Az éberség és a készenlét gondolata
mindig időszerű: az év minden napjának minden percében. Éberségünkkel a jelen
eseményekre figyelünk, a készenléttel pedig a jövőnket igyekszünk biztosítani.
Az
Ószövetség nagyjai,
Ábrahámmal az élen, az Istenben vetett hit és remény példaképei számunkra. A
szenvedés és a megpróbáltatás idején is hűségesen kitartottak Isten mellett. Ábrahám egész életének ritmusát
nagyszerű hite határozza meg. Ábrahám hittel engedelmeskedik Istennek, elhagyja
szülőföldjét és elindul az ismeretlenbe. Az
évektől elgyöngülve hite által kap fiút a már ugyancsak megöregedett
Sárától. Hitében készen áll arra,
hogy isteni parancsra habozás nélkül feláldozza Izsákot, egyetlen fiát, pedig
őtőle várta az istentől megígért utódokat. Ábrahám
minden nyilvánvalóság és minden remény ellenére hisz: „biztosra vette, hogy Isten képes a halottakat is föltámasztani”(Zsid
11,19).
Magatartása, életvitele világosan
megmutatja, hogy „a hit szilárd bizalom
abban, amit remélünk, meggyőződés arról, amit nem látunk”(Zsid
11,1).
Ezzel a megingathatatlan hittel várja
az isteni ígéretek beteljesülését, amikor a remény utolsó szikrája is kialvóban
van. Vár, nem törik meg, mert nem a
földi értékekben remél, hanem „szilárd
alapokon nyugvó várost vár, amelyet majd Isten tervez és épít”(Zsid
11,10).
Isten ígéreteinek beteljesedésére nekünk is várakoznunk kell. Ne feledjük, ha hitben, reményben és tevékeny szeretetben töltjük a várakozás idejét, akkor a számadás, az Istennel való találkozás napja nem fog váratlanul érni bennünket.
A
mai evangéliumi
szakasz középpontjában a „legyetek ti is
készen”- felszólítás, a Jézus Krisztus második eljövetelére való várakozás,
virrasztás áll, amit egy szakszóval
parúziának is neveznek. Keresztény
hitünk kissé elfelejtett és kellőképpen ki nem emelt igazsága ez. Pedig hitünk lényeges pontja, mert
Jézus Krisztus második eljövetele egyértelművé teszi minden korok minden embere
számára, hogy Jézus Krisztus a megváltó, a történelem Ura, aki végérvényesen
győzött a gonosz felett és erre a győzelmére és isteni életében való
részesedésére meghívott minden embert Isten Országába.
Amikor
az imént hallott
evangéliumi szakasz íródott valamikor az első század második felében, az
őskeresztény Egyház ideje volt még. Az
Egyház indulásakor még nagyon erős volt a Jézus második eljövetelébe vetett hit, hogy Jézus hamarosan, még az
első keresztények életében visszajön. Nap, mint nap várták. A szentírásból ránk maradt várakozásuknak
egy gyakran imádkozott fohásza: Maranatha! - volt, ami magyarul azt jelenti: Jöjj el, Uram! Az
evangélium írásának idején a kezdeti lelkesedés, a feszültség, vagy éberség már
megfogyatkozott az Egyházban. Az égi
javak iránti vágyak meggyengültek, és az Úr várása alábbhagyott. A lelkek már nem fordulnak feléje olyan
lelkesen és örömmel, mint mennybemenetele után közvetlenül. Úgy gondolják, hogy az Úr késlekedik. Ezért visszatérnek a földi
javakhoz: szórakoznak, ünnepségeket rendeznek, isznak és esznek, mintha mást
már nem várhatnának. Az evangélista
Jézus eme szavainak idézésével a kezdeti lelkesedést akarta újra fölszítani,
föl eleveníteni.
Ami akkor - Jézus
mennybemenetele után néhány évtizeddel jogos felszólítás volt az evangélista -
és végső soron az evangélium írását irányító sugalmazó Szentlélek által: „legyetek ti is készen” - az ma annál
inkább aktuálisabb, de nem a tévtanításokat
tartalmazó, titkos, eretnek látnoknő nagyfigyelmeztetései miatt, hanem az
evangéliumok, a krisztusi tanítás örök érvényű volta miatt.
Ezért nem tudom megérteni azokat, akik önmagukat az Egyházból való kiközösítése
árán is hitelt adnak ezeknek az eretnekségekkel telített nagyfigyelmeztetéseknek,
hogy a téves tanításokon és riogatásokon kívül mi újdonságot és milyen többletet
tartalmaznak az örök üdvösség elnyerése szempontjából, a Biblia örök érvényű tanításával
szemben.
Volt idő, amikor
az Egyház története során Krisztus második eljövetelének várása lassan a háttérbe szorult. Néha még az
Egyház külső megmozdulásai is az irányba mutatott, hogy nem olyan lényeges
Krisztus második eljövetele. A középkor
végén az Egyház nagy intézményeivel és birtokaival úgy nézett ki, mintha még az
is az evilági életre rendezkedett volna be, s tagjaitól sem vár mást, mint hogy
tisztességesen éljenek, hogy majd - szinte mellesleg - az örök hazába jussanak.
A mai vasárnap
üzenetében fontos,
hogy felfedezzük: Jézus bármikor eljöhet, de annak idejét senki emberfia nem ismeri.
Mert, ahogy Krisztus mondta: „Azt a napot és órát azonban nem tudja senki, az ég angyalai sem, a
Fiú sem, csak az Atya”(Mt 24,36). Éppen ezért fölösleges minden
erőfeszítés az eljövetel pontos dátumának megállapítására. Főként a különböző szekták és tévtanítók kísérleteznek azzal, hogy
az eljövetel idejét megjövendöljék, ami
persze sosem jön össze, mint ahogy a
nagyfigyelmeztetések tavaly december 21-ei nagysötétsége sem, pedig sokan bőségesen fölpakoltak szenteltvízből,
gyertyából és élelemből. De ez természetesen nem azt jelenti, hogy ellanyhulhatunk
az állandó készenlétben, várakozásban. Tény, hogy az Emberfia, Jézus eljön, s úgy jön el, mint a tolvaj: teljesen kiszámíthatatlan módon. S
hogy eljövetele ne legyen meglepetés, virrasztani, állandóan készen kell lenni.
A virrasztás éber várakozást jelent. Várakozás,
mert a második vagy harmadik őrváltáskor is eljöhet az Emberfia, vagyis
hajnalban, azaz a legváratlanabb időpontban, amikor már szinte lemondunk arról,
hogy valaha eljön.
Az
éber
várakozás, nem tétlen várakozást jelent, mint például egy pályaudvaron az
induló vonatra várva. Várakozásunk
idejét jócselekedetekkel kell
kitölteni, mert így lehetünk mi is hű és okos sáfárok, akikkel eljövendő Urunk
meg lesz elégedve, ha ebben a tevékenységben talál minket. „Csípőtök legyen felövezve, kezetekben pedig égő
gyertya legyen”(Lk 12,35). Az
égő gyertya a világosság, az
ébrenlét jele. Ahol éjszaka világító ablakot látunk, ott még ébren vannak. De végső soron nekünk kell mások számára
ilyen égő gyertyává, és égő lámpásokká válnunk, hiszen maga az Úr mondta: „Ti vagytok
a világ világossága… S ha világot gyújtanának, nem rejtik a véka
alá, hanem a tartóra teszik, hogy mindenkinek világítson a házban. Ugyanígy a ti világosságotok is világítson az embereknek, hogy jótetteiteket látva dicsőítsék mennyei
Atyátokat!” (Mt
5, 14-16).
A mások útjának megvilágítása
mindig nehéz feladat, de ez az, ami a keresztény ember életének értelmet ad, és
ebben áll küldetése. A minket körülvevő
világ ebben a feladatban egyáltalán nem segít bennünket. Sőt, inkább csak akadályoz. Úgy tűnik, mintha a ma embere az örök földi létre lenne berendezkedve,
pedig a napnál világosabb, hogy az ember nem élhet örökké ezen a földön.
Minden ellenkező vélemény
és nézet ellenére, nekünk, keresztényeknek nem szabad megfeledkeznünk az örökéletre
vonatkozó igazságról, melynek csiráit a keresztségben kaptuk meg.
Kevesen vagyunk, s egyre kevesebben leszünk azok,
akik hiszünk az örökéletben. Kisebbség tudatunk
félelemmel és bizonytalansággal tölt el bennünket, hogy talán nincs is igazunk,
hogy talán mégis a világnak van igaza, hisz mindenki azt mondja…
Ne felejtsük el azonban
Krisztus Urunk ma hallott szavait: „Ne félj te kisded nyáj, hisz Atyátok úgy
látta jónak, hogy nektek adja az országot"(Lk 12,32), mert ti
vagytok
Isten választott népe, amely az eljövendő Isten Országának részese lesz. Nektek vállalni kell a tanúságtételt, mert ha ti nem vállaljátok,
akkor senki más. Főleg nektek, akik a
világban olyanok között éltek, akik távol kerültek Istentől, ti mutathatok jó
vagy rossz példát ezeknek az embereknek.
Ne feledjük,
hogy egy jócselekedetekkel átvirrasztott várakozás, egy hitben, reményben és
tevékeny szeretetben leélt emberélet után azt ígérte Krisztus, hogy „felövezi
magát, asztalhoz ültet bennünket, körüljár és felszolgál nekünk"(Lk 12,37). Az
Isten nekünk, az embereknek, a teremtményeinek fog szolgálni egy olyan
örökkévalóságban, amelyet „szem nem látott fül nem hallott, emberi szív föl
nem fogott, amit Isten azoknak készített, akik őt szeretik”(1Kor 2,9). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése