Az evangéliumi részlet - Jn 3,31-36
- megértéséhez tudnunk kell, hogy a Jézus korában élő zsidóság evilági
messiást várt, azaz olyan vezért, aki gazdasági és politikai szempontból
teszi naggyá az országot. A nép vezetői meggyőződéssel vallották, hogy
ez a politikai vezér és a gazdasági fölemelkedés jámbor tettekkel
kiérdemelhető, mintegy kikényszeríthető az Istenből. Ezt az elképzelést
hamis próféták hirdették, akik evilági álmaikat fogalmazták meg
próféciáikban.
E
fölfogással szemben az evangelista azt hangsúlyozza, hogy Jézus nem
evilági messiás, s hogy az ő országa a politikai határokat elutasító és
az örök életre felkészítő Szentlélek birodalma. Ez a birodalom Isten
ajándékaként felülről jön, azaz semmivel sem lehet kiérdemelni. S erről
az ajándékról maga Jézus tesz tanúságot a Bibliában, aki Istentől
érkezvén felette áll minden prófétának.
Kérdés,
hogy mi kinek a tanúságára hagyatkozunk. Evilági álmokat szövögetve és
földi érdekeket hajhászva még mindig a hamis prófétákra, vagy látnokokra
figyelünk, akik Jézus üzenet közvetítőinek nevezik magukat és az egyház
megosztásán, szakadásán fáradoznak? Vajon az Úr Jézus, aki az utolsó
vacsorán az Egyház egységért imádkozott, ma tényleg annak megosztását
akarná, ahogy a nagy figyelmeztetések látnokai hirdetik? Szent Lukács
evangéliumában ezt mondja az Úr: „Vigyázzatok,
nehogy félrevezessenek benneteket! Sokan jönnek az én nevemben, s
mondják: Én vagyok. És: Elérkezett az idő! - Ne kövessétek őket” (21,8).
Vagy
már tudunk a 2000 éve földön járt Isten-emberre, Jézusra figyelni,
akinek országa mérhetetlenül többet ígér, mint az enyészet, a félelem és
a rettegés birodalmai? Gondolkodjunk el e kérdéseken, s tegyünk meg
mindent, hogy Jézus tanúságát elfogadva azok közé tartozzunk, akik
meglátják az életet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése