AZ ARSI SZENT PLÉBÁNOS, VIANNEY
SZENT JÁNOS (1786-1859) KATEKÉZISE
A gőg az az undorító bűn, ami az
angyalokat a mennyországból kiűzte és a pokolba taszította. Ez a bűn a világ
kezdete óta létezik. Figyeljétek meg gyermekeim, hogy a gőg által
többféleképpen vétkezünk. Lehet valaki például dölyfös az öltözködésében, a beszédjében,
az ülésében, magában abban is, ahogyan jár. Akadnak emberek, akik az utcán páva
módjára lépdelnek, szinte felszólítva a körülöttük levő világot: „Nézzétek,
milyen nagy vagyok, milyen peckesen, szépen tudok masírozni.” Megint mások
szünet nélkül ismétlik, ha valami jótettet hajtottak végre, ha azonban valami
hibát követnek el, kétségbeesnek arra a gondolatra, milyen rossz véleménnyel
lehetnek róluk most az emberek. Más emberek bosszankodnak azon, ha ismerőseik
közül valaki szegényes társaságban pillantja meg őket: ezek az emberek mindig a
gazdagok társaságát keresik. Ha egyszer e világ nagyjai közül valaki fogadja
őket, nem szűnnek meg dicsekedni ezzel, és felfuvalkodottá válnak. Megint mások
a beszédükben dölyfösek. Mindig alaposan megfontolják, hogy mit akarnak
mondani. Gondosan keresik a szép szavakat, és ha valamit mégis rosszul fejeznek
ki, mérgesek lesznek, mert attól félnek, hogy kinevetik őket. Oh, gyermekeim,
az alázatos lélek nem ilyen. Egy alázatos léleknek nem számít, hogy kinevetik
vagy nagyra becsülik, dicsérik vagy korholják, figyelnek rá vagy nem törődnek
vele, mert mindez hidegen hagyja öt.
Gyermekeim, ha tudni akarjátok,
hogy valaki gőgös-e vagy sem, figyeljetek a beszédére. A gőgös ember mindig
magához ragadja a szót. Folyton csak magáról akar beszélni, mindig mindent
jobban tud, mint mások. Mindig ő az egyetlen, aki helyesen cselekszik.
Egyfolytában kritizálja mások tetteit, miközben azt reméli, hogy a sajátjait
agyon dicsérheti. Gyermekeim, olyan emberek is akadnak, akik azért adnak sok
alamizsnát, hogy a figyelmet felhívják magukra. Ez nem jó! Ezek az emberek nem
fognak jutalmat kapni jótetteikért. Ellenkezőleg, alamizsnájuk bűnükké válik.
Az ember minden tettét gőggel,
mintha az csak só lenne, fűszerezi meg. Szeretjük, ha jó tetteinket ismertté
tehetjük. Boldoggá tesz bennünket, ha mások felfigyelnek erényeinkre. És
szomorúak leszünk, ha észreveszik hibáinkat. Sokaknál megfigyeltem ezt. Ha
ezekre az emberekre valaki valamilyen megjegyzést tesz, ez az észrevétel
kínozza és elégedetlenné teszi őket. A szentek nem voltak ilyenek. Nekik az
fájt, ha valaki észrevette erényeiket, és akkor voltak elégedettek, ha az
emberek a tökéletlenségüket látták.
A dölyfös ember azt gondolja,
hogy minden, amit tesz, tökéletes. Mindenki fölött, kivel dolga akad, uralkodni
akar. Azt akarja, hogy mindig neki legyen igaza. Úgy gondolja, hogy mindent
jobban megért, mint a többiek. Ilyennek nem szabad lenni. Az alázatos és jól
értesült ember megmondja a véleményét, ha azt megkérdezik tőle, egészen egyszerűen,
és csak azután, hogy másokat szóhoz hagyott jutni. Akár igaza van, akár nem,
nem beszél többet.
Gonzaga Szent Alajos például, még
amikor iskolába járt sem próbálta kimenteni magát, ha szemrehányást tettek
neki. Megmondta a véleményét, de nem törődött azzal, mit gondolnak mások.
Beismerte, ha tévedett, de ha mégis neki volt igaza, csak ennyit mondott:
„Különben gyakran nincsen igazam.”
Gyermekeim, a szentek annyira
meghaltak a maguk és a világ számára, hogy nagyon keveset törődtek azzal, mások
mit tartanak véleményükről. A világban azt tartják a szentekről: „Ó, a szentek
mind együgyű, jámbor emberek voltak!” Igen, a szentek valóban sokszor együgyűek
voltak az evilági dolgokban, de a természetfeletti dolgokat tökéletesen
megértették. Érzéketlenek voltak a világ dolgai iránt, ez természetes: hiszen
annyira lényegtelennek tartották őket, hogy semmilyen figyelmet nem szenteltek
nekik.
(Ursprung und Ziel, November
1995)
Az írás eredeti helye itt van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése