„Száz szónak is
egy a vége”- szereti mondani a magyar ember. Ami a fontos e mondásban, az
nem a „száz szó”, hanem az „egy vég”.
Amikor az Isten szólt az emberiséghez, akkor is egy
ideig úgy látszott, mintha el rekedne a szavakba az érintkezés. „Sokszor és sokféle módon
szólt Isten hajdan az atyákhoz” (Zsid 1,1). „De amikor elérkezett az idők teljessége” (Gal 4,4), egy vége lett a
sok szónak, egy szó lett a sok beszédből; és ez az egy szó: Jézus. „Ezekben a végső napokban Fiában szólt hozzánk”
(Zsid 1,1).
Igen, az Isten kinyilatkoztatásának összfoglalata nem egy
elmélet, nem egy eszmerendszer, nem is egy törvénykönyv, hanem egy élő személy,
akiben az Isten emberré lett és az ember Istenné. És ez az ember nem volt aranykoronás király, diadalmas hadvezér,
ügyes politikus, gazdag üzletember, de még csak önsanyargató aszkéta és
sivatagi remete sem volt, hanem „szelíd
és alázatos szívű”, „a bűnösök
barátja” (Mt 11,19), a béke
fejedelme, aki soha semmit sem tett a saját maga érdekében, hanem mindent másoknak és másokért. Itt
van az „egy vége” a „száz szó”-nak. És ez az „egy vég” szólal
meg a szívünkbe és arra hív, hogy bízzuk életünket Jézusra! Mert szent János evangélista szerint: „aki benne hisz, örökké él” (Jn 3,15). Viszont „aki azt állítja, hogy benne él, annak úgy kell élnie, ahogyan Ő élt”
(1Jn 2,6).
Kt. A
keresztények az örömhírt, amelynek
neve „Jézus Krisztus”, végtelen
kincsnek tekintették. Ezért érezték, hogy szent kötelességük megőrzése. „Timóteus, őrizd meg a rád bízott kincset a
Szentlélek erejével, aki bennünk lakik” (2Tim 1,14) - inti Pál tanítványát.
Amikor vasárnaponként az első
keresztények egybegyűltek a kenyértörésre, erre a kincsre emlékeztek; ezt
suttogták tovább, amikor barátaikkal, ismerőseikkel, az emberi élet értelméről
beszélgettek; erre tanították gyermekeiket. Ezért nagyon is érthető, hogy nemsokára
ösztönzést éreztek ennek az örömhírnek az írásba foglalására.
Így születtek meg az első krisztuskövetők tollaiból
azok az iratok, melyeket „újszövetségi
Szentírás”-nak nevezünk, s amelyek kifejtették, hogy ki volt Jézus, mit
tanított és cselekedett, mit tett általa velünk az Isten, s mit kell tennünk,
hogy belőle és általa éljünk. Így a
feltámadt Krisztus által küldött Szentlélek általuk valósította meg célját:
hogy megszülessék egy könyvgyűjtemény, amely a világ végéig minden nemzedék
számára eljutatja a krisztusi tanítás lényegét.
Már a Jézus korabeli zsidóknak is volt egy
könyvgyűjteményük, amelyet „Szentírásnak”
neveztek, és amelynek föltétlen tekintélyt tulajdonítottak. Jézus maga is
isteni tekintéllyel rendelkező szóként idézte. Az Ősegyház keresztényei meg voltak győződve arról, hogy az egész
zsidó Szentírás, az egész zsidó „törvény
végső célja Krisztus” (Róm 10,4). Jézus
által kötött az Isten az emberekkel „újszövetséget”
(Lk 22,20). Ezért a zsidó Szentírás, amelynek egyik főtémája a mózesi szövetség,
a keresztényeknek „ószövetségi Szentírás”
lett. Melynek célja és egyben helyes megértésének kulcsa: Jézus Krisztus, az ő
megváltó halála és életet adó feltámadása.
Kt. Tudnunk kell,
hogy a Szentírás a hitből élő Egyházban született, és hogy az Egyház ismerte
fel Szentírásként és őrizte meg az utókor számára. Ez az Egyház egy és egyetemes. Voltak hívői között zsidók és
görögök, tudósok és írástudatlanok, mély gondolkodók és egyszerű lelkek; volt
ott mindenféle szokás és mindenféle felfogás; de ez az Egyház egy egyház volt: az egy Atya gyermekei, az egy Jézus
Krisztus megváltott testvérei, az egy Szentlélek temploma, és az egy hit, egy
keresztség, egy oltáriszentség által egybefűzött család.
Sajnos mindig
voltak emberek, akik megpróbálták
kitépni ebből a nagy egységből a Szentírást, vagy jobban mondva annak egyik
nekik tetsző részét. Úgy gondolták, hogy
ők, csak is ők fedezték fel a Szentírás igazi értelmét, és követőket
toboroztak. Egy ideig úgy látszott, hogy vállalkozásuk eredményes, de nemsokára
elhervadt a kezükben az élő talajból kitépett szentírási könyv virága.
Már nem az egy Isten egy szava volt ez a könyv számukra,
hanem bármennyire is esküdtek rá a saját, igen korlátolt meglátásaik alapján
kiválogatott és magyarázott szöveg. Az
ilyen eljárás persze szakadáshoz vezet: hisz az egyik ember ezt, a másik
azt a gondolatot ragadja ki a Szentírásból, és így a Szentírás, amelyet Isten
és az apostoli Egyház szült, szétesik egymással veszekedő felekezetek
fegyvertárává.
Kt. Minden
írott könyvnél fennáll a veszély,
hogy olvasói azt olvassák ki belőle, ami saját eszméiknek és előítéleteiknek
megfelel. Hogy a Szentírással ez meg ne történjék, az Isten két dolgot
cselekedett. Először is elküldi
minden nap a világ végéig az emberek szívébe Szent Lelkét, hogy suttogja
bennünk azt a hitet, amelynek kifejezéseként a Szentírás íródott. De minthogy az egyes emberek a
Szentlélek vezetését is félreérthetik vagy elutasíthatják - amint a szomorú
tapasztalat bizonyítja -, Isten az ember társas természetének megfelelően, az
Egyházban bizonyos személyeket bízott meg azzal a szolgálattal, hogy a
Szentlélek erejében az evangélium megőrzésén őrködjenek.
Jézus ezzel a feladattal apostolait bízta meg és az
apostolok, amint főképpen Pál leveleiből tudjuk (2Kor 5,20), nagyon is
tudatában voltak felelősségüknek. Az apostolok halála után ez a feladat a
kézfeltétel által szentelt egyházi vezetőkre szállt át, akiket „püspökök”-nek
nevezünk. Az Óegyháznak szent meggyőződése volt, hogy amikor hittel kapcsolatos
kétely merül fel, „az igazság megbízható
kegyelmével” (Iréneusz) megáldott püspökök egyhangú tanítása szolgál eligazításul.
Nem mintha ezek a püspökök a
Jézusban beteljesedett kinyilatkoztatáson túlmenő új kinyilatkoztatásokat
kapnának; nem is mintha az lenne a feladatuk, hogy egyéni felfogásukat másokra
kényszerítsék. Feladatuk az, hogy a Krisztusban beteljesedett és
lényegében a Szentírásban kifejezett evangéliumot
hűségesen megőrizzék, a szétdarabolástól
megvédelmezzék, a félremagyarázástól megóvják, és minden kor minden nyelvén
kifejezzék.
Ezért az Egyház tanítóhivatalát
ellátó pápa és püspökök nem feljebbvalói az egyházi hagyományban élő és a
Szentírásba foglalt Isten Szavának,
hanem szolgái. Feladatuk: hittel
hallgatni az Isten szavára, és hűségesen megőrizni mindenki számára a krisztusi
kincset (DV
10). Ennek a feladatnak
teljesítésében erősíti meg és vezeti őket a Szentlélek. „Aki titeket hallgat, engem hallgat” (Lk 10,16) – mondotta az Úr Jézus.
Olyan az egyházi tanítóhivatal,
mint az útjelző tábla: megőriz attól, hogy eltévedjünk, de semmiképpen sem
helyettesíti az utat. Az út pedig
Krisztus, úgy, ahogy az apostolok látták és hirdették, úgy, ahogy a
Szentírás Őt minden idők embereinek hirdeti.
Kt. Nagyon fontos tudatában lennünk annak, hogy az isteni sugalmazásra írt Szentírás, és a Szentlélektől vezérelve, az azt
értelmező tanítóhivatal csak eszköz, tehát nem lép Krisztus helyébe és nem is
helyettesíti Őt: „Aki ugyanaz tegnap, ma
és mindörökké” (Zsid 13,8). A
feltámadt Úr Krisztus arra használja fel őket, hogy Ő, „aki az Atya ölén van”, ma is „kinyilatkoztassa” az Atyát nekünk (Jn
1,18).
Ez a
krisztusi kinyilatkoztatás meghalad
minden emberi szót, amely csak gyermeki gagyogás az Isten végtelen titkához
mérten. De egyben olyan erőt ad
ennek az emberi szónak, hogy behatol szívünk legmélyebb rejtekébe, és ott élő
víz forrását fakasztja.
Azért van ez így, mert a gyenge emberi szavakat eszközként
használva, az Isten örök Igéje és Bölcsessége, Krisztus gyűjti egybe ma is
választott tanítványait. „Általa, vele és benne” részesülnek mindenben, ami Ő volt, amit Ő tett,
ami vele történt. Így az apostolok
utódai, a püspökök és papok, küldetést kapnak Krisztustól és a Szentlélektől,
hogy jelenné tegyék minden kor és minden nép számára Krisztus szavát, egyesítő
erejét, bocsánatát és áldozatát.
Kt. Ezért lényeges,
hogy a Szentírás ne csak egy könyv legyen a mi számunkra a sok könyv közül,
hanem az egyetlen, amelynek életünk
részévé kell, hogy váljon, mindennapjainkat annak fényében kell megélnünk,
magatartásunkat hozzá kell igazítanunk, ha azt akarjuk, hogy kiegyensúlyozott
és boldog legyen az életünk.
„Száz szónak is egy a vége”-, s mint
láttuk azelőtt Isten a próféták útján több alkalommal és többféle módon szólt
őseinkhez. „De amikor elérkezett az idők
teljessége” (Gal 4,4), egy vége lett a sok szónak, egy szó lett a sok
beszédből; és ez az egy szó: Jézus.
Tehát az Isten kinyilatkoztatásának összfoglalata nem egy elmélet, nem egy
eszmerendszer, nem is egy törvénykönyv, hanem egy élő ember, akiben az Isten
emberré lett és az ember Istenné. Viszont az egésznek számunkra akkor van
értelme, ha engedjük, hogy ez az Isten-ember belépjen az életünkbe, s tetszése
szerint alakítsa magatartásunkat, s irányítsa életünket.
Befejezésül
egy tanulságos történet: Az egyik japán egyetemen a professzornak a
fülébe jutott, hogy egyik tanítványa megkeresztelkedet. Megkérdezte tőle: -
Mondja csak, igaz-e, hogy maguk, keresztények, a Bibliát Isten szavának
tartják? – Igen, tanár úr! – Mikor vette utoljára kezébe a Szentírást? –
érdeklődött tovább a professzor. – Van már vagy négy hónapja! – felelte kissé
zavartan az egyetemista. – Szégyellje magát, fiam! Ha én hinni tudnék abban,
hogy létezik egy könyv, amelyben az én Istenem beszél hozzám, naponta
elmerülnék az olvasásában, hogy Istennel találkozzam, egyre inkább megismerje
és megszeressem Őt. Gondolkodjunk csak el azon mi is, hogy mi mikor vettük
kezünkbe, mikor olvastuk utoljára Szentírást? Vajon a szóban forgó professzor
minket is elmarasztalna?
Igen, minden
attól függ, hogy szeretjük-e a Szentírást, kezünkbe vesszük-e, olvassuk-e? És
engedjük-e, hogy általa az Isten-ember belépjen az életünkbe, s tetszése
szerint alakítsa magatartásunkat, irányítsa életvitelünket?
Érdemes megfontolnunk a nagy bibliafordító Szent Jeromos buzdító szavait: „szeresd a Szentírást, és az Örök Bölcsesség
szeretni fog téged. Szeresd és
szolgálni fog téged, becsüld és
karjaiba fog zárni”. Arany János
mondotta egy alkalommal: „Vidd a Bibliát
házadba, és beviszed vele a férj szeretetét, a feleség hűségét, a gyermek engedelmességét,
megenyhíted a család baját és megszaporítod a család örömét".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése