Részletek az évközi 31. vasárnap szentbeszédéből:
A mai szentírási részek központi gondolata az Isten-
és felebarát iránti szeretet. Ennek kapcsán érdemes elgondolkodnunk
azon, hogy mit is jelent ez a sokat
használt és elkoptatott kis szó: szeretet?...
Simone Weil írta egyszer: „Kilépünk a világból, mint kiscsirke a tojásból, és odaszállunk az Isten
mellé. Őmellőle, vele együtt nézünk le a világra. Akkor tudjuk szeretni.”
Nincs ennél nagyobb igazság: Jézus így nézte, így szerette a világot. És a világon
az embereket, minden embert, kivétel nélkül. Mert ismerte az Isten szívét. Tudta, Ady Endre szavaival élve, hogy „hajunknak egy ősz, hulló szála – följegyzett
bú nála”. Tudta, hogy az „uraknak Ura” „ős szerelem”, és szeretett az Isten szívével.
Ha valaki
nem képes kiröpülni a világból, azaz kilépni önmagából és az Isten mellé
telepedni, az Ő szemével nézni, és az Ő szívével szeretni a világot, akkor
köröket kezd rajzolgatni maga köré, és beosztogatja az embereket: aki beleesik
a körbe, az felebarát; aki nem, ahhoz vagy nincs közöm, vagy ellenség. Így lesz felebarát a család; a baráti
kör; az érdektárs; aki szimpatikus; a tisztességes ember; aki osztja politikai
nézeteimet; aki ugyanazt a nyelvet beszéli: akin uralkodni tudok…
Addig, amíg
én maradok a középpontban, és magam
köré húzom a köröket, nem ismerem az igazi szeretetet, nem ismerem az Istent. Aki igazán szeret, az már nem akar többé a saját élete központja lenni.
Engedi, hogy életének más legyen a középpontja, és ezt nyereségnek és
boldogságnak érzi. Feladja önmagát. Ugyanis, az igazi szeretet végtelen, nincs korlátja vagy határa…
Az igazi
szeretet korlátlan, határtalan. Ha csak egyvalakit is kizár, már nem valódi
szeretet. Mert a valódi szeretet egybeforrás a teremtően, feltétel nélkül
szerető Isten szívével. És ez nem
naiv idealizmus és álmodozás. Hisz senki
oly élesen nem látta az emberek rosszaságát, mint Jézus. Látta, szenvedett
miatta, és mégis jó volt hozzájuk. „Hiszen
az Isten is jó a hálátlanokhoz és gonoszokhoz” (Lk 6,35)…
„Gyomláld ki szívedből a gazt – mondja Ágoston –, mert nagy értékű magot vetnek belé. Ne burjánozzék ott semmi, ami ezt a
magot elfojtaná!” Üressé, tágassá
kell lennie a szívnek, hogy ott felnőhessen és kinyílhasson a szeretet virága. Akinek
szíve saját énjével van tele, abba nem fér bele az Isten. Csak ha odaadtam mindenemet, lesz enyém a Minden, vagyis Isten. Idézzük újból Ágostont, a szeretet
nagymesterét: „Ha kenyeret akarsz venni,
filléredet adod. Ha telket akarsz venni, tallérodat adod. Ha szeretetet akarsz
venni, magadat kell adnod. A kenyér ára a fillér. A telek ára a tallér. A
szeretet ára te magad vagy!” Nagy ár ez! De szinte semmi, ha
összevetjük azzal a végtelen kinccsel, amely nélkül „minden édesség keserű és minden vagyon koldusi nyomor”. Aki így odaadta magát, és akit így
betöltött az Isten, az Szent Ferenc atyánk szerint szabad, mint a tavaszi szél,
annak testvére a nap, hold, ékes csillagok, annak nővére a halál és barátja
minden ember; annak öröme mások öröme, bánata mások bánata, annak élete
Krisztus, halála nyereség; az „nem
tartozik senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel” (Róm 13,8)…
Azt, aki –
mint Simone Weil mondta – az Isten iránti szeretet által kirepült e világból az
Isten ölébe, azt az Isten visszaküldi onnan a földre az embert
szeretni. Visszaküldi, de nem
egyedül, mert vele jön az Isten is. „Ha
valaki látni akarja az Istent, minek küldenénk őt utazásra fel az égig. Csak
legyen szívében szeretet! Ha szeret, mennyország lett a szíve, és benne lakik
Isten” (Ágoston).
Mikor a
feltámadt Jézus megjelent apostolainak a Genezáret-tó partján, háromszor
kérdezte meg Pétert: „szeretsz-e engem?”
És amikor Péter háromszor is igennel felelt, Jézus háromszor hozzátette: „Legeltesd bárányaimat!” Nem azt mondja Jézus: „Ha szeretsz, maradjunk kettesben”,
hanem: „Ha szeretsz, menj és legeltesd
bárányaimat”. Szent Ambrus ezzel kapcsolatban azt mondja: „Az Úr e világban hagyta Pétert, mint
szeretetének helytartóját”.
Péter apostolhoz hasonlóan Krisztus szeretetének helytartóivá, az Isten szeretetének
tükreivé kell lennünk: ez a krisztusi ember egyetlen léthivatása…
Az elmélkedésünk kezdetén föltett kérdésünkre megkaptuk-e a választ? Sikerült-e megmagyaráznunk, s
megértenünk, hogy mi a szeretet? Aligha!
De, hogy közelebb kerülhessünk ennek a
„titoknak” a megértéséhez, nézzünk a keresztre, hisz ott van a SZERETET,
keresztre feszítve. Vagy ha túl
nehéz megértenünk a kereszt üzenetét, akkor tanulmányozzuk a szentek életét, mert az ő
életvitelükben tetten érhető a
Szeretet…
Márton Áron, Erdély szentéletű püspökének életében is tetten
érhető a Szeretet, amit hősi fokon gyakorolt, akkor, amikor félelmet nem
ismerve fölemelte szavát a koncentrációs táborokba hurcolt zsidók, majd később
a jogaiktól megfosztott görög katolikus egyház, illetve minden üldözött ember
érdekében. Ő nem csak hirdette,
hanem élte is, amit 1946-ban fogalmazott meg: „A
jövő század arculatát az az irányzat fogja alakítani, amely magas erkölcsi
igényekkel jön, Amely a hamissággal az igazságot állítja
szembe, a gyűlöletet szeretettel
igyekszik legyőzni, és a bosszúálló szándékra nagylelkűséggel válaszol”.
Az 1947.
január 1-én mondott beszédében azt
mondja, hogy az emberek életében azért van annyi rossz és szenvedés, mert a „szeretetet
régen elfeledtük, s önző, könyörtelennek” lettünk. Ha le akarjuk
küzdeni a rosszat, akkor azt állítja, hogy a „a szeretetet kell ismét
érvényre juttatnunk”...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése