, mert ő azt tette, amit
tanított. Azért jött, hogy szolgája legyen mindenkinek, mert mindenkit szeretni
akart, és befogadni Isten országába.
„Ha valaki első akar lenni, legyen mindenki között az
utolsó, és mindenkinek a szolgája”!
Kedves Testvérek! Talán
a mondottak alapján jobban megértjük ezeket a jézusi szavakat. De ez kevés. Kevés figyelmesen
hallgatni a szentmise prédikációit és bólintani rá, hogy úgy van, hogy jó vagy
kevésbé jó beszéd. Valamikor már el
is kellene kezdeni megélni Krisztus Urunk tanításait. Mert e nélkül a Szentírás minden egyes szava csak holt betű, és a
kereszténység minden értéke csak egy a sok muzeális és kulturális értékek
között.
Amint a
beszéd elején mondtuk a ma hallott
jézusi igazságokat lehetetlen emberi ésszel belátni. Csak akkor értjük meg
igazán, hogy Jézus micsoda nagyszerű dolgot tárt elénk akár a mai
evangéliumban, akár az egész tanítását tekintve, ha törekszünk is komolyan úgy
élni, ahogy Ő tanította, s még inkább elénk élte. És ebben nem vagyunk egyedül: hisz segíthetjük egymást, mi, akik
hasonlóképpen gondolkodunk, segítségünkre van a Csíksomlyói Segítő Szűz, aki
életével bizonyította, hogy Jézus Igéi megvalósíthatok, és ami a legfontosabb:
segít bennünket Isten is az ő ingyenes, természetfeletti ajándékával, sőt
Önmagával, amikor minden egyes szentmisében, lelki erőforrásul adja saját
magát, a kenyér ás a bor külső színében, az Oltáriszentségben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése