Uram, te vagy az élet kenyere; aki hozzád megy, többé nem éhezik. (Jn 6, 35)
Ma
és a következő három vasárnapon a szentírási részek Jézusnak az „élet kenyeréről” szóló beszédével
foglalkoznak. Szent János evangéliumában mindjárt a kenyérszaporítás után
következő beszéd két nagy témája: a hit és az Eucharisztia, az
Oltáriszentség, az Élet Kenyere.
A
mai evangéliumi szakaszt szokás szerint egy ószövetségi olvasmány vezeti be. Jelen esetben a
Kivonulás könyvéből vett részlet, mely a választott nép pusztai
vándorlása idején felszínre került elégedetlenségéről
szól. Mivel nincs se vizük, se élelmük, visszasírják
az egyiptomi, a rabszolgaság idei húsos
fazekakat. Féktelen zúgolódásuk ellenére az Úr ismét közbelép: „Nézd, én kenyeret hullatok nektek az égből”
– mondja Mózesnek. A táborra reggel manna
hull, este pedig hús, fürjek, ami elegendő
mindenki számára.
Valahogy,
ilyenek vagyunk mi emberek, mihelyt nehézségbe
ütközünk, azonnal zúgolódni kezdünk a Gondviselés ellen, és visszasírjuk, amit otthagytunk. Így
tett Isten régi népe és így tesz az új is, felejtve, mily sok jótéteménnyel
halmozta el Isten és megmutatva, milyen szegényes a hite, milyen
elégtelen a hitünk.
Kt. Ezért mondja Szent
Pál a szentleckében: „Figyelmeztetlek titeket az Úrban, ne éljetek úgy, mint a pogányok,
akik hiúságon járatják az eszüket... Ti nem ezt tanultátok Krisztustól” (Ef 4,17. 20; 2.). Annak az esze jár
hiúságon, aki zúgolódik a Gondviselés ellen, visszasírja az ideig tartó javakat, az élet nehézségeiben nem bízik Istenben, Istent nem önmagáért, hanem saját
érdekeiért keresi.
Hasonló
hibák miatt tesz Jézus szemrehányást a tömegnek, amely a kenyérszaporítás után
a tó túlsó partjára követte: „Nem azért
kerestek, mert csodajeleket láttatok, hanem mert ettetek a kenyérből és jóllaktatok.
De ne romlandó ételért fáradozzatok, hanem olyanért, ami megmarad az örök
életre” (Jn 6, 26—27).
Szent Ágoston, Hippó nagy
püspöke ezzel kapcsolatosan mondja: „Mily sokan keresik Jézust ideig tartó
előnyökért!... Nehéz Jézust csak Jézusért keresni” (In lo 25, 10). Vagy egy
más helyen ezt a megdöbbentő kijelentést teszi, hogy „Sokan tartoznak az
egyházhoz, akik nem tartoznak az Istenhez, és sokan tartoznak Istenhez, akik
nem tartoznak az egyházhoz.”
Ez nem új keletű dolog, Ágoston csupán azt írja
le, mi van akkor, ha mi Istent ki akarjuk sajátítani. A kihívás így szól: cselekedni, ahogy Jézus cselekedett, és örömmel
elfogadni a valóságot ebben a mulandó világban. Ám valahányszor ezt tesszük,
mindig meg kell fizetnünk az árát. Akkor ugyanis a mi
„kis birodalmainkat” szélnek kell eresztenünk.
A hatalom birodalmát, a kis hatalmi játékokat, amelyeket játszunk, az életállapotunkkal és
a hírnévvel összefüggő birodalmat és a birtokunkban lévő javakat.
Jézus legkeményebb szavai a
képmutatóknak, a farizeusoknak szólnak és a
második legkeményebbek azoknak, akik elsősorban a vagyonukkal vannak eltelve
és elfoglalva. Azt mondja: három dolog van,
ami bennünket távol
tart attól, hogy felismerjük, és magunkra
vegyük Isten uralmát, akaratát: a hatalom, a hírnév és a birtoklás.
Az
evangéliumokból tudjuk, hogy amikor ezt rendes,
becsületes, vallásos embereknek mondta, nagy
volt a felhördülés. Az Úr Jézust, hitetlennek, a törvény ellenségének és végül az ördög cimborájának
nevezték, - mert sok mindenük volt, amihez tíz körömmel ragaszkodtak.
Hibás az olyan vallásosság, amely azt
imádkozza, hogy „Jöjjön el a Te országod”
miközben nem mondja hozzá, hogy „az én
országom helyébe”! Mi,
keresztények mind a kettőt szeretnénk. Legyen Jézus a mi Urunk, de mi is hadd maradjunk a trónon.
Krisztust, Isten követét leborulva imádjuk, de az üzenetére már nem vagyunk kíváncsiak, tanításának legnagyobb részét sose vettük komolyan, éppen ezért mindnyájan
rászorulunk egy reformációra.
Még kicsik vagyunk,
éretlenek, Isten túl nagy a számunkra, és készségünk az evangélium befogadására csak évszázadonként nő egy-egy
évnyit, mondja Richard Rohr, az amerikai ferences lelki
író. Ez jelképesen azt jelenti, hogy
most töltöttük be a huszadik évünket és léptünk a huszonegyedikbe. Most
jutottunk el odáig, hogy fiatal felnőttként
hagyjuk az evangéliumot hozzánk szólni. Jézus egyértelműen beszél a szegénységről és arról,
hogy nekünk ezen a világon egyszerű életet kell élnünk, Istenben bízva, nem a saját
erőnkben és nem is a fegyvereinkben.
Ne feledjük, Isten
nem ígért nekünk biztonságot ebben a világban.
Ő igazságot és békét ígért a szívekben. Viszont az Ő igazságát és békéjét csak úgy tudjuk
befogadni, ha szakítunk a hazugságtól való függőséggel. Azok
az emberek, akiknek nincs vesztenivalójuk, nincs, amit védeniük kell, sem az
önmagukról megfestett képet, sem a jó hírnevüket, sem a teológiájukat,
világnézetüket, alapelveiket, sem a becsületüket, akik sokat szenvedtek,
akiket megnyomorítottak, vagy akiket elnyomtak, előnyben vannak velünk szemben.
A szépek, a jók, az egészségesek, az erősek,
az anyagilag bebiztosítottak, az önteltek és
igazak nehezebb helyzetben vannak, mert úgy
gondolják, hogy nekik nincs szükségük Krisztusra, nincs szükségük megtérésre.
Figyeljétek
csak meg, milyen veszélyes
hinni az evangéliumban,
és miért mondta Jézus, hogy „a világ gyűlölni fog titeket!”
(Jn 15,19). Hát gyűlöl minket a világ? - kérdezem -, és kérdeznünk kell
mindnyájunknak magunktól. Hát nem ugyanazt a játékot
játsszuk, mint ők? Nem ugyanarra a valóságra építjük
fel az életünket, mint mindenki más: hatalomra, hírnévre és birtoklásra?
Most, hogy „húszévesek lettünk”,
Rohr szavaival élve, megértünk arra, hogy az
evangélium lényegi mondanivalójára figyeljünk: az emberi közösség, a politika, az erőszakmentesség, az
ellenség szeretetének kérdéseire, valamint arra, hogy miként lehet ebben a
világban szegény és egyszerű életet élni. Jézus mindig egyértelműen beszélt
ezekről a dolgokról.
Kt. Ha mi már
ezen a világon Isten Országának a valóságát éljük, akkor a régi világ elévült, nincs
értelme többé. Akkor nem építhetjük az életünket
hazugságra, nem építhetjük elnyomásra, és nem építhetjük faragott képekre. De az igazságra kell építeni: arra az
igazságra, hogy akik Jézushoz mennek,
azok többé nem éheznek, és akik benne hisznek, soha nem szomjaznak.
Azonban,
az Úr Jézus
önzetlen keresése hitet feltételez. A zsidókkal folytatott vitában Jézus pontosan ezt
hangsúlyozza: „Az tetszik Istennek, ha
hisztek abban, akit küldött” (Jn
6, 29).
Az
első és legfontosabb tett, amit Isten az embertől megkövetel, hogy higgyen benne, abban, amit Isten érte
Jézus Krisztusban tett
és tesz. Csak az tud teljes bizalommal Istenhez menni
és teljesen megváltó tevékenységére hagyatkozni, aki hiszi, hogy Jézus Isten
Fia, akit Isten azért küldött, hogy üdvözítse a világot.
A hallgatóság, akikből hiányzik ez a hit,
az égből hulló mannához hasonló csodajeleket követelnek Jézustól. Jézus azon fáradozik, hogy
gondolataikat magasabb lelki szintre emelje, azért helyreigazítja őket: „Nem Mózes adott nektek kenyeret az égből,
hanem Atyám adja nektek az igazi mennyei kenyeret. Mert az az Isten kenyere,
aki alászállt a mennyből és életet ad a világnak” (6, 32—33).
A hallgatók nem értik Jézus szavait, ezért még mindig az anyagi ételre hivatkoznak, s talán abban
remélve, hogy folytatódik a kenyérszaporítás csodája, ezt mondják: „Urunk, adj nekünk mindig ebből a kenyérből”.
Ugyanez a
gondolkodásmód és válasz jellemezte a szamariai asszonyt Jákob kútjánál
is, aki az anyagi vízre gondolva ezt mondta Jézusnak:
„Uram, adj nekem ilyen vizet” (Jn 4, 15). Jézus amint korábban az asszonnyal, úgy most a zsidókkal is szavai igazi jelentését akarja
megértetni. A zsidókhoz is olyan szavakkal fordul, mint az asszonyhoz: „Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön,
többé nem éhezik, s aki bennem hisz, nem szomjazik soha” (Jn 6, 35).
Félremagyarázásra
többé nincs lehetőség: az élet kenyere,
az Isten kenyere, aki azért szállt le a mennyből, hogy életét adja a világért:
Jézus Krisztus. Aki hozzá megy, pontosabban, aki hozzá jön, és belőle táplálkozik – szavából és az Eucharisztiából – és ezt eleven
hittel teszi, többé nem éhezik, és többé nem
szomjazik. Természetesen ez az igazság, csak akkor válik életünkben valósággá, ha felhagyunk a kettősséggel,
ha Jézust magért Jézusért keressük, minden hátsó gondolat és érdek nélkül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése