A mai szentírási szakaszok központi gondolata az égből
alászállott Kenyérrel, az Eukarisztiával, vagy ismertebb nevén az
Oltáriszentséggel foglalkozik.
Az első olvasmány nagyszerűen vezeti be ezt a
gondolatot: Izebel királynő haragja elöl menekülő Illés próféta, testi-lelki
erejében megfogyatkozva, csüggedten roskad le egy borókabokornál és így sóhajt
fel: „Most már elég, Uram! Vedd magadhoz
lelkemet!”
Bernardino Luini: Illés és az angyal, 1521
|
Illés kísérlete, hogy Izraelt visszavezesse Jahvéhoz,
a választott nép Istenéhez, csődöt mondott. Miután késhegyre menő harcot
vívott az igaz Isten tiszteletéért és győzött, most mégis menekülnie kell, s
meg kell tapasztalnia, hogy próféta voltában is olyan egyszerű, sebezhető és
szegény ember, mint mindenki más. Ezért van elkeseredve. Meg szeretne halni
végső kétségbeesésében, kilátástalanságában.
Kt. Azt hiszem, mindannyiunk előtt ismerős a tény, hogy az
ember milyen könnyen kétségbe esik,
amikor legszentebb tervei máról holnapra összedőlnek, amikor meg nem értéssel
találkozik, amikor szavait és tetteit, szándékosan, azaz tudatosan vagy
tudattalanul, de félremagyarázzák, azonban Isten nem hagyja el az érte
küzdőket. Illés a pusztán keresztül a pogány királynő haragja elöl Isten
hegyére, Hórebre menekül, ahol Mózes azt a Törvényt kapta, amelyért ő, a próféta
egy életen át küzdött.
A boróka bokornál álomba szenderül és álmából egy hang ébreszti fel: „Kelj föl és egyél!” Isten angyala kenyeret és vizet tett mellé,
másodszor is. A fölhívásra fölkelt, evett, ivott, aztán negyven nap és negyven
éjjel vándorolt, ennek az ételnek erejéből, míg célba nem ért, egészen Isten
hegyéig, a Hórebig.
A próféta letörtsége azok tapasztalatát
tükrözi, akik vallásos életet élve, talán azt hiszik magukról, hogy ők különbek
a többi embernél, s egy adott pillanatban erőtlenül a földön találják magukat. Illés próféta története arra
figyelmezteti az embert, hogy önmagában elégtelen, és állandóan szüksége van
Isten segítségére, az erőforrásra, mely az élet
kenyeréből származik. A csodálatos eledel, amiből a próféta evet, az
Eukarisztia, az Oltáriszentség előképe, amelynek erejével a keresztény végig
járhatja élete vándorútját, és célba érhet, elnyerheti az örök boldogságot,
vagyis Isten boldogító színe látását.
Kt.
Az
evangéliumi szakaszban az Úr Jézus erről a csodálatos eledelről, erről az
erőforrásról, az „égből alászállt kenyérről” beszél, ami a zsidók körében zúgolódást vált ki.
A zúgolódás oka, hogy az Úr Jézus
korában az volt a felfogás, a hiedelem, hogy a Messiás csodálatos módon fog
eljönni. Az emberek azt várták, hogy a Messiás, szó szerint, az égből száll
alá. Arra vártak, hogy valami látványos esemény történik, és természetfölötti
jelek lesznek az égben, s akkor meglátják majd, ahogy Isten Fölkentje leszáll
az égből.
Viszont amikor Jézus
kijelentette, hogy „Én vagyok az!” (Jn 8,24,28), akkor nem tudták
összeegyeztetni a valóságot saját elképzelésükkel. Jézust jól ismerték –
legalábbis azt gondolták –, tudták, hogy mikor, hol és hogyan jött el. „A
zsidók zúgolódni kezdtek ellene, amiért azt mondta: ’Én vagyok az égből alászállott
kenyér’. Így érveltek: ’Nem Jézus ez, Józsefnek a fia, akinek ismerjük apját,
anyját? Hogyan mondhatja hát: az égből szálltam alá?” (Jn 6,41-42) S
amint a vita mélyül, még nyíltabban mondják: „Tudjuk, honnan való ez a
férfi, de amikor a Messiás eljön, senki sem tudja, honnan való!” (Jn
7,27)
Jézus testével,
lelkével, vérével valóságos ember volt, ismerték Őt és a családját (Mk 6,1-6).
Kortársainak ez megnehezítette, hogy a hallatlan üzenet lényegét
felismerjék. Hogy jöhetett ez az
ember „a mennyből”? – amikor jól ismerjük, teszik fel a kérdést. Láthatjuk
tehát, hogy Jézus zsidó kortársainak nemcsak azzal volt problémájuk, hogy Jézus
testét adja a kenyérben, hanem már azzal is, hogy a második Isteni Személy, az
Ige testté, azaz emberré lett.
Kt. Ha megpróbáljuk
megérteni, hogy a mindenható és örökkévaló Isten irántunk való szeretetből
hétköznapi, hozzánk hasonló halandó ember lett, akkor valószínűleg könnyebben
elfogadjuk Jézus titkát, aki a kenyér színében önmagát adja nekünk irántunk
való szeretetből. De ha csökönyösen ragaszkodunk ahhoz, hogy
Istennek a mi elképzelésünk szerint kell cselekedni, akkor sok mindent nem
fogunk érteni.
Hogyan jön
le Isten az égből? Hogyan lép be az életünkbe? A mai evangélium rámutat arra
is, hogy Isten a mindennapi emberek által közeledik hozzánk, akikkel a
hétköznapi életünkben találkozunk.
A kérdés nem az, hogy Isten eljön-e hozzánk vagy sem, hanem
inkább az, hogy képesek vagyunk-e felismerni és befogadni Őt, vagy sem?
Ma
tekintsünk új módon azokra, akiket jól ismerünk – vagy legalábbis akikről ezt
gondoljuk – azokra, akikkel együtt élünk! Ezek az emberek valójában Isten
küldöttei, akiket gondviselő szeretetében Ő küldött közénk, hogy valamiképpen
tanítsanak és neveljenek, s így egykor eljussunk az örök életre!
Boldog Kalkuttai Teréz anya egyik életrajzában olvashatunk arról, hogy milyen szoros
összefüggés van az Oltáriszentségben jelenlévő Jézus Krisztusba vetet hit és az
embertársban jelenlévő isteni képmás felismerése között. Életrajzírója pontosan
erre utal, amikor a következőket írja le: „Ekkor döbbentem rá először,
milyen erős, milyen lázas vágy ég Teréz anyában a Szentség iránt. Csodálkozva
figyeltem, hogy szemei csaknem éhes vággyal követik az Oltáriszentséget. Amikor
letérdelt, hogy magához vegye, biztosan az Úr lábainál térdelt. Azóta tőle
magától is hallottam: nem tudok szentmise és a szentáldozás nélkül élni. Ha
látom Jézust a Kenyér színe alatt, akkor meglátom Öt a szegények nyomorult
testében. Ezért van szükség a Krisztussal való egységre. Ha mély hittel
közeledem az Eukarisztiához, természetesen megtudom Öt érinteni a nyomorult
testekben is, hiszen Ö mondta – Én vagyok az Élő Kenyér”.
Kt. Ki tudja
mindezt, ha nem is megérteni, de legalább elhinni? Jézus azt feleli: „Senki,
hacsak nem indítja rá az Atya, aki Engem küldött.” Tehát hagynunk kell,
hogy Ő indítson és vezessen minket. Természetesen mindez utána való mélységes
vágy és élő hit nélkül nem megy.
Mivel Jézus kortársai nem hisznek benne, nem tudnak átlépni az Úr szavainak anyagi
értelmezésén. Nem tudják elfogadni, hogy az Élet Kenyere, az Eukarisztia, az Úr
Jézus 2000 évvel ezelőtti megtestesülésének, emberré levésének „lepárolt és
koncentrált” kijelentése. Másrészt viszont a hit ajándék: „Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki
küldött nem vonzza”. Márpedig az Atya mindenkit vonz, az ember feladata
pedig az, hogy engedjen ennek a vonzásnak és hagyja, hogy az Atya tanítsa: „Mindenki, aki hallgat az Atyára és tanul
tőle, hozzám jön”.
Jézus
kortársainak bűne abban rejlik, hogy megátalkodottan elutasítják Isten szavát,
amely Krisztus által jutott el hozzájuk. Márpedig aki elutasítja Krisztust, az
nem mehet az Atyához, annak az örök boldogságban sem lehet része. Csak az
részesedhet az örökboldogságban, aki hisz az Atya küldöttében.
Kt. Megdöbbentő Jézus kortársainak az
ellenállása, pedig a tanítványokhoz hasonlóan, ők is láthatták az Üdvözítő
csodáit, hallhatták tanítását, s mégsem hittek benne.
Krisztus ma is jelen van Egyházában, bárki találkozhat vele az Oltáriszentségben is, és
mégis hányan vannak, akik nem tudnak mit kezdeni ezzel a csodálatos isteni
ajándékkal, akik nem hisznek szentségi jelenlétében: hitünk szent titkában.
Nem
véletlen, hogy Jézus az Oltáriszentség, az Eukarisztia meghirdetése előtt,
annyira hangsúlyozta a hit szükségességét. Aki hisz, abban az Úr szavai semmi kétséget sem hagynak afelől, hogy Ö
valóban a mennyből alászállott élő kenyér, s aki testét eszi az örökké él. „A kenyér, amelyet adok, a testem a világ
életéért. Aki ebből a Kenyérből eszik,
nem hal meg, hanem örökké él”.
Az Úr
Jézus az Ő kijelentésével a testi halált nem szüntette meg, még csak nem is
csökkentette a vele járó félelmet. Biológiailag az ember, ez a mostani, a föld
anyagából alkotott ember, nem számíthat örök jövőre.
De azaz
ember, akire Isten rátekint, akihez Ő szólott, az, akinek élete eggyé vált az
emberré lett Istenfia életével, az bejut az Életbe, és megmarad örökre. Így
az ember örök élet utáni vágyálma Jézus Krisztussal eleven valósággá válik,
beteljesedik, hiszen szavát adta rá: aki hisz benne, annak örök élete van.
Kt. Az Úr
Jézus arra is utalást tesz, hogy a zsidók, akiket a manna táplált a pusztában a
negyvenéves vándorlás idején, meghaltak, viszont Illés próféta az angyal által
hozott ételtől annyira megerősödik, hogy célba ér, eljut a szent hegyig, ahol
az Úr titokzatos módon kinyilatkoztatta magát neki.
A keresztény, vagyis mi, akik Teréz anyához
hasonlóan, mélységes hittel engedelmeskedünk Krisztus felszólításának: vegyétek és egyétek, vegyétek és
igyátok, mert ez az én testem, ez az én vérem, az, testi-lelki erőt nyer a mindennapi élet terhének, olykor súlyos
keresztjének hordozásához, kétségbeejtő problémáinak a megoldásához. Jézusunk
ígérete alapján az „örökké él”, s
majd földi pályafutása végén részesülni fog Isten boldogító színe látásában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése