Ma
mindenszentek főünnepe van. Az szóban a "fő" előtag utal arra, hogy
ez az ünnep a legrangosabb ünnepeink közé tartozik.
Ám az igazság az, hogy ennek a napnak a tartalma körül teljes a félreértés az ünnep körül kialakult rossz szokások miatt. Ha ma tíz templomba járó embert megkérdeznének, hogy mi ez az ünnep, akkor ebből kilenc biztosan azt mondaná, hogy ekkor megyünk a temetőbe, a halottakra ekkor emlékezünk.
Vagy ha az internetes keresőbe beütjük a „mindenszentek” szót, akkor e címszó alatt szinte 99%-ban a halottak napjával kapcsolatos írásokat hoznak felszínre.
Ám az igazság az, hogy ennek a napnak a tartalma körül teljes a félreértés az ünnep körül kialakult rossz szokások miatt. Ha ma tíz templomba járó embert megkérdeznének, hogy mi ez az ünnep, akkor ebből kilenc biztosan azt mondaná, hogy ekkor megyünk a temetőbe, a halottakra ekkor emlékezünk.
Vagy ha az internetes keresőbe beütjük a „mindenszentek” szót, akkor e címszó alatt szinte 99%-ban a halottak napjával kapcsolatos írásokat hoznak felszínre.
Az igazság
azonban az, hogy ennek az ünnepnek semmi köze nincs a temetőhöz és a
halottakhoz, még kevésbé a halálhoz (hacsak nem az, hogy a halál által nyerjük el az örök életet és az ünnep késő délutánján gyertyát gyújtunk a temetőben halottainkra emlékezve). Már csak abból is következik ez, hogy a
szentmise fehér színű miseruhában történik, s a fehér mindig az örvendezés, ünneplés
jele. A holtakra, a halálra, november 2-án emlékezünk, halottak napján.
A hajdani
rómaiak őseiket és hőseiket istenként és félistenként tisztelték. Szobrot
emeltek, szentélyt állítottak számukra.
Marcus Agrippa
Kr.e. 27-ben építtetett egy hatalmas templomot Rómában, amit Pantheonnak neveztek el.
Itt az összes isten tiszteletére mutatták be a papok az áldozatot.
Jézus Krisztus
megígérte, hogy: „Aki megvall engem az emberek előtt, én is megvallom őt,
mennyei Atyám előtt” Az apostolok korától kezdve, oly nagy számban vallották
meg vérükkel az Urat, hogy a sok névtelen szentnek nem tudtak külön-külön napot
szentelni. Ezért a IV. századtól kezdve
egy napot szentel Egyházunk annak, hogy minden szentjéről megemlékezzék. Szent
Efrém szíriai egyházatya és Aranyszájú Szent János például már tudott az
ünnepről, melyet május 13-án, illetve pünkösd utáni első vasárnap ültek meg. /
E vasárnap neve a görög egyházban ma is Szentek Vasárnapja. /
609-ben
szentelte fel IV. Bonifác pápa keresztény templommá Szűz Mária és az összes
vértanú tiszteletére a római Panteont, mely valaha az összes pogány isten
tiszteletére épült.
Az ünnep
történetében újabb lépést jelentett III. Gergely pápa (731-741), aki a Szent Péter
Bazilika egyik mellék-kápolnáját nemcsak minden vértanúnak, hanem "minden
tökéletes igaznak" a tiszteletére szentelte. A IX.
században IV. Gergely pápa (827-844) november 1-jére tette az ünnepet.
+++
November elsején azokat a szenteket - minden szentet ünnepeljük, akik eljutottak életük, és minden emberi élet végső céljára, az örök boldogságra Isten örök Országába. Az Egyház ugyanis nemcsak a földön élő valóság, hanem három része van.
Az első része az úgynevezett küzdő
Egyház. Ez a tulajdonképpeni földi Egyház. Az Egyház másik része a szenvedő Egyház. Ezt az Egyházat a tisztítótűzben
szenvedők alkotják. Az Egyház harmadik
része a megdicsőült Egyház. Ezt a szentek alkotják, akik eljutottak már
Isten örök Országába.
Az Egyháznak
ez a három szintje szüntelen élő kapcsolatban van egymással. A küzdő és a
megdicsőült Egyház szüntelen könyörög a szenvedő Egyházért, hogy a tisztítótűz
ideigtartó büntetésétől mihamarabb megszabaduljanak. A megdicsőült Egyház pedig
- a szentek - közbenjárnak értünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése