Az egyházi évnek egyik sajátosan vonzó és kedves
időszaka, az advent kezdődött el a mai vasárnappal. Ez a közel négy hét
fokozatosan készít fel minket a karácsonyi titok elmélyítésére, vagyis a
Betlehemben megszületett Istengyermek szemlélésére, a vele való találkozásra és
az Ő újbóli befogadására.
Így hát az advent, a karácsony előtti, mintegy
négy hetes Jézus-váró időszak és figyelmeztet, hogy várnunk kell Jézus
eljövetelét. Ha igazán találkozni akarunk vele, akkor új életet kell kezdenünk,
vagy legalábbis teljes egészében föl kell frissítenünk, élővé kell tennünk a
Vele való kapcsolatunkat: egyrészt a megújulás
vágyával, másrészt a szeretet
tetteivel.
Kt. Amint tudjuk, adventben
Jézus Krisztus hármas eljöveteléről beszélünk: 1. Beszélünk egy múltbeli eseményről: a bűnbeesés utáni isteni ígéret alapján, a választott nép Messiás
várásáról. Ezt a múltbeli eseményt az
adventi időszakban, a szentmiseáldozatok ószövetségi olvasmányaiban elhangzó
prófétai jövendölések idézik föl.
2. Beszélünk a kegyelmi eljövetelről, vagyis arról,
hogy a jelenben mi magunk is várunk,
és a szeretet tetteivel közreműködünk, hogy Jézus egyre teljesebben megszülethessen
bennünk és közöttünk (legalább két keresztény, két családtag között), s ily
módon környezetünk számára.
3. Végezetül várakozunk,
hogy amikor Jézus eljön majd a világ végén (s ki tudja, melyik nap
következik ez be), készen találjon minket.
Így hát az
adventi időszak egyik fontos témája: a VÁRAKOZÁS,
mégpedig a jelenben, az Úr Jézusnak lelkünkbe való
megszületésére, érkezésére való várakozás.
Erre pedig fel kell készülnünk: a
lehető legbensőségesebben kell átélnünk az Advent idejét, ha azt akarjuk, hogy a karácsony melege ne tűnjön tova az ajándékok
kibontásával, hanem szeretettel töltsön el legalább a következő év decemberéig.
Ezzel kapcsolatban a nagy költő, Rilke gondolatát
idézhetjük, mely szerint „meg kell tanulnunk vágyakozni, várakozni az után,
ami a miénk“. Mondhatnánk ezt akár úgy is, hogy meg kell tanulnunk
várakozni arra, ami a miénk. Mert Jézus születésének ünnepe több mint 2000 éve
a miénk. Miénk a szenteste csendje, nyugalma, békéje, de a szentmise örömhíre
is, éppúgy, mint a karácsonyfa szépsége, a gyertya fénye, szeretteink kedves
szava, a befűtött szoba melege, az ünnepi étel illata és íze... De miénk az
otthonunk, az egészségünk, a képességeink, és még sorolhatnánk, mi mindenünk
van, amit természetesnek tartunk ezért nem is figyelünk rá, de ami után
vágyakozhatnánk, és hálát is adhatnánk egyúttal.
Igen, „meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a
miénk”. Gyermekkorunkban éltünk így. Vágyakoztunk arra - ami biztosan
megjött. Télen: az első hóesésre, a Mikulásra, a Karácsony ünnepére, a téli
vakációra, vagy éppen a korházból való szabadulásra. Bár mindig tudtuk, hogy
mindez megvalósul, ettől várakozásunk semmivel sem volt kisebb, erőtlenebb. Ellenkezőleg: nincs nagyobb kaland,
mint hazaérkezni, hazatalálni - beteljesíteni és fölfedezni azt, ami a miénk.
És nincs gyengédebb és "jogosabb" birtoklás se, mint szeretnünk azt,
akit szeretünk, és aki szeret minket.
Az a gyerek, aki az első hóesésre vár - jól várakozik, s már
várakozása is felér egy hosszú-hosszú hóeséssel. Az, aki a messzi idegenből
hazakészül, már készülődésében is otthon van szerettei körében.
Az, aki
szeretni tudja azt, ami az övé -
szabad, és mentes a birtoklás minden görcsétől, kielégíthetetlen
éhétől-szomjától. Aki pedig jól
várakozik, az időből épp azt váltja meg, ami a leggépiesebb és
legelviselhetetlenebb: a hetek, órák, percek kattogó, szenvtelen vonulását. Aki
valóban tud várni, abban megszületik az a mélységes türelem, amely szépségében
és jelentésében semmivel se kevesebb annál, amire vár.
Pilinszky
János szerint: „Az adventi
várakozás lényege szerint: várakozás arra, Aki van; ahogy a szeretet
misztériuma sem egyéb, mint vágyakozás az után, aki van, aki a miénk.”
Annál is inkább, mivel Isten az idők beteltével valóban megtestesült közöttünk –
megszületvén Betlehemben, vállalva a lét minden súlyát és megosztottságát.
Kt. Advent
idején mi arra várakozunk, és az után
vágyódhatunk: ami megtörtént, és Akit kétezer esztendeje jól-rosszul a kezünk
között tartunk.
A keresztény
ember tehát: váró ember, mégpedig Jézust
váró ember. Minden szentmisében valljuk: „Reménykedve várjuk az örök boldogságot, és Megváltónknak, Jézus
Krisztusnak dicsőséges eljöttét.”
Így volt ez a kereszténység kezdetétől fogva. Szent Pál
levelei tesznek tanúságot róla: „Várjuk
reményünk boldog beteljesülését: a nagy Istennek és Üdvözítőnknek, Jézus
Krisztusnak dicsőséges eljövetelét (Tit 2,13).
Maga Jézus biztatott bennünket erre a várakozásra.
Hiszen Ő tanított bennünket így imádkozni: „Jöjjön
el a Te országod!” Már itt van az Isten országa, és még sincs itt. Különös
kettősség, a már igen és a még nem…
Amint közeledett Jézus földi életének utolsó órája, úgy
lett egyre világosabb, hogy az „Isten országa” valójában nem más, mint maga
Jézus, a próféta által megjövendölt „Emmanuel”,
a „velünk lévő Isten”, aki vár ránk a félelmetes alagút végén, aki megment
bennünket a bűn és halál sötétségéből, és elvezet az örök élet feltámadására.
Így az Isten országának várása Jézus halála és feltámadása után Jézus-várássá
alakult.
Ismerjük az újszövetségi Szentírásból, az őskeresztények arám
nyelven mondott imáját: „Maranatha” (1Kor 16,22). Ezt a szót kétféleképpen is
lehet fordítani, attól függően, hogy hogyan olvassuk: Urunk jön. Urunk,
jöjj! Az őskeresztények valószínűleg az utóbbi értelemben használták, de
örömteli reményük alapja éppen az volt, hogy ezek a szavak állító mondat
formájában is érvényesek. „Jön az Úr”, egész biztosan jön! Senki jövetelét meg
nem gátolhatja. Mi pedig várjuk, reménykedve
várjuk, és imádkozva kérjük ezt a nagy, biztos eljövetelt, amely megnyitja
számunkra az örök életet.
„Várom a holtak
feltámadását és az eljövendő örök életet.” Így imádkozunk a szentmise
Credójában. Ez az „örök élet” szoros kapcsolatban van Jézus-várásunkkal.
Ugyanis csak olyan „örök életre” érdemes várni, amelyet a szeretet tölt ki. Ha
senkit nem várunk és senki nem vár ránk, ha senkit nem szeretünk, és senki nem
szeret, akkor értelmetlen az élet. Ha egy ilyen élet örökké tart, az a pokol.
Csak úgy érdemes örökké élni, ha az élet találkozás azzal, akit „reménykedve
várunk” és aki reménykedve vár bennünket. Mert nemcsak mi várjuk Jézust, hanem
Jézus is vár minket. Nemcsak mi várjuk az Atyaisten országának eljövetelét,
hanem az Atyaisten is vár mireánk, gyermekeire – bizony sokszor „tékozló”
gyermekeire –, és ujjongva örül, ha hazatalálunk, és szívére ölelhet bennünket.
A
Jézus-várásból fakadó élet nem jelent
semmittevést, ölbe tett kézzel való tétlenkedést. „Tudjuk a
kinyilatkoztatásból, – tanítja a II. vatikáni zsinat – hogy Isten új
lakóhelyet és új földet készít, melyben igazságosság lakik… Az új föld
várásának mégsem szabad csökkentenie, hanem inkább fokoznia kell a
szorgoskodást, hogy szebb legyen a Föld”.
A mi utunk
Jézus útja. Ezen az úton jön Ő hozzánk, és megyünk mi Őfelé. Jézus útja a
szeretet, megbocsátás, béke és jóság útja. A hozzánk jövő Jézus tesz képessé
arra, hogy ezt az utat járjuk. Jézus ugyanis nemcsak a világ végén jön el újra,
hogy mindent beteljesítsen. Sokféleképpen jön, sokféleképpen „jelenti magát” ma is, nap, mint nap
földi életünkben.
Jön Jézus az éhező, szomjazó, ruhátlan, szállástalan, beteg,
rabságra vetett „legkisebb testvérünk”
személyében. Jön Jézus a szeretetre
és megértésre éhező emberek személyében. Jön
a Szentírás örökérvényű krisztusi szavainak formájában. Jön a mindennapi szenvedésekben. Jön az Oltáriszentségben. Jönni
fog halálunk óráján.
A Jézust mindig váró ember úgy fogadja életútját keresztező valamennyi embertársát, mint
Jézus szeretteit, akiket Ő maga bízott gondjaira. Ezért lesz képes arra, hogy
másokért éljen, és föltétlen szeretetre kötelezze el magát irántuk. Tudja
ugyanis, hogy ha az embertárs néha el is hagy, meg is csal, Jézus feltétlenül
hűséges, és – miután ezer formában jött hozzánk, kérve-várva szeretetünket –
eljön végül is, mint Vőlegény, hogy bevezessen örök menyegzőjére.
Akik igazán „reménykedve
várják” Jézusnak ilyen
eljövetelét, azoknak égő mécses lesz a szíve. Szívük szeretetlángja világít a világ sötét éjszakájában, mint az adventi
koszorún meggyújtott gyertya és meleget terjeszt maga körül, egészen addig,
amíg el nem jő a Vőlegény, az egyes ember számára a halála pillanatában, az
emberiség számára a világtörténelem végén. Akkor Ő ránk talál, és mi is
rátalálunk, és együtt megyünk be Urunk örömébe.
Természetesen csak az olyan ember élete lesz ilyen Jézus-várás,
aki igazán, személyesen szereti Jézust, Urunkat, Testvérünket, Megváltónkat. Ha Jézus lesz számunkra a minden
barátnál jobban szeretett legbensőbb barát, akkor fogjuk úgy várni őt, mint a
gyermek szüleit, mint szerelmes a szerelmesét, mint a télben didergő ember a
tavaszt, mint az éjszaka sötétségében szorongó ember a hajnalt, mint a beteg a
gyógyulást. Akkor fogunk mi is
teljes szívből így imádkozni: „Marana
tha! Jöjj el, Uram Jézus!”
A Jézus várás összefügg az Isten országával –
mondtuk korábban. Vajon tudomást szereztünk-e már valóban arról, hogy közöttünk van az Isten
országa? Jézus eljövetele óta
nyilvánvaló, hogy elközelgett az Isten országa. Ezért kell megváltoztatni az
életünket. Közöttünk van az igazságosságnak, a békének, az örömnek az országa,
csak éppen be kell fogadnunk.
De vajon mit tapasztalunk belőle? Egy olyan világban, amelyben a széthúzás
jobban érzékelhető, mint az, hogy emberek egymásra találnának, hol van az Isten
országa? Ahol minden mintha
szétesőben lenne, hol tapasztalható az egység, a rendezettség, a béke? Egy olyan világban, ahol emberek
másokat kihasználni és másokon uralkodni akarnak, hol van a messiási ország
látomásának képe miszerint: együtt lakik a farkas a báránnyal, párduc a
gödölyével?
Várakozásban élünk. De vajon érzékenyek vagyunk-e a jelekre?
Észrevesszük-e, hogy hol van szükség éppen miránk? Hajlamosak vagyunk arra, hogy visszavonuljunk saját várunkba, ahol
berendezzük a magunk szűk világát, és nem veszünk tudomást arról, hogy ez a
világ, amelyben élünk, sóvárogva várja Isten gyermekeinek a megnyilvánulásait.
Elsősorban megélt kereszténységre van szüksége ennek
a világnak, élő kövekből felépülő közösségekre és tiszta, gerinces emberekre
van szüksége a mi világunknak: ennek a politikába belegabalyodott világnak.
Az adventi hajnalok várakozásában nem szabad, hogy
elfelejtsük: nem csak mi várjuk a fényt. Minden ember várja. S mi,
keresztények, Krisztus-hordozók, a fény hordozói kell, hogy legyünk minden
megnyilvánulásunkban, szavainkban, cselekedeteinkben, életvitelünkben,
magatartásunkban.
Igaz, sokszor csődöt mondtunk, de nem
kell kétségbeesnünk, mert van lehetőségünk arra is, hogy mindig újra kezdjünk,
a bűnbánat segítségével, hisz itt van a kellő idő, itt van az üdvösség
napja, éljünk vele!
Kt.
Mai elmélkedésünket
Lukátsi Vilma: Adventi kiáltás című versével szeretném befejezni:
Még
el sem sárgultak a levelek,
zöld lombokra hullott le a hó,
ősz nélkül jön a tél?
Riadt kérdés,
és a válasz elgondolkoztató,
mert nem meteorológus adja:
magunknak kell töprengenünk
rajta'.
...ha nincs advent, lesz-e majd
karácsony?
Váratlanul várjuk az Urat?
A zöld lombú, behavazott erdő
nem lelkünk állapotára mutat?
- Hogy várjuk Urunk
visszajöttét?
- Nemcsak fenyőfás ünnep
közeleg!
- Sűrűsödnek a bibliás jelek:
- ".. .földrengés, járványok,
éhínségek..." (Lk 21,11)
"...és hallotok háborús
híreket..." (Mt 24, 7)
Lappangó tűz, hol itt, hol ott
lángol!
"...a vajúdás kínjai ezek..." (Mt 24,8)
"...és megsokasodik a
gonoszság..." (Mt 24,12)
Mindenfelé maffiák dolgoznak,
és nem tudjuk, hogy mit hoz a
holnap!
Nem ringathatjuk bele magunkat
könnyen múló ünnep-
hangulatba!
Emeljük föl szemünket az Égre,
és akinek van füle, meghallja:
- Ébredjetek!
Ne szenderegjetek!
- Az ÚR visszajötte közeleg!
zöld lombokra hullott le a hó,
ősz nélkül jön a tél?
Riadt kérdés,
és a válasz elgondolkoztató,
mert nem meteorológus adja:
magunknak kell töprengenünk
rajta'.
...ha nincs advent, lesz-e majd
karácsony?
Váratlanul várjuk az Urat?
A zöld lombú, behavazott erdő
nem lelkünk állapotára mutat?
- Hogy várjuk Urunk
visszajöttét?
- Nemcsak fenyőfás ünnep
közeleg!
- Sűrűsödnek a bibliás jelek:
- ".. .földrengés, járványok,
éhínségek..." (Lk 21,11)
"...és hallotok háborús
híreket..." (Mt 24, 7)
Lappangó tűz, hol itt, hol ott
lángol!
"...a vajúdás kínjai ezek..." (Mt 24,8)
"...és megsokasodik a
gonoszság..." (Mt 24,12)
Mindenfelé maffiák dolgoznak,
és nem tudjuk, hogy mit hoz a
holnap!
Nem ringathatjuk bele magunkat
könnyen múló ünnep-
hangulatba!
Emeljük föl szemünket az Égre,
és akinek van füle, meghallja:
- Ébredjetek!
Ne szenderegjetek!
- Az ÚR visszajötte közeleg!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése