„Uram, mutasd
meg nekünk az Atyát, s az elég lesz nekünk” (Jn 14.8) szól Fülöp apostol az Úr Jézushoz.
Minden korban
milliók vágya volt, hogy Istent megismerjék. Ne csak halljanak róla, ne csak
üzeneteit és parancsait vegyék tudomásul, hanem valahogyan „közelebbről”
megtapasztalják és a személyes ismeret által „lássák” őt. Tulajdonképpen minden
vallásnak leglényegesebb törekvése ez volt: Istent ismerni, Istent látni, vele
személyes kapcsolatba lépni!
Az
ószövetségi választott nép milyen
boldogan hirdette: nincs nép, amelyhez oly közel lennének istenei, mint amilyen
közel van hozzájuk az ő Istenük. Pedig ők csak cselekedeteiben és
jeleiben ismerhették meg Istent. Személyes közvetlenségben senki sem láthatta
közülük, de vágytak rá, hogy lássák. Ezért Fülöp
apostol a próféták, pátriárkák nagy kívánságával fordul Jézushoz: „Uram, mutasd meg nekünk az Atyát”-
látni szeretnénk Isten dicsőségét, magát az Istent. Mózes is ezért könyörgött az Úrhoz, de azt a választ kapta, hogy
nem láthatja meg, mert aki Istent meglátta, annak meg kell halnia. És ez
természetes, mert aki Istent színről színre látja, az már nem e világban van,
hanem odaát a mennyországban. Az Isten látás ugyanis az örök boldogság jutalma.
Isten
láthatóan csak Jézus Krisztusban
jelent meg a földön, amikor a látható, „megtapasztalható” emberi természet a
Fiú Isten saját természete lett. Ezért mondja Jézus: „Aki engem látott, az Atyát is látta”. Vagyis a második
isteni Személy megtestesülése, az Isten emberré válása után lehetségessé vált a
lehetetlen, hogy ti. itt a földön is
megláthassuk az Istent. Mert aki Jézust látja, magát az Istent látja. Aki
Jézus jóságával, szelídségével, bűnösök iránti irgalmával találkozik, az
magának a mennyei Atyának jóságával, irgalmas szeretetével találkozik. Jézus tengert, vihart lecsendesítő
hatalmában magának a mennyei Atyának az erejét csodálhatjuk. Jézus bölcsességében
az Atya bölcsességét tapasztalhatjuk meg.
Az apostoloknak, különösen Fülöp
apostolnak éppen ezzel a „látással” voltak nehézsége. Mert azaz ismeret
és látás, amelyet Jézus jelenléte valósít és közvetít hívei között, nyilván nem
külső, emberi látás, hanem benső ismeret és a hitben való látás, amely egyben
részesedés Istenben, vagyis Isten benső életének megtapasztalása. Nagy
vigasztalás ez számunkra, akik test szerint nem láthattuk Jézust: a hitben és
kegyelemben, tehát a benne való életben mégis láthatjuk és megtapasztalhatjuk
őt, és általa az Atyát. S ez a „megtapasztalás” már előíze az örök
boldogságnak: Isten színről színre való látásának.
Tehát az Atyához a hit segítségével Jézus által juthatunk el, mint ahogy ki is jelenti
Fülöpnek: „Senki sem juthat el az
Atyához, csak általam”, mert „Én
vagyok az út, az igazság és az élet”.
Jézus az
Igazság, aki felé, mint végső Cél
felé állandóan törekednünk kell. Jézus
az Út, amelyen járnunk kell, s amely az Atyához vezet. Jézus
az Élet, aki az emberekkel az isteni életet közli, ezért ő a mi legfőbb
boldogságunk. Viszont az ember csak egy feltétellel nyeri el a legfőbb
boldogságot, találja meg az örök üdvösséget: ha Jézust követi, ha hallgatja
tanítását és hagyja, hogy a kegyelem és szeretet által elárassza őt Jézus
élete. Így nemcsak Krisztussal él közösségben, hanem az Atyával is, aki nincs
messze, nincs elválasztva Krisztustól, sőt benne van: mert Krisztus az Atyával
és a Szentlélekkel „egy”.
„Én vagyok az út, az igazság és az élet”. Jézusnak ez a kijelentése bizonyítja istenségét,
illetve isteni öntudatát. Azzal, hogy önmagát az Igazságnak és Életnek nevezte,
a Teremtő és teremtmény között a legmélyebb különbséget fejezte ki. A teremtmény ugyanis a tökéletes
Igazságot, Jóságot, Bölcsességet csak részesedés által birtokolhatja, mégpedig
aszerint, hogy kinek mekkora a befogadóképessége: az edénye, amellyel meríthet
a végtelen tökéletesség tengeréből. A Teremtő
ellenben azonosság által birtokol minden tökéletességet, Ő maga a bölcsesség, a jóság, az igazság, a szépség, az élet és
Szeretet Tengere. És ez a Tenger, az amiben végső boldogságunkat, otthonunkat,
megnyugvásunkat megtalálhatjuk.
„Uram, mutasd meg nekünk az Atyát”. A zsoltáros szavai visszhangzanak Fülöp ajkán: „Uram, mutasd meg nekünk a te utaidat,
taníts meg minket az ösvényeidre”(27,11 zs - 86,11 zs). Ezek az utak a
parancsok, az istenfélelem, a felebaráti szeretet gyakorlása, egy szóval: a
Törvény, az a törvény, amelyet Jézus nem megszüntetni akart, hanem tökéletessé
tenni.
Egy prófétának sem jutott eszébe, hogy
ezt az utat egy Személlyel azonosítsa. Jézus pedig azt mondja: a Cél,
ahová el kell jutnotok, az Atya: egy Személy. Az út, amely hozzá vezet, szintén
egy személy: a Fiú. „Én az Atyában
vagyok, s az Atya bennem” - vagyis
„az Atya és én egy vagyunk”(10,30).
Így lehet a Fiú Cél is meg Út is a célhoz: Isten és egyúttal közvetítő
Isten és ember között. Éspedig egyedüli Út, egyedüli Közvetítő, mint egy
szakadékon átvezető egyetlen Híd, úgy köti össze a megtestesült Ige az isteni
és emberi természetet egyetlen Személyben.
Ezért bátorította Jézus a szomorkodó apostolokat búcsúzásakor „Ne nyugtalankodjék a szívetek... Atyám házában sok hely van”... Tamási Áron, a Farkaslak-i születésű
író vallja, hogy az ember csak akkor érzi magát boldognak, ha valahol igazán
„otthon van”. Ámde minden ember számára csak egy igazi otthon van: az
Atyai házban, az örök életben. Az ember
földi életében olyan, mint a madárfióka, amely kihullott a fészkéből, és
mindaddig csipog, sír, amíg valaki vissza nem helyezi fészkébe. Jézus
azért jött, hogy a boldogság fészkéből kihullott embert visszahelyezze a
„boldogság paradicsomába”.
„Atyám
házában sok hely van”... A hangsúly a
„sok hely”-en van, mert Jézus szerint
mindenkinek meglesz a maga helye, ha földi életében úgy él, hogy azt
elfoglalhassa. Vagyis más szóval olyan sok hely van a mennyországban, hogy
mindenkinek esélye van a bejutásra, vagyis az üdvösségre...
„Uram, mutasd
meg nekünk az Atyát, s az elég lesz nekünk”. Fülöp: „Aki engem látott, az Atyát is látta”.
Jézust akkor
láthatjuk és ismerhetjük meg igazán, ha elfogadjuk őt útnak, igazságnak és
életnek. Ha bennünk él, akkor megtapasztalhatjuk a hitben és kegyelemben azt,
aki önmagában és önmaga által megmutatta az Atyát és a hozzá vezető utat is.
Ebből az a
keresztény kötelesség és felelősség következik a mi számunkra, hogy Jézust kell megmutatnunk
a világnak és az embereket elvezetnünk az örök üdvösségre. „Egy anyagiakban gazdag társadalomban fennáll annak a veszélye is, hogy figyelmünk
könnyen a földi javakra összpontosul, akár az örök élet kárára is. Az
embereknek szükségük van arra, hogy felismerjék: szomjaznak Istenre. Segítenünk
kell nekik, hogy eljussanak az Ő végtelen szeretetének forrásáig, amelyből
szomjukat olthatják” (XVI. Benedek pápa).
Úgy kell
élnünk e világban, hogy fölismerjék
bennünk Jézust és Jézus által az Atya házába vezető utat. Ennek érdekében kérte
Jézus az utolsó vacsorán az Atyát, hogy „Legyenek
mindnyájan egyek. Amint te, Atyám bennem vagy s én benned, úgy legyenek ők is
eggyé bennünk, hogy így elhiggye a világ, hogy te küldtél engem”(17.21).
Befejezésül a nyugalomba vonult Szentatyával,
Benedek pápával valljuk a mai evangélium alapján: „Krisztus
az út, amely az Atyához vezet, az igazság,
amely értelmet ad az emberi létezésnek,
és az élet forrása, amely örök
boldogság a szentek közösségével a mennyei királyságában. „Engedjük, hogy az Úr
szava vezessen minket. Újítsuk meg hitünket benne és bízzunk ígéreteiben."
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése